Jump to content

Zeiss Victory HT vs Swarovski z6/i


Kjetil-A

Recommended Posts

Hei,

Jeg sikler på et nytt kikkertsikte. Jeg hadde egentlig planer om et lett ett, med litt lav forstørring da jeg har et 3-12x56 meopta fra før. Primært tenkte jeg å bruke det til drivjakt, "gå-på-tur-med-rifla-jakt" og smygjakt. Terrenget er et typisk sørlandsterreng, men med mulighet for litt lengre hold her og der (hogstflater). Vurderte en liten stund leupold vxr da disse er veldig lette, men synes 1.5-4x22 blir for lav forstørring og synsfeltet på 2-7x33 blir kanskje noe lite ned på de nærmeste holdene.

 

Har idag (dessverre) vært å tittet på både zeiss classic, zeiss victory HT og swaroski z6i, men valget er sannelig ikke lett! Jeg tror classicen må melde tapt, selv om det er en veldig fin pris på xxl på denne for tiden. Forskjellen mellom classic og victory virket for meg ganske stor, selv om jeg kun tittet gjennom og sammenlignet dem i butikken.

 

Så, jeg liker veldig godt både zeissen og swaroen.

Noen innspill?

 

Til slutt lurer jeg også på om det er verdt prisforskjellen mellom z6i og z6 (med og uten lys). Z6i koster 18800 og Z6 koster 13600. Det betyr ca 5000,- i forskjell.

Link to comment
Share on other sites

jeg har begge . liker z6i best men smak å behag, prøv begge, kjøp med lys greit både til natt og dag, mvh 308nm, det ligger noen brukte på finn ,no av å til kjøp å gjerne med bt tårn viss du er inntrisert i litt lengre hold en 100m, ladet noen nye kuler til blaseren å la inn dataen på swarovskis side å det stemmte bra på 200-300.400m

Link to comment
Share on other sites

Kona har en Zeiss Victory 2,5-10x50 T* i fjor under bukke jakta fikk jeg testa begge kikkertene. Jeg syns min swarovski 1.7-10x42 var best og kikke gjennom i mørke når vi satt i jakt tårnet. men ho mente ho sin var best, så kommer litt ann på personen. Jeg hade gått rundt og kikka i butikker vis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på 1 og 2 gen. Z6i?

 

Litt smalere lysbryter og litt grøvere gummi på zoomringen.

 

Har sammenliknet Z6i 2,5-15X56 og HT 3-12X56 i skumring og jeg så lite eller ingen forskjell. De to andre som var med synes kanskje Zeissen var en anelse bedre men de er zeissfolk begge to :wink: Uansett er Swaroen bedre på alt annet :lol:

 

Ville kjøpt med lys, ihvertfall hvis det er 4a retikkel. Det blir fort for tynt mot en mørk dyrekropp på kvelden uten lyset på!

Link to comment
Share on other sites

Har 3stk Z6i (1,7-10, 2-12 og 2,5-15) og noen Victoryer, bl.a en Victory 3-12 med lys. Jeg mener nok at Victoryene er anelse bedre i ekstremt lite lys. Tross dette er det Swaroene som brukes ettersom de er mye mer fleksible. På bukkejakten kan jeg kanskje skyte noen minutter tidligere (teoretisk) med Victoryen, på kvelden gir jeg meg før Swaro'en uansett.. I praksis er altså Z6i bedre for mitt bruk. Dersom jeg hadde jaktet rev eller hjort gjennom hele natten er det sannsynlig at Zeiss'ene ville blitt brukt mer, men 1-2 minutter med skytelys på morgenen er for meg en grei pris å betale for synsfeltet og fleksibiliteten til Z6i.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke swarovski selv har annonsert med EKSTREME skumringsegenskaper, de er tross alt en seriøs aktør :wink:

 

I følge test i Vapentidningen 2012 er Swarovski Z6 2,5-15x56 testet som en skumringskikkert, der ble lystransmisjonen målt til 88,3%.

 

Zeiss HT 95% lystransmisjon................

 

Det er vel omtrent som natt og dag :lol:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening blir det rett og slett smak og behag hva en velger. Jeg har gamle zeiss 3-12x56 .Nye 3-12 x56 HT med ASV , Swarovski 2,5 -15 x56 BT.. Må ærlig si jeg liker alle 3.

Tror rett og slett en må prøve seg fram .Nydelige sikter alle tre..

Link to comment
Share on other sites

Hva med å velge den kikkerten man skyter best med?

 

Det er detaljforskjeller på kikkertene, spesielt i utformimgen av retiklene, som gjør at man skyter bedre med en kikkert kontra en annen. Skal man feks skyte raske skudd på frihånd, alle andre faktorer ellers likt og tysk toppkikkert på 12x med belyst 4(a) ret, skal jeg nesten garantere at 9 av 10 skyttere scorer best med Leica Magnus. Spesielt hvis de kan trene et par tusen skudd med rifla. Årsaken er utformingen på Leicas retikkel med uthevet/stor senterdot. Trådkorset på Zeiss HT, med en knøttliten lysprikk, virker mot sin hensikt på raske skudd selv om den er fin å skyte inn med.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke swarovski selv har annonsert med EKSTREME skumringsegenskaper, de er tross alt en seriøs aktør :wink:

 

I følge test i Vapentidningen 2012 er Swarovski Z6 2,5-15x56 testet som en skumringskikkert, der ble lystransmisjonen målt til 88,3%.

 

Zeiss HT 95% lystransmisjon................

 

Det er vel omtrent som natt og dag :lol:

 

Mvh

Sauerhansen

 

 

Nettopp! Her har vi en vesentlig forskjell!

Har selv Swaro 1-6(2.gen) Circle Dot på rifledrillingen, en suveren drivjaktkikkert. Som en allroundkikkert med gode "mørke-egenskaper" må jeg nok holde en knapp på nye HT. Har Victory 2,5-10x50 selv, og har sammenlignet den med en HT 3-12. Ikke helt rettferdig, men HT er meget bra i dårlig lys!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...