Jump to content

Kjøpbare viltkamera med MMS


Nilsen308

Recommended Posts

Heisann,

 

jeg er ute og titter på viltkamera med GSM MMS funksjonalitet. Jeg konkluderer med at det er en jungel der ute også.

 

 

Til mitt behov som er bestandsregistrering trenger jeg ikke all verdens bildekvalitet. Bildene vil alikevel ikke havne på "Ut i Naturen" eller VG. Derimot er det utrolig kjekt å ha muligheten til utvidet batteripakke, solcellelader, MMS og.. en pris som gjør at jeg kan sette ut 5 til 10 stykker slik at jeg får dekket trekkruter, brunstgroper, steder hvor jeg vet småviltet holder til m.m.

Jeg kan lage egne "værhus" til beskyttelse mot snø og regn.

 

 

Etter å ha tittet på det norske markedet, Ebay og DealExtreme så må jeg nesten konkludere med at prisen er overraskende høy med tanke på komponentpris og hvor moden teknologien er. Hva er det som holder prisen på slike kamera oppe?

 

Er det noen som har tips til hvor man kan skaffe viltkamera med OK følsomhet som også har GSM MMS funksjon? Finnes det noe som kan dekke behovet mitt til rundt NOK500?

Link to comment
Share on other sites

Til 500kr får du nok ikke noe viltkamera med MMS, men dobler du til 1000kr så er du på det jeg kjøpte mitt siste SG550-8M for (nytt). Da privat via Finn.no.

 

Synes ikke prisen er så hinsides for viltkamera, største problemet er at kvaliteten er såpass dårlig. Burde vært mulig for produsentene å stappe innmaten fra ett någenlunde godt kompaktkamera inni, fremfor teknologi som ser ut til å være hentet fra mobiltelefoner.

Ørten megapixel imponerer lite når himmelen er utbrent som en jaktleir i Karasjok, fargene som gammel østeuropeisk barnetv og en lukketid som gjør selv den stødigste hjort til ett spøkelse.

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode ligger verdien på rundt NOK500,- men resten av verden er ikke styrt av mitt hode dessverre ;)

Det du kjøpte på finn, var det nytt eller brukt?

 

 

Mitt tiltenkte bruk er bestandsregistrering som sagt. Så lenge det er mulig å se dyret og gjenkjenne sånn nogenlunde alder og kjønn så er det "godt nok". Sånn helt på siden egentlig: hvorfor legger du vekt på bildekvaliteten?

Link to comment
Share on other sites

Det var nytt ubrukt kamera jeg kjøpte, godt mulig det var importert fra Asia for en noe lavere sum..

 

For bestand registrering ville jeg vurdert å droppe MMS funksjonen. Heller byttet minnekort når det likevel er tid for batteriskifte.

 

Hvorfor jeg vektlegger kvaliteten? Tja.. jeg er en hobby fotograf. Men akkurat for lite interessert til å svi av fritid på å postere med kamera fremfor børse. Så det hadde vært stas med ett kamera man kan sette opp mot en fin bakgrunn, fokusert riktig avstand og krysset fingrene for ett bilde verdig en plass ved peisen.. eller i det minste over dorullholderen. Kunne vært to segmenter, ett for oss late hobbyfotografer og ett der det holder å telle taggene og anslå kjøttvekten ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor et par timer unna valdet mitt og det er opptil mange kilometer og høydemeter gange i vestlandsterreng mellom de stedene jeg kan tenke meg å ha kamera. Derfor MMS funksjon, solceller og utvidet batteripakke. Jeg er også kronisk nysgjerrig.. :)

 

Forskjellige behov burde gi forskjellig pris. Det du egentlig ønsker deg er en PIR utløser til speilrefleksen din, og slike finnes. Jeg var innom et par slike tidligere i dag.

Link to comment
Share on other sites

@MorganKane- her er mine to hjemmelagede viltkamera som jeg har bygget- basert på rimelige Nikon digitale speilreflekskameraer. Henger ute i skogen for første testing nå. Har også bygget noen frittstående PIR-utløsere som enkelt kobles til kameraet med kabel- for mer kortvarige perioder. Morro å pusle med, og forhåpentligvis kan det bli ett bilde over dorullen her også etterhvert.

 

DSC_0412.JPG

 

DSC_6407.JPG

 

DSC_6409.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ja, mine byggverk er såpass ferske at jeg vil ikke gi de noen dom enda- jeg har funnet ting å forbedre flere ganger, men at de virker- det gjør de. Men så er det å få det til å virke stabilt. Hver gang. Over tid. Så det skal litt testing til i alle fall. Men så langt ser det bra ut nå. Ellers er det å få kjøpt ferdige små print med sensor og batteri, det er jo det de fleste som bygger slike hjemmelagde varianter bruker. Jeg har funnet en billig bevegelsesdetektor som har egenskaper som passer fint til formålet, og bruker printet og fresnel-linsa foran fra den. Eventuelt kan en bare bygge om selve bevegelsesdetektoren, og tette med litt tape- til mer sporadisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en billig PIR-variant fra e-bay og operert den, men sier ikke så mye om hvilken før den er testet litt ut og ser at det fungerer greit. Ellers er det flere typer ferdiglagde sensorprint å få kjøpt. Dette er i alle fall en variant som er mye brukt, og som kan fåes med forskjellige løsninger for forskjellige kameraer- http://www.snapshotsniper.com/

 

Hentet foressten hjem mine to første bilder av vilt fra dette kameraet som er avbildet over i dag- morro med fargebilder av gaupa, i forhold til disse blasse sv/hv IR-bildene!

Link to comment
Share on other sites

Sensoren bestiller jeg fra snapshotsniper og så programmerer jeg hvordan kameraet skal operere selv. Jeg har lagt det opp til å ta 5 bilder ved registrert aktivitet så vente i 1min før det ev tar nye 5 bilder. Funker bra. Her er det bare fantasien som setter begrensningene. Og ev lommeboka da :)

Link to comment
Share on other sites

Greit nok med en "lag ditt eget superviltkameratråd", men kan ikke trådstarter endre tittel.

Jeg er nysgjerrig på informasjon om brukbare mms kameraer som finnes på markedet og trodde tråden hadde informasjon om dette...... Noe den ikke har veldig mye av.

Men kanskje jeg tolker "kjøpbare" feil?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...