Jump to content

Benchrest No0b hvilken klasse/kaliber?


Klatrechris

Recommended Posts

Benchrest No0b i anmarsj..

 

Sendte innmelding til hadeland og omegne benkskytterklubb i påsken etter mye utsettelser på hjemmefronten.

 

Så da skal man i gang med benkskyting...

Hadde en M67 i 308 som var tenkt brukt til F-class FT/R, men etter særdeles godt skatteoppgjør blir det noe mer egnet :mrgreen:

 

Noen anbefalinger på hvilken klasse/kaliber man burde starte i/titte på? har 10 års erfaring fra DFS (8 år siden siste skudd der)

 

Tenkte en CZ452/455 eller Ruger10/22(vet det finnes bedre saker, men kan brukes til flere ting jeg skyter) til BR50. har en kahles 3-9x40 til toppen her.

Sett på comboen Remington SPS tactical .308/.223+GRS stokk og tofot til F-class FT/R+(løst magasin?). har en sightmark 8,5-25x56 liggende som som jeg kan bruke på toppen.

 

Er åpen for det meste. Tenkte å bruke ca 15000 kr på basisrigg uten kikkert. .308/.223 er førstevalget da jeg lader dette fra før.

åpen for BR,XC og .338LM patroner også, men anvendilighet til jakt er ett +..

 

Tenkte også å titte litt på villmarksmessen på lillestrøm til helgen etter noen gode tilbud også.

 

så på forhånd takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Her har du jo litt og fundere på, men med budsjettet ditt så hadde jeg nok satt sammen en 6.5x47Lapua. Enten på en gamel rem 700 son du slakter eller en annen egnet kort kasse. Glenn Hagen har bross og gjør en bra jobb med kammring av piper. Når det kommer til stokk så er det flere ting som en bør ta hensyn til. Som klasse begrensinger osv. Hvis du vil prøve deg i sporter klassen også så er maks bredde på fortreet 60mm og skal være konveks under.

Jeg er rimelig sikker på at det er like greit og gå den veien som en ny sps tactical ell.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Luker du ut Sauer, så gå for en Remington isteden. .308 er kaliberet. :)

 

Sikkert noen av kara i HOBK som kan markedsføre sine våpen for deg om du vil bli med på en av treninga våre nå fremover, og kan komme med gode råd. Selv om jeg er langt i fra no Sauer fanboy, har du egentlig en kjempebra rifle til tiltenkt bruk.. Men Remingtonen min skal du alltids få prøve.

 

Go Remington go!! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Åja. Videoer jeg har sett fra yee great utland viser at mange BR skyttere lader der og da før konkurranser. Men til vanlig norsk bruk holder det nok i det lengste laget å lade heime, selv om undertegnende har blitt observert ladende med en Lee Loader på bakrommet en gang.. :)

Link to comment
Share on other sites

akkurat... ikke et krav med andre ord. så mange rare regler å forholde seg til i diverse grener, så ble litt usikker... skjønte lite av presisjonskyting med lading i forstyrrende omgivelser :D

 

men som du sier 30ihmsa, sikkert praktisk for den som kan det i blinde...

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei...ikke noe krav. Husker godt min første konkurranse..Säfsen, Sverige. Der satt gamlekara å ladet og stekte vaffler samtidig;-) Geir Storvann påsto hardnakket at han med overlegg smurte inn hylsene sine med vaffelrøre slik at det skulle lukte nystekte vaffler når'n skjøt og dermed ødelegge konsentrasjonen til konkurrentene:lol:

Link to comment
Share on other sites

Geir Storvann påsto hardnakket at han med overlegg smurte inn hylsene sine med vaffelrøre

 

Geir ja.. RIP!

Ingen krav til å lade på banen. Dette blir gjort i klassen LV & HV i all hovedsak.

Da kan man justere kruttvekt etter temperatur og luftfuktighet. Man kan også justere settedybde underveis.

 

Temp kan være kaldt om morgenen, og det stiger jevnt utover dagen til god varme. Da er det mange som justerer kruttmålet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...