Jump to content

Bukkejakt i Skottland


mortwe

Recommended Posts

Kom hjem fra bukkejakt i Skottland i går. Resultatet ble 0 råbukk, men et par hjortebukker som trøstepremie (vi hadde en "out of season licence" til å skyte hort). Jaktet med Chris fra http://www.ayrstalk.co.uk/

 

I og med at turen ble resultatløs orker jeg ikke noen detaljert rapport, men her er mine hovedinntrykk:

 

- Kjølig vær, med mye vind gjorde at det var lite fart i dyrene (ikke vet jeg, men det høres plausibelt ut)

- Så dyr på hver "outing", men ingen mengder og flere geiter enn bukker. Det meste var tre bukker en morgen.

- Noen ansmygninger på bukker mislyktes pga. plutselig skifte av vindretning.

- Terrengene var preget av mange ugjennomtrengelige plantefelt som dyrene hvilte og søkte tilflukt i.

 

Alt i alt en veldig hyggelig jakttur, men de ekstreme sitkagranplantefeltene er ikke akkurat min favoritt-naturtype. Jeg skal tilbake, men tror ikke det blir bukkejakt i den typen jaktområder.

Link to comment
Share on other sites

Skal du oppleve mye rådyrbukk er det vel ikke godt å komme utenom East Lothian og Fife (østkysten)

Var der i fjor, og var borti mye bukker. Desverre var ikkje lommeboka djup nok til alle... ;-)

(Felte tre bukker, gull,bronse og ein uten medalje.)

Har vært noen turer på vestkysten, og da er det hjort som gjelder. Lengre mellom rådyra der.

Link to comment
Share on other sites

Sant. Det var en del hjort i noen av terrengene. Kunne skutt et par til, men var der for å jakte på skogens lille prins og ikke hjort.

 

Synes selv det er fantastisk artig å prøve nye terreng, se dyr og gjerne skyte noen, men jeg jakter primært på de gode opplevelsene og ser ikke poenget med å betale en formue for et stort gevir.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok. Artig det og en fin ansmygning på 100 meter før to fine skudd. Men som sagt så var rådyr hovedmålet. Det er jo uansett mitt favoritthjortevilt.

 

Skal en et par dager sør for London under brunsten i sommer. Satser på større suksess da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...