Jump to content

Docter på OU hagle


bullefnatt

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen her som har erfaring med å montere et rødpunktsikte eks Docter på en OU hagle?

Har en Franchi Falconet som jeg funderer på å gjøre dette med, da jeg i alle fall innbiller meg at treffprosenten kommer til å øke noe :?:

 

Får man ferdige baser, må en gjøre endringer i hagla? eller kan de monteres rett på?

 

Alle synspunkter/erfaringer mottas med takk

 

Bullefnatt

Link to comment
Share on other sites

Her er løsningen jeg valgte:

http://www.elghund.net/sider/vapen/lincoln.html

Lavere kan det vel neppe bli.

 

Ser dette er på en kombi. Din har vel bredere skinne oppå enn ei hagle? Da blir det fort litt enklere i og med at en får tak i montasjer som passer. På min Zoli kombi er det 11 mm så vidt jeg husker. Er bare 8 mm skinne på hagla mi, så da blir det litt verre. I tillegg er det utformet slik at det ikke kan klemmes fast noen montasje. Siktet mitt er for Weavermontasje (eller hva det nå kalles) på 21 mm. Skal en ha på montasje og deretter rødpunkten oppå så blir det høyt. På min (yildiz) må jeg nok til børsemaker, som må sage i skinna og skru fast en base. Har et holografisk sikte liggende, men vurderer å ikke sette på det i og med at det blir et slikt inngrep. Er riktignok ei billighagle dette, men lell... Hadde jo vært artig å prøve og men! Kanskje jeg bommer litt mindre med dette siktet...

 

Slik ser problemet mitt ut (dårlig mobilbilde, men en ser da...):

002.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får man ferdige baser, må en gjøre endringer i hagla? eller kan de monteres rett på?Bullefnatt

 

Kopierer inn noe jeg skrev i en annen tråd:

Her trenger du ikke gjøre inngrep i hagla

42c699c998.jpg

 

En annen måte å montere på. Denne er magnetisk, så det blir ingen merker. Vaabenhuset Nygård er importør.

http://www.kilic-feintechnik.de/

http://www.vaabenhuset.no/

Link to comment
Share on other sites

Oi! Den der tenkte ikke jeg på! :D (må ha når jeg får råd... :cry: )

 

Men, vil det der sitte ordentlig da...? Bare klemme på glatt side på skinna og magnet for at den ikke skal gli. Nesten skeptisk, men nå har de vel et godt rykte, så det funker vel!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Takker for svar

 

Jeg gjorde faktisk et søk før jeg postet tråden, men fant lite

 

Er enig at disse montasjene fra MAK ser bra ut, er vel egentlig ala dette jeg er på leting etter

Er det noen som har prøvd de? Pris?

Skrues Doctern rett ned i montasjen?

Er lite fristet til å sage hull i sikteskinna, børsemaker eller ei, Er ingen enormt dyr hagle, men dyr nok til at det er aktuelt.

 

Grunnen til at det frister med noe sånt er at jeg har en tendens til å skyte over, klarer ikke helt venne meg til sikte langs skinna, er mere vant til kikkertsikter og trives godt med det. kikkertiskte blir nok litt voldsomt skulle jeg anta.

Link to comment
Share on other sites

Er det også noen som har noen anbefalinger hvorvidt disse doktorene fungerer som de skal?

positive/negative erfaringer?

Til dette kan jeg svare at jeg har hatt Docter i en del år nå og brukt dem ganske så mye. Skutt både elg, rådyr, rev og hjort med dem i alle fall og er kjempefornøyd. Selvsagt en tilvenningssak, men det går greit. Treffer bedre enn med åpne sikter med hagleløpet på kombi'n. Blir raskere med rifla og dessuten er våpenet langt hendigere å gå med enn når man har kikkert montert. så får man heller sette på kikkerten når man setter seg på post der holdet kan bli litt drøyt for denne type sikte.

 

 

Ser dette er på en kombi. Din har vel bredere skinne oppå enn ei hagle? Da blir det fort litt enklere i og med at en får tak i montasjer som passer. På min Zoli kombi er det 11 mm så vidt jeg husker. Er bare 8 mm skinne på hagla mi, så da blir det litt verre. I tillegg er det utformet slik at det ikke kan klemmes fast noen montasje. Siktet mitt er for Weavermontasje (eller hva det nå kalles) på 21 mm. Skal en ha på montasje og deretter rødpunkten oppå så blir det høyt. På min (yildiz) må jeg nok til børsemaker, som må sage i skinna og skru fast en base. Har et holografisk sikte liggende, men vurderer å ikke sette på det i og med at det blir et slikt inngrep. Er riktignok ei billighagle dette, men lell... Hadde jo vært artig å prøve og men! Kanskje jeg bommer litt mindre med dette siktet...

 

Til Docter'n lager Häusler enkle baser som kan felles ned i skinna. Kan også borre 2 hull og skru den på, bygger i så fall 2-3 mm mer enn på min kombi der basen ble frest i skinna. Blir du lei den lille plata er det jo bare å skru den av og sette inn skruer for å tette hullene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...