Jump to content

Avfyre rifle for første gang på 20 år, noe å passe på??


HotShot

Recommended Posts

God kveld.

 

Har overtatt min fars 20 år gamle BRNO .308 kaliber.

Den er skutt rundt 50 skudd siden den var ny, siden har den stått lagret tørt i skapet.

Siden den er så lite brukt, og er beddet av børsemaker vil jeg tro dette er et godt våpen, som jeg vil ta godt vare på :)

 

Er det noe jeg bør passe på eller sjekke, før jeg prøveskyter? Skal selvfølgelig pusses først, men er det noe mer som bør gjøres??

Hva kan forventes av presisjon i et sånt våpen?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk at alle skruer sitter som de skal. Lagring kan endre treet i stokken litt selv om den er beddet. Ellers er det bare å pusse den og fyre i vei.

 

Hadde en slik og den samlet med litt vondt avtrekk rundt 30mm med 5 skudd på 100m med anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Prøve en klikkpatron, kanskje? Eller bare ta et avtrekk. Kjenne at alt er tight. Regner jo med det siden den er "ny", men treverk lever jo litt sitt eget liv, og småting kan jo skje over lang tid!

 

Jeg overtok i 2005 en rifle som ikke var brukt på nærmere tjue år, også i .308. Denne pusset jeg bare og skjøt med. Tenkte ikke å sjekke noe som helst i grunn. Har også en 1918-modell Krag, som ikke hadde vært skutt med siden midt på 80-tallet. Liten puss og pang. Funket fint.

 

Så lenge børsa har hatt et rolig liv i et skap og vært lagret tørt er det som regel helt greit.

 

Presisjonen bør jo være noe ala det en ny gir. Sakodingsen min (1980-modell) hadde gått kanskje maks 500 skudd (børsemakers påstand, og jeg kjente han som hadde eid den - morfar til kona), og den har jeg perset med 7 mm med selvladede patroner, og den er ikke beddet engang. Regn med mellom 20 og 30 mm i normal "benkepresisjon" med kjøpeammo. Jeg ligger normalt rundt der selv. Ikke bli bånn skuffet om du får 30 - 50 mm. Da prøver du andre patroner, for det kan jo variere hva børsa liker. Prøv Norma jaktmatch kanskje? De skal jo i utgangspunktet være gode de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...