Jump to content

Hvilke sikter for jakt og lengre hold


JernJoffen

Hvilke sikter for jakt og lengre hold  

55 members have voted

  1. 1. Hvilke sikter for jakt og lengre hold

    • March 3-24x42 FFP og 5-40x56 FFP
      15
    • Premier Reticles 3-15x50 og 5-25x56
      0
    • Scmidt&Bender PM2 3-20x50
      28
    • IOR 3,5-18x50 FFP OG 6-24X56 FFP
      5
    • Andre, spesifiser
      8


Recommended Posts

Trenger pros og cons for siktekombinasjon til en Steyr Elite i 308win og Blaser Tactical 2 i 338 LM.

 

Tenkte jeg ville ha sikter med like retikkel og fra samme produsent på de to mest brukte riflene mine.

 

Steyren brukes mest og har størst sjanse til å være med på jakt.

Blaseren skytes mest på bane/lengre hold, men har blitt drasset ut i skogen på jakt ved sjeldne anledninger.

 

I dag har jeg en Milett 5-24x56 på Steyren og Kahles K624i (er nå på 4måneden hos Winge i forbindelse med reklamasjon :evil: ) på Blaseren.

Miletten er OK men har ikke det synsfeltet jeg trenger til generell jakt, på topp er den OK. Den er også i største laget på en såpass "liten & lett" rifle.

Kahlesen er vissnok en meget bra kikkert, men det hjelper ikke når den ikke fungerer som den skal og jeg prøver å heve kjøpet på denne siden de ikke klarer å levere ny...

 

PM2 5x25 utgår med for dårlig synsfelt på 5x, den er vel egentlig en 7,5-25x

 

Kun FFP, Mil/Mil og belyste retikkel som i utgangspunktet er aktuelt.

Levering på under 6måneder er også et krav :wink:

 

Forslag til andre kombinasjoner mottas med takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan iallefall legge inn gode ord for March 3-24 som kombinert jakt og langholdskikkert.

 

Fordeler er liten størrelse, lav vekt, topp/meget skarp optikk, gode og mange klikk, virker solid, veldig fint retikkel.

 

liten ulempe er at den er litt touchy på parallaksen/har litt lite dybdeskarphet.

En annen er at det ekstra synsfeltet som du vinner ved å justere ned fra 4x til 3x er litt uskarpt.

Kontrasten (på mitt eksemplar) kunne vært en touch bedre fra 18x til 24x, men det har ikke så mye å si for den er brillant opp til 16x.

 

I skumringsbruk så er den ikke noen sinke selv om den har 42mm objektiv og høy zoom-faktor. Jeg tror faktisk den lett matcher s&b 3-20 i så måte uten å ha faktisk testet det.

Lyset var litt for sterkt for Venter på ny custom lysmodul til den med svakere lys for den "vanlige" svake er for sterk på minimum - så da blir det forhåpentligvis også et ikke-eksisterende problem.

 

5-40'en skulle vel være enda råere. Panhead her på kammeret har vel både en 3-24 og en 5-40 og forsto det slik at han likte 5-40en VELDIG godt. (han vant vel back to basic med den)

 

Ellers kan du jo også legge til Hensoldt 4-16x56 på vurderingslista di? Til jaktbruk er det ikke mye å utsette på den. Topp belysning. Bra optikk. Fleksibel øyeplassering og mye dybdeskarphet/bra parallaksejustering.

Link to comment
Share on other sites

På jaktrifla mi en Tikka T3 i 7mm Rem mag har jeg valgt en Zeiss 6-24x56 med mildot.Den har cm klikk men ikke ffp.Har teipa på klikktabell på kikkertrøret ut til 800m.Har også 2 stk S&B pm2 5-25x56,men synes at til jakt i dårlig lys er zeisen best.Skyter ikke langhold med Tikkaen ,det har jeg andre våpen til.

Link to comment
Share on other sites

men de mangler mil-klikk, skikkelige justeringstårn, FFP, lys og mil retikkel....

Kansje du skal laste ned leupolds 2013 tactical katalog. Flere der med mil. mil. mil. ff. Oplyst ret. Mye just. Og f... veit. :winke1: skader ikke med soliditet og livstidsgaranti heller.

Link to comment
Share on other sites

Synsinger etter helgens Googling:

 

Jeg heller mot March pr i dag og står på venteliste for levering fra Vertebrae.

Mai for 3-25x42 og juni for 5-40x56.

 

Premier er nr 2.

Har hatt en 3-15x50 LT som jeg angrer sårt på at jeg solgte, glimrende kikkert.

Leverandør sjekker mulig leveringstid på disse.

 

Nr 3 S&B, tja...

Safe bet men, 3-20 blir litt i minste laget på 338en og den er i største laget (fysisk) for Steyren.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Retikkelpate så ut som om den var slipt med smergel når lyset ble skrudd på, samt at okkularjusteringen måtte helt inn for å få kikkerten skarp.

 

Var i utgangspunktet happy med kikkerten, men ble obs på disse tingene etterhvert og da ble det retur rett til Winge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...