Jump to content

.38spl - Forslag til lading


Think!

Recommended Posts

I Bloggen på pistolkammeret så har jeg ladet med .357 hylser ladninger som er sub .38spl. Til min store skuffelse fikk jeg ikke Hornady 125 grs xtp fp til å gå like bra som 140 grs xtp. Tanken er da å eksperimentere med .38spl hylser, da blir det lettere å få opp arbeidstrykket til kruttet. Jeg disponerer følgende krutt VV N32c (tin star), N340 og N320. Jeg har følgende kuler i varierende mengder:

 

Hornady 125 grs XTP FP

Sierra 110 grs

H&N 125 grs WC HS

H&N 125 grs TC HS

 

Har dere forslag til feltladninger (ikke bombekaster ut til 70 meter) med god presisjon som kan brukes på std programmene også.

Link to comment
Share on other sites

H&N 125grs WC bruker jeg 4,2grs N32C til, forholdsvis flatskytende og greie samlinger. Sikkert ikke godt nok til de beste men mer enn gode nok til meg for feltskyting. Samler det seg i 10ern på duelskiva er jeg fornøyd da jeg ikke har noen ransomrest å teste skikkelig med. Jeg skyter med støtte av benken på 25m.

Kula satte jeg på anbefaling av PPC skyttern ca 1mm over hylsekanten.

 

Går nok å gå ned i lading også, men har ikke fått prøvd dette pga mangel på kuler :(

Skyter med en 686 6".

Link to comment
Share on other sites

Hei, går ut fra at det er ein 686 du skal bruke?? Då vil eg anbefale at du testar litt forskjellige sett-dybder, du har litt meir plass å prøve deg på hvis det er ein .357 i forhold til ein .38

 

Ladningen med H&N som går best i min PPC revolver er 125gr HBWC med 4,6gr N32C og total patronlengde på 35mm. Ut fra erfaring vil eg påstå at disse kulene går best dersom de får litt fart på seg.

Link to comment
Share on other sites

HK416, vi har piper trange som juling i våre revolvere. Når man ser på hva Think! har testet begynner jeg å lure på om pipa hans er det motsatte. Evt. at tønnehalsene er trange, men det er et skjeldent problem på S&W.

 

Det kan være en idé å prøve H&N's PPC kule, en HBWC i .358 på 145 grain med et litt kraftigere skjørt enn andre bly HBWC kuler.

En god .358 -158 grain LRN kule skal man heller ikke le av, de har fungert utmerket i over 100 år.

Link to comment
Share on other sites

Alltid noen som skal finne opp kruttet på nytt :mrgreen:

 

... eller noen som rett og slett har funnet ut at 686'n faktisk gir bedre presisjon med litt tyngre kuler.

 

Min gikk definitivt best med 148gr HBWC (Har bytta løp så nå skal jeg eksperimentere litt for å finne ut hva det nye løpet liker best)

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke lov å bruke bly innendørs = jeg må ha belagte eller mantel kuler.

 

Jeg har planer om tur til Holstad våpen i morgen, lurer på om Espen er tilstede på jobb. Mulig jeg tar med revolveren da.

aha, motsatt av oss da, kun bly\belagt opptil .38 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Alltid noen som skal finne opp kruttet på nytt :mrgreen:

 

... eller noen som rett og slett har funnet ut at 686'n faktisk gir bedre presisjon med litt tyngre kuler.

 

Min gikk definitivt best med 148gr HBWC (Har bytta løp så nå skal jeg eksperimentere litt for å finne ut hva det nye løpet liker best)

 

Hva klarte du og oppnå av pressisjon ?

Hvilken kule, kulediameter og hvilket krutt, ladning brukte du ?

Link to comment
Share on other sites

 

@Brassy

 

Husker ikke samlingene i farta, men de samlet bedre enn 105gr på 25m (Begge skutt i benk)

 

Kule: Berrys belagte 148gr HBWC fra www.hjemmelading.no . Kulene er oppgitt som .357" men måler .358"

Begynte med 2,6gr N310 (som strengt tatt er litt for raskt for en så tung kule), og endte opp med 3,0gr N320

2,8 og 3,3gr N320 gav merkbart dårligere presisjon, og videre opp og ned ble det bare værre.

I bunn sitter det Federal #100

 

3,0gr bør være en grei startlading, prøv deg litt opp og ned, ditt løp kan ha andre preferanser enn mitt.

 

Setter kula gjevnt med hylsa, uten nevneverdig krymp (i praksis retter jeg bare opp hylsa. Kula sitter som støpt uansett, så krympen har ingen hensikt!)

 

Følt rekyl er omtrent som med 105gr foran 3,5gr N-310, med andre ord som en rottefjert.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...