Jump to content

Optikk til drilling


Ilatad

Recommended Posts

Har tanker om å bytte ut kikkerten på drillingen. Idag står det på en Zeiss 6x42, ønsker å bytte den fordi den er montert skyhøyt og har fast 6x, noe som er litt mye til mitt bruk.

Drillingen blir hovedsaklig brukt til drivjakt på rådyr. Har tenkt litt på docter sight el., men er redd jeg kommer til å savne forstørrelsen. En 1-6x24 med stort synsfelt hadde vært perfekt, Swarovski Z6i har en slik, men okularet er jo så jæ.... svært og blir neppe noe fint på drillingen.

Karl Kaps har en 1-4x22 som ser veldig aktuell ut, men kunne tenkt meg 6x. Finnes det noen 1-6 med stort synsfelt som tar seg godt ut på drillingen? Hvor godt funker egentlig docter sight? Kan det være et godt alternativ og heller ha zeissen liggende i sekken til eventuelle lange hold?

Link to comment
Share on other sites

Det nye siktet til Meopta har et klassis utseende, og det ser ut som om den har normal størelse på okularet.

 

278_1238_790x450.jpg

http://www.meoptasportsoptics.com/shop/en/r2-1-6x24-rd/meostar-r2-1-6x24rd/ctgRen.html

 

Men det viktigste ved valg av nytt sikte til en drilling er at det er passe langt, slik at det passer i de gamle basene. En annen detalj er om justeringstårnet havner rett i bakre base. Da kan et sikte med skinne være tingen (jeg foretrekker alltis skinne)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Satt med samme problemstilling som deg for et år siden. Jeg jakter "alt" med min drilling unntatt seljakt. Samtidig skyter jeg 90% av mine jaktskudd under 80m. Til dette holdet holder 4x forstørrelse helt utmerket. Selv på små ryper fungerer 4x helt ypperlig.

 

Jeg valgte først en Varipoint 1,1-4x24, og har nå en Zeiss Classic ZM 1,1-4x24. Den gjør samme nytten. Stort synsfelt er noe jeg trives med. Hadde før en 2,5-10x48, men den ble for stor og synsfeltet for trangt på rådyr i bevegelse.

 

Går med drillingen uten kikkertsikte, men svinger det på ved behov.

 

Drillingen er ei hagle osv...

 

Lykke til med valget.

 

Tips: Nickel Marburg 1,1-4. Den er lekker.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

@Amatør

 

Det var den jeg tenkte på ja. Har sett i en slik engang, men det var en uopplyst og med Cirkle Dot (!). Den var sikkert 15 år gammel, men meget hendig. Den var montert på en Krieghoff Pluss i hakemontasje (ringer). Meget lavt montert.

 

Har en ZM 1,1-4x24 på Bockdrillingen ja. Jepp, 1,1 ikke 1,25. Tror det er en tidlig utgave av Classic, men er betegnet Zeiss Classic ZM 1,1-4x24 (Germany). Er definitivt 1,1 på innsiden av røret også. Demoutgave fra Zeiss Norge.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...