Jump to content

Skyteforme 30-06 Ackley


Riflemann

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har kamret om 30-06`n til 30-06 Ackley Improved og har satt i gang med å skyteforme mine Lapuahylser. De er skutt tre ganger før som 30-06. Under skyteformingen opplever jeg at over halvparten revner halvveis rundt like over hylsebunnen. Ser i Ladeboka at dette trolig kommer av hylsespillet i magasinet som medfører for mye hylsestrekk.

 

Er det bare å hive Lapuahylsene og kjøpe nye hylser/patroner og skyteforme disse eller vil det være sannsynlig at jeg opplever det samme med nye hylser?

 

Setter pris på innspill her i og med at hylser ikke er gratis... (joda kan pelle på banen men det gjør jeg ikke)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Årsaken er at hylsene er kortere enn kammeret. Første gangen må du enten sette kulen så langt ut at den sitter hardt mot riflingen, eller du må necke opp til et større kaliber, og size tilbake slik at hylsen såvidt lar seg kamre.

Link to comment
Share on other sites

Du skal vell egentlig kunne skyteforme AI hylser ved å skyte moderpatronen i AI kammeret, men det hjelper jo deg lite. Du sliter fortsatt med hylseseperasjon. Var 30-06 kammeret romt eller er AI kammeret romt? Uansett, lykke til.

 

 

--Klipp og lim--

P.O. Ackley's definition of Improved, a firearm so chambered must be capable of shooting the factory original round, also such cartridge case either necked up or down to a different bullet size, without stretching the case. To accomplish this, the chamber for a rimless bottle necked "improved" cartridge must be somewhat shorter in the body than the original so that there is no headspace when the round is chambered.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok opp til en 8 mm for å få motstand nok. Det vil slite på hylsehalsen så det er best om du finner en lett butt kule som du kan sette i kontakt med riflingen. Den behøver ikke settes langt ned i hylsen. En pistolkule kan være brukbar om du er heldig.

Link to comment
Share on other sites

Originalkammeret var romt vet jeg. Hjelper vel lite at det brotsjes opp ytterligere til AI.

 

Da gjenstår å finne en som har en 8mm til utlån i Drammen... Samt banke ut kulene i de 100 skuddene jeg allerede har ladet for å omforme.... Kjenner det frister å kjøpe noen pakker ferdigrulla og skyteforme dem i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...