Jump to content

Missfarging av hylser pga zalovann?


stuejeger

Recommended Posts

Hei.

Vasket noen hylser her før helgen, og brukte noe gammelt hylsefett jeg fant i en skuff, problemet viste seg å være at dette ikke løste seg opp i vann.. Tok en plastkopp og la de i varmt zalovann. De ble avglemt inntil jeg kom på de idag, skylte av de og skulle legge de til tørk. Men iallefall 4-5/10 hylser har merkelige missfarginger, ser nesten ut som de har blitt glødet litt her, og litt der. Altså flekkvis.

 

Blandingen i vannet var vann og en god dæsj zalo antibakteriell. Hvis jeg ikke tar feil er vel i hovedsak zalo et overflateaktivt vaskemiddel, og ikke av typen sterk syre/base. Er det noe zalo inneholder som tærer på messing? Kan dette på noen måte ha forandret egenskapene til hylsene? Strekkfastheten?

 

-Jeg har brukt zalo lenge, og har aldri hatt noen problemer, men de har aldri blitt liggende så lenge.

-De har ligget ca 2døgn.

-Norma hylser.

-Zalo antibakteriell og vann.

 

Mvh. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke noe om kjemien her, men jeg pleier å tilsette 1 teskje sitronsyre i tillegg til zaloen

og de bruker å bli meget blanke. Bør vel kanskje ta misfargingen med det,

men da bør du vel ikke la dem ligge mer enn ett par timer i varmt vann.

Du kan også bruke sitrondråper om du ikke har sitronsyre, men begge kjøpes på nærmeste butikk.

Link to comment
Share on other sites

Det nok mer sannsynlig at det er vannet og ikke Zalo'en som er årsak til den oksydasjonen du her ser. I alle fall direkte. Det Zalo imidlertid gjør, er å fjerne evt beskyttende fett fra overflaten og dermed gjøre den mer eksponert for vann og oksygen.

 

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for strukturelle nedringer i messingen. Akkurat det samme som skjer hvis hylsene får ligge ute f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Hylsene ser helt j.. ut, men det som er merkelig er at noen av hylsene er nesten hel dekt av blå merker, mens andre er det ikke nesten ikke noe på. mulig jeg gjør et forsøk på å polere di, å se om det forsvinner da.

 

1413689.jpeg

 

1413692.jpeg

 

(klikkbare linker).

 

Mvh. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...