Jump to content

Leupold VX-R 3-9X50 CDS eller Zeiss Duralyt 3-12x50


jarlemann

Recommended Posts

Heisann!

Er litt i tvil om hvilken kikkert jeg skal velge. Denne skal stå på min første rifle, og bruksområdet er jeg faktisk ikke helt sikker på. Mest sannsynlig blir det rådyr, elg, rev, trening på 50m-500m. Leupolden er med lys, Zeissen er uten lys. Jeg har vært og klådd på begge. Optikken for et utrent øye i butikk med mye lys virket ganske lik.

Prisen er den samme på begge kikkertene, hva ville du/dere valgt til bruksområdet jeg har nevnt over? Setter pris på meninger og synspunkter :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vert borti Zeiss selv. Men der har du jo 3-12 og det kan jo være kjekt..

Men Leupold er ingen dårlig kikkert.. Har selv hatt en gammel med fast forstørring, og den var jeg meget fornøyd med...

Om du skulle begynne å konkurrere er det også fordel med 3-12..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart valgt Duralyt. Den er uten tvil mer lyssterk enn Leupolden.

Selvsagt er det en "fordel" med Leupolden at den har rødpunkt, men om jeg ville ha det, ville jeg heller puttet i litt mer penger og kjøpt Duralyt versjonen med lys.

 

Jeg har selv 3-12x50 Duralyt uten lys på min 223 og det skal bli rimelig skumt for at jeg ikke kan skyte sikkert på rev og rådyr med den lengre, men selvsagt kan den ikke konkurrere med Zeiss Victory og Victory HT når det gjelder lysstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp for all del ikke duralyt hvis du trenger lys, det virker ikke når du trenger det. Og kikkert har du heller ikke den tiden den er inne til repp, så kjøp i så fall to. Da kan du ha en inne til repp mens du bruker den andre.. ;)

 

Hvis det blir duralyt så blir det uten lys, så det burde ikke bli noe stort problem :)

 

Har denne Leupold kikkerten, har sett litt på den zeissen og angrer over hode ikke på valget.

Forunderlig at Zeiss har satt sitt navn på den kikkerten......

 

Hva er det med leupolden som gjør den til et bedre valg i dine øyne, og hva er det du ikke liker med duralyten?

 

Finn deg en Zeiss classic. Samme pris omtrent. Men helt klart best

 

Har fått en pakkepris av en forhandler ser du, og jeg tror ikke de har classic inne. Dessuten var max budsjett på kikkert 5000 som jeg har strekt til 6000 nå :)

Link to comment
Share on other sites

om du skal skyte mellom 50 og 500 meter i dagslys eller lett skumring, ville jeg valgt leupolden, siden den har eksterne tårn (CDS), mye lettere å skru seg til riktig avstand.

 

som et rent skumringssikte ville jeg heller valgt duralyten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok valgt leupolden, mye fordi jeg har veldig sansen for leupold, og vet at den er bunnsolid og pålitelig. Alternativt ville jeg sett etter en zeiss classic 2,5-10x50, eller en kahles helia c 2,5-10x50, sistnevnte selges av Schou forhandlere til rundt 8k og står i mine øyne ikke tilbake for noen av de andre europeiske toppkikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo kansje utdype det jeg skrev lengre oppe i tråden. En bekjent av meg endte opp med å heve kjøpet etter at lyset røk i tredje kikkerten i løpet av en og samme jaktsesong. Fukt som trengte inn i elektronikken og tok livet av den.

 

Støtter forslaget om en Zeiss Classic, har en selv og er meget fornøyd med den. Har også en Leupold som jeg har hatt i over 15 år, den gjør jobben på salongen like godt den dag i dag som for 15 år siden. Synes den er meget god og kommer ikke til å selge den :)

 

Lykke til med valget! Og ikke kjøp alt du leser her på kammeret ang. kikkerter. Man må ikke ha kikkert til 15 laken og kina-kikkerten til 1500 bortkastede penger. Let på finn, dukker opp mye gode kikkerter der som selges til ok priser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke selv erfaring med Duralyt med lyspunkt, så den skal jeg ikke uttale meg om.

 

Men jeg finner det litt merkelig at folk mener at en Zeiss Classic er mye bedre enn en Duralyt :) Har de prøvd begge på praktisk jakt eller synser dem?

De to er meget like i prestasjoner.

Ønsker man noe bedre, så bør man kjøpe en Victory modell, og om man skulle komme over en brukt Victory kikkert til samme pris som en ny Leupold, Duralyt eller Classic, bør man helt klart kjøpe den.

 

Jeg har absolutt ikke noe imot Leupold sikter, Jeg har eid flere, og har også en på min 375 Ruger nå. De er bra sikter til sitt bruk.

 

Og det er nettopp bruken som bør avgjøre hvilket sikte man velger å kjøpe innefor sitt budsjett.

 

Skal du kun jakte når det er godt lys, fungerer en Leupold veldig bra, men den er ikke i nærheten av lysstyrken til noen Tysk lagd Zeiss om man ønsker å jakte i skumring/dårlig lys.

 

Mye av jakta man gjør på rådyr og spesielt rev foregår gjerne i dårlig lys, og da setter man fort pris på et lyssterkt kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg finner det litt merkelig at folk mener at en Zeiss Classic er mye bedre enn en Duralyt :) Har de prøvd begge på praktisk jakt eller synser dem?

De to er meget like i prestasjoner.

Ønsker man noe bedre, så bør man kjøpe en Victory modell, og om man skulle komme over en brukt Victory kikkert til samme pris som en ny Leupold, Duralyt eller Classic, bør man helt klart kjøpe den.

 

Jeg syns egentlig det er større forskjell på duralyt og classic, enn classic og victory.

 

Classic er desidert best value for money av alle kikkertsikter i Norge, pga XXLs prisdumping.

Link to comment
Share on other sites

Har de prøvd begge på praktisk jakt eller synser dem?

 

Jeg har både classic, duralyt og to variopointer. ( og har sikkert hatt 15 forskjellige leupolder) Jeg synes alle Zeissene er ganske gjevnbyrdige i skumringen, men duralyten har lys, så da går den classicen uten lys en høy gang. Jeg bruker min til reveåta, og har knapt hatt den ute i regnvær. Jeg blir jo litt skeptisk når noen har hatt fukt i systemet på 3 forskjellige kikkerter. Leupold med lys har jeg og hatt. fint til dagjakt, men alle leupoldene mine har vert betydelig dårligere i skumring enn Zeissene.

 

I ditt tilfelle er nok en brukt classic med lys det lureste du kan kjøpe. Jeg vil ikke anbefale leupold om du skal jakte på kveldstid. Det mest ideelle er en liten lett leupold ( feks 3-9X33 ) og en Meopta 3-12X56 med lys, montert i hver sin QR montasje. Du får en helt grei brukt leupold til 2000,- Da kan du heller bruke litt tid på å finne en brukt skumringskikkert med lys. Jeg skal bare jakte med en rifle neste høst, men jeg har 4 kikkerter ferdig innskutt. To med demper ( en liten lett og en stor og tung) og to uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...