Jump to content

Sittende skyting-treffpunkt opp til venstre


Recommended Posts

Noe som jeg håper noen kan gi meg ett vettug svar på. Når jeg skyter sittende, på litt lengre hold, utover hundre meter, jaktfelt, så havner treffene ofte opp til venstre, kl 1000-1100. Går beint på hundre,så jeg har konkludert med når er feil med sittestillingen,hvordan jeg holder i våpenet, osv. Er det noen andre som opplever samme sak,evnt har opplevd noe lignende? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Har slitt endel med treffpunkt rett til venstre på knestående (dfs) mye av løsningen der er nullpunkt.. altså at stillingen må bygges opp sånn at siktet ligger mitt i skiva når du slapper helt av. Sikt lukk øynene pust dypt noen ganger åpne øynene og kontroler. ligger du mitt i skiva er det ok, om ikke koriger stilling og gjenta.

Viktig at hodet plasser likt på kinnstøtte i begge stillinger så du ser gjennom siktet på samme måte.

Rekyl opptaget og hvor børsa ligger i skulderen har også mye å si.

 

Mye av det samme gjelder nok på sittende skyting, løsning: tren målrettet for å finne og få bort feilen du gjør.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du påpeker sittende stilling, antar jeg at du har kontrollert at problemet ikke eksisterer når du skyter liggende og med anlegg? Hvis ikke, først av alt gjør du det for å eliminiere feil med våpen/kikkert som @Hydrox sier.

 

Dersom du ikke opplever problemet liggende med anlegg, så kan vi snakke om feil i stillingen eller andre feil.

En ting kan være kanting. At rifla legges litt på siden. Kanting til venstre vil gi treff i den retningen. NÅ har jeg aldri opplevd slike feil med kikkert, bare diopter, og dersom dette ikke er aktuelt med kikkert så vil sikkert noen kunne korrigere meg på dette punkt.

Andre årsaker for treff i den retningen kan være at man møter skuddet i skuldra. Få en kamerat til å lade magasinet med noen klikkpatroner innimellom, og se hva som skjer. Feil i stillingen, da den ikke er i nullpunkt som @icecool sier. Enkelt å korrigere på forhånd. Feil rekylopptak, følg med på hvor rekylen slår.

 

Jeg har liten tro på at problemet først dukker opp på hold over 100 meter. Problemet er nok der også på 100 meter, men med så små utslag at det ikke synes så godt. På lengre hold blir øker utslagene, og man legger merke til problemet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Var masse gode forslag,konstruktive tanker. Ang liggende, skyter jeg ikke det, da jeg får så fæl krampe i ryggen,derfor er litt stusselig da 2-3-4 skudd går opp til venstre, som jeg sa er det etter 100 meter det er,mest synlig, 100 og nærmere er det,der korset er v/skuddet er det hull. Men må forske mere på det,mulig jeg kanter våpen, mulig kikkert sitter noe vridd/skakt mulig rekylopptaket gjør det,vet noen som sliter med treffpunktforandring liggende. Uansett takk for gode råd å tips

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter sittende på stillestående mål(blink), starter jeg alltid litt under midten, og fører sakte våpenet oppover og klemmer av skuddet når jeg nærmer meg senter. Føles det ikke riktig når jeg nærmer meg senter starter jeg på nytt. Jeg holder ikke siktet i ro i midten. Det blir tungt å holde, og da er det vanskeligere å holde stille. Prøver å slappe av i venstrehånden, den skal bare støtte (jeg låser den på kneet), og bruker avtrekkerhånden til å presse kolben inn i skulderen. Klemmer av skuddet med hele hånden(alle fngre) samtidig. Da blir det vanskelig å nappe avtrekk.

 

Sitt komfortabelt og slapp av i kroppen hjelper og.

Link to comment
Share on other sites

Var masse gode forslag,konstruktive tanker. Ang liggende, skyter jeg ikke det, da jeg får så fæl krampe i ryggen,derfor er litt stusselig da 2-3-4 skudd går opp til venstre, som jeg sa er det etter 100 meter det er,mest synlig, 100 og nærmere er det,der korset er v/skuddet er det hull. Men må forske mere på det,mulig jeg kanter våpen, mulig kikkert sitter noe vridd/skakt mulig rekylopptaket gjør det,vet noen som sliter med treffpunktforandring liggende. Uansett takk for gode råd å tips

 

Jeg hadde startet med å la en annen god skytter ta noen prøveskudd med rifla di på 200 meter for å se om det er din skyteteknikk/stilling eller om det er siktet/montering som gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...