Jump to content

El Swarovision 8,5x42 VS Carl Zeiss 8x42 Victory HT


Aannerud

Recommended Posts

Har anskaffer meg revbrakke etter å ha sittet en del netter på åte i vinter og blitt bitt av basillen:) Har da brukt en Carl Zeiss 8x42 Victory HT og den har gjort jobben under de mørkeste forholdene vi noen gang vil få! Men når jeg nå vurderer å gå til innkjøp av min egen kikkert vil jeg tamed Swarowski i vurderingen.. Noen som har noen erfaringer eller teoretiske tall og dele? Tenker da i hovedsak skumringsegenskaper men også hendighet da dette blir en allround kikkert for min del! Lurer også litt på hvordan optiken er på swarowski sin El range kikkert? Har den samme egenskaper som El swarovision men med avstadnsmåler i tillegg?

 

Vet Leica har kommet med en ny og, kanskje den burde få være med blant de aktuelle?..

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Se der jeg, var ikke mye som skilte de to kikkertene! Men er det ikke noe som heter skumrings verdi? Er ikke dette som regel ett oppgitt tall? klarer ikke finne noe om det.. Noen som har praktisk erfaring med El Swarovision 8,5x42 i mørke? For og ha noe og sammenligne med klarte jeg se en rev på 80m i svarte natta med Zeissen.(for mørkt til og skyte)

 

 

mvh

Aanneud

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke den på en åteplass ville jeg vurdert å droppe avstandsmåler i kikkerten.

Kikkerten vil bli brukt mye til speiding. Da er det en fordel at den ikke veier en kilo pluss. Har du avstandsmåler i kikkerten drar du opp vekten.

I tillegg, på en fast åteplass kan du sjekke alle avstander på forhånd.

 

Jakter selv mye på fast åteplass og det hender det kjennes i armene når jeg har brukt tung kikkert lenge over flere dager/uker..

Link to comment
Share on other sites

Ja, ser den men som jeg skriver over blir dette en allround kikkert. Tar uansett utgangspunkt i å kjøpe en uten avstandsmåler men alt må vurderes når man først skal legge så mye penger i en kikkert! Jakter for øyeblikket rev, gås, toppfugl, bever, rådyr og elg så denne kikkerten skal bruket til så mangt:) forhåpentligvis blir det hjort og rein etterhvert og. Men om kikkertene med avstandsmåler har dårligere skumrings egenskaper kjøper jeg meg heller en egen avstandsmåler om jeg sku føle behovet(kanskje gjør jeg det uansett?..)

 

Men her er det mye penger som skal ut så jeg har ikke noe lyst til og angre på att jeg ikke brukte noen tusenlapper ekstra i ettertid..

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Til den bruken du beskriver hadde jeg ikke engang vurdert å kjøpe uten innebygd avstandsmåler når du først skal bruke så mye penger på kikkert. De veier ikke så mye mer, du har alltid avstandsmåler tilgjengelig og en ting mindre å drasse på. Swarovski EL range og Leica HD-B skal være like gode i skumring som modellene uten avstandsmåler.

 

Edit: Da har jeg bestillt nye HD-B 10x42 for ett minutt siden :D Får håpe ventetiden ikke blir alt for lang.....

Jakt og Friluft kommer sannsynligvis til å ha den med på messa til helga, blir spennende å klå på den!!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Etter å ha brukt lite penger på håndkikkert de første årene jeg jakta, kjøpte jeg en Zeiss 7x42 i 1984. Denne har jeg vært storfornøyd med i alle år.

I 2012 kjøpte jeg en Swarowski 8,5x42 og er enda bedre fornøyd med denne. Jeg kan ikke si at jeg har brukt denne mye om natta, men den er merkbart bedre enn min gamle Zeiss.

 

Avstandsmåler hadde jeg aldri valgt i en kikkert som skal bæres mye - da blir den med bare de første turene.

 

Jeg er kresen på optikk og du blir garantert fornøyd med østerrikeren..

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler hadde jeg aldri valgt i en kikkert som skal bæres mye - da blir den med bare de første turene.

 

Feil! Har hatt min Geovid (1 kg.) i ca. 5 år nå og tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg ikke har hatt den med ut på jakt/tur denne tiden. En bæresele er selvsagt ett must uansett åssen kikkert en har. T.o.m en liten 32 kikkert er jævlig irriterende å ha slengende i en nakkestropp!

Link to comment
Share on other sites

Hei Rolf!

Jeg er nok til en viss grad tilhenger av at " det enkleste er ofte det beste " på jakt. Selv om jeg har våpen med mer kompliserte avtrekk enn ZG 47, har brukt optikk med lys osv.. Men avstandsmåler i håndkikkert har jeg aldri savnet på jakt. Jeg har aldri felt vilt på avstand over 200m på jakt og tviler på om jeg kommer til å gjøre det. Hold opp til " min grense " trenger jeg ikke avstandsmåler for å vurdere, men det er en stor fordel å ha skutt nok jaktfelt til å vite hvor du skal holde.

Så vet jeg at det er skyttere som skyter på lengre hold enn det jeg gjør - kanskje du er en av disse?

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar! Knall att dere deler deres meninger og erfaringer! Ser ut til att de nye kikkertene med avstandsmåler har samme skumrings egenskaper som en uten, dette gjør att jeg har litt flere kikkerter og velge i(usikker på om det er en bra ting;).. så får jeg vurdere, fin tenke, klå og lese litt før jeg bestemmer meg.

 

 

Bare og komme med flere erfaringer og meninger!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter stort sett på normale hold, jo nærmere dyret jo bedre og mer spennende men i noen situasjoner er det kanskje ikke mulig å komme nærmere enn fks. 200 m som du nevner. Da er det surt og gå glipp av det dyret fordi en er usikker på avstanden.

 

Har faktisk hørt ett par "barka reinsjegere" som mumla noe om at hvis du "jukser" og bruker laser så lærer du ikke å bedømme avstand uten. Han ene skøyt av frambeinet på ei simle for noen år siden så da lærte han vel at det holdet var lengre enn han selv hadde bedømt. Vi som bruker avstandsmåler har fasiten hver gang vi måler og lærer og bedømme deretter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...