Jump to content

Pse Revenge 2013


JanT

Recommended Posts

Må bare sei at eg e meir enn nøgd med nye buen, fekk god følelsen fra første skudd:)

Har tidlegare hatt 1 bowtech og to mathews buer og var redd for overgangen fra mathews til pse skulle funke dårlig, men heldigvis er den som en drøm å skyte med for min del.

Nå skal det sies at det var ca 1pr siden sist jeg skjøt noe særlig med bue av div familiære grunner!

 

Men å ødelegge tre første pilene som eg skjøt med buen pga god samling føltes veldig godt faktisk;) Jeg er ikke noe voldsomt flink eller konsis bueskytter så det skal være sagt.

 

Denne er 69-70# og var vel stilt ca på 65+ - Men med 25grams piler skjøt jeg rett gjennom en big bagg fylt med krympeplast! z7 eg hadde før skjøt ikke gjennom med samme pilene;) Så det er snert i denne lille saken her...

 

Her er noen bilder, det ene er litt uklart desverre...

emezy3u9.jpg3y7e6are.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny og flott bue :-)

 

Er det noen av dere som kan forklare meg hvorfor compound buene har forskjellige type trinse hjul ?

Hva er de negative eller de positive fordelene med de ulike systemmene ? :-)

 

På forhånd takk Nor86Way som er mildt sagt en nybegynner innenfor denne fasinerende sporten :-)

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve meg på ein kort forklaring her. :D

Du vil sjå at noen buer har ein Cam nede og eit rundt hjul oppe, da er ein single cam bue. Generelt så vil den være mykere/snillere å dra opp men gi mindre energi til pila.

Så har du cam and a half/hybrid cam (typisk Pse og Hoyt). Kjennetegnet der er at den strengen som opp er delt i 2 og festet på utsiden av den øvre armen. Fordelen er at den gir større hastighet og er enkel og time/tune.

Så har du 2 cam. Kjennes enkelt på at både kabel opp og ned er delt i to og festet på utsiden av armene (lite brukt i dag). Meir arbeid med tuning/timing og ingen fordeler sammenlignet med Hybrid cam.

Binary cam (Bowtech, Elite og noen andre) så vil du sjå at ingen av strengene er delt i 2 (bortsett fra Binary overdrive cam). Eg kjenner ikkje til denne typen men der er vel fordelen at dei alltid skal være i synk/tunet og gir god fart/energi til pila.

Sjølve utforminga på cammen er med på å bestemme kor aggressiv den er, des meir aggressive dei er des meir hastighet vil dei gi til pila. Men da vil også være meir krevende å håndtere buen med aggressive cammer og du bør ha god teknikk før du går for ein slik bue.

Hvis du ser på den øvre cammen på ein Pse Vendette eller Revenge, så vil du sjå at den har ein inner ring/bane som gjør at den føles som ein single cam å dra opp, men skyter med hastighet som ein Hybrid cam. Da vil seie at da er ein forholdsvis rask bue som samtidig er lett å skyte med sjøv for ein nybegynner.

Da finnes masse gode buer på markedet i dag, anbefaler at du tar ein tur til ein klubb og spør om å få prøve forskjellige buer før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Men blir ikkje det uhamseligt å drasse med i skogen?

 

Så lenge eg treff innenfor killsonen så får den som står på nå duge;)

 

Evt hva er det denne vil gjøre som forbedrer skyte egenskapene på buen?

 

Grattis med ny bue :)

 

Konkurranseskyttere bruker vanligvis latterlig lange stabs for å oppnå maksimal balanse og presisjon.

 

For meg er buen først og fremst at jaktverktøy og har buen min deretter.

Jeg foretrekker å smygjakte og vil absolutt ikke ha en lang stab.

Så jeg har en 6" lang stab fra LimbSaver.

Link to comment
Share on other sites

Eg har jaktet både med korte og lange stab`er (opp til 10") og kan ikkje seie at ein 10" stab er i veien under smyg jakt. Eg anbefaler deg å prøve lit forskjellige stab`er til du finner den du liker (eg er rimelig sikker på at du vil merke forskjell på skytinga/siktebildet).

Link to comment
Share on other sites

10" er jo kortere enn sidestabbene til konkurransebuen min. (30"front)..

Når det er sagt, så handler jo det med lengde på stabb om å redusere behovet for vekt i front (vektarmprinsippet).

Kortere stabb, mer vekt.

Men, og det er viktig, du kan kompensere mye for kort stabb med å plassere vekt på riktig plass og med riktig vinkel. Feks å vinkle frontstabb 10-15grader nedover, lavt plassert vekt bakover nederst på midtstykket, osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...