Jump to content

20/76 "langholds" rigg - lar dette seg gjøre?


Ole-P

Recommended Posts

Gått å grublet litt på denne etter å ha hørt mang en gang om folk som skryter på seg å felle vilt på uforsvarlige lange hold!

Vill det gå ann å gjøre det uforsvarlige forsvarlig med customrigg?

 

Ser for meg en langløpet S/S 20/76, trange shoker! Patroner med veldig treg spredning. Få menn tunge haggel. Og noe sikte alla aimpoint eller noe på toppen!

 

Vill det la seg muliggjøre å få trang og dødelig sverm ut på en 50m kanskje ut på 70m?

Må være humant ut på lange hold ellers meningsløst!

 

Ser for meg lokke/åtejakt på rev på en 40-60m

Rådyr på en 40-60

Fuggel på topp på la oss si 70m

 

 

Dette ville jo åpne for mulighet for spennende og krevende toppjakt der rifle ikke er mulig?

Men som mang en andre så er fortsatt 30-35 makshold med hagle?

 

Noen som har noen innspill eller er denne grublingen bare å legge død?

Link to comment
Share on other sites

mine tanker, ingen fasit;

 

Lengre løp enn standar 66/71 gir ikke mer hastighet uansett.

 

Hjemmeladet heavyshot med spesialhylser og en hagle dimensjonert for mye høyere kammer trykk enn standar... tjaaa. Sikkert gøy men snevert bruksområde.

 

Verdensrekorden på lerdue er hva? 130yards?

Med en perazzi 12/76? Problemet her er kulefall og vind. Ikke akkurat allverdens BC i en haglesverm.

Link to comment
Share on other sites

Når man har en 6.5x55 er det lov med rigg med snevert bruksområde?

 

17hmr har snevert område men utrolig effektivt innen for sitt området!

 

Og er BC'n og det å ha lav nok spredning på lange hold jeg trur gjør dette dødfødt!

 

Og kunne jakte skogsfuggel på topp i desember der toppjakt Med rifle ikke er lov vill jo gi denne riggen god nok grunn til liv hvis det er gjennomførbart? Det å måtte klare å snike seg inn på 50-70m må vell gi dette enda mere spennende?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er kanskje en s/s dårlig egna for lange hold, på grunn av forskjellige treffpunkt med de to løpa på litt hold, og fordi de harde hagla som kreves til slikt bruk kan bli tøff mot loddingen i en dobbeltløper.

 

Kaliber 20 er kanskje heller ikke det kaliberet man tenker på hvis man skal ha noe som strekker litt lenger.

 

Hadde nok heller gått for en pumpe eller automat i 12/76 eller 12/89 til det tiltenkte bruksområdet. Med Remington Wingmaster, Federal Heavy Weight og tilsvarende patroner vil du kunne felle vilt effektivt på vesentlig lengre hold enn 35 meter, så sant du har gjort leksa med testing av patronene på de aktuelle holda, og lærer deg sikker avstandsbedømming. Det hjelper lite at hagla er effektiv på 50 meter, hvis man ikke ser forskjell på 40 og 75 meter.

Link to comment
Share on other sites

Og kunne jakte skogsfuggel på topp i desember der toppjakt Med rifle ikke er lov
Hvorfor får du ikke lov til å skyte fugl på topp med rifle?

 

 

Mange området dette ikke er lov, oftes grunnet med "sikkert nedslag" ved bom!

Link to comment
Share on other sites

Mye fine innspill her!

 

En o/u, s-a eller p-a er nok bedre egnet enn s/s ja! Ser den!

 

Derimot vill jeg være uenig i at 12/76-89 er bedre. mener det er mulig å oppnå høyere hastighet ved mindre trykk i 20/76 da det er mindre masse som skal settes i bevegelse,

Det vill igjen gi bedre bc og flatere bane på haggelen på hold hvis det er ladet med samme dim på haggel. (Dog ferre i en 20cal kontra 12cal som igjen gjenspeiler massen som skal i bevegelse)

 

Nå har jeg aldri forsket på haggel ladninger og bc ved forskjellige hold! Ved det er mye dyktige folk her som har gjort det, og da blir jo dette en naturlig plass å få igang en tankemyldring!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje han skal jakte i Stange alm? Der er det heller ikke lov med toppjakt...fordi det er sååå fali';-)

 

Har østmarka bak husveggen så det ville vært en av plassene dette potensielt ville blitt forsøkt brukt under jakt?

Link to comment
Share on other sites

Det lar seg nok gjøre å skyte langt med hagle. Lengde på løp og trange shoker er nok ikke av den største betydningen for spredningen. Jeg tror faktisk at jeg ville vært litt forsiktig med trange shoker og harde hagel i stor fart. Spredningen på svermen må du regulere med hvordan du lager forladningen. Det betyr custom lading. Da må du nok også ha utstyr for å teste trykket. Det finnes lite ladedata på slike patroner.

 

Hvis du ikke har lest tråden "Det lille hagleladekurset", bør du lese den. Da får du en ide om hva som må til.

Link to comment
Share on other sites

Søkte og jeg fant! Takk for tipset!

 

Ser at jeg nå skal prøve å sette meg inn i lading av haglepatroner!

Mye interessant å lese! Ser jeg kan ha funnet forklaringen på noen uforklarlige bom på skogen! Hehe! Kanskje dukker det opp en abc på langholdsrigg om et år eller to!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...