Jump to content

Ammunisjon kaliber 3006.


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei!

 

Har noen spørsmål angående ammunisjon til 3006, og jeg håper at noen kan svare meg på følgende spørsmål.

 

Nr 1.

Er det noen som har prøvd Lapua Naturalis og vet om det er noe bra ammunisjon? evt si sin mening om det!? er de presise?, hvordan ekspanderer de? stor/liten restvekt? Noen som har prøvd de på vilt å kan si sin mening???

 

Nr 2.

Er det noen som vet om ammunisjon til nevnte kaliber som expanderer svært kjapt? formålet er rev. og noen ammunisjon der kula gjør liten skade til formålet rådyr??

 

Har prøvd Lapua mega 200 gr. Skutt med den på ender der det ikke har vert nok motstand til å ekspandere kula.

 

noen annen ammunisjon som er god til småvilt??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd Naturalis.

Standard helmantel, f.eks Norma Jaktmatch fungerer fint på alt småvilt du ønsker å spise.

Norma Ballistic Tip ekspanderer rimelig raskt og voldsomt og fungerer bra på rev om du ikke bryr deg om skinnet.

Norma Oryx har også tendens til å lage store hull i rev som Rommling sier. Jeg synes også at den lager alt for stor hull i rådyr og har sluttet å bruke den til rådyr.

Jeg er veldig tilhenger av Barnes TTSX og TSX kuler og bruker dem i nesten alle riflene mine nå.

BARNES VOR-TX ammo med 180 grain TTSX kule er knallbra for alt vilt med god effekt og liten kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god hjelp. Blir vell Norma ballestic tip og barnes vor-tx til rådyr. Får se om jeg finner noen som selger disse i nærområdet. får se hva som går godt i børsa, er vel det som er viktigst :roll: akkurat nå bruker jeg Remington umc 180 gr til trening og Lapua mega 200 gr til vilt. Er fersk rifle jeger å har ikke fått skutt/ testet så mye, men tenkte det hadde vært greit å vite hva folket bruker så har jeg fått en liten veg beskrivelse mot målet som er det perfekte skuddet ;)

 

Men er fortsatt innteresert å vite noe om lapua naturalis, så si ifra hvis du har erfaring med de.

Link to comment
Share on other sites

Skjekka prisen på Barnes vor-tx, steike, 33 kr smellen, den svei.. Hadde ikke prisen vært så drøy, så hadde jeg ville prøvd den.

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=20108" target="_blank

 

Hvor mye penger bruker du på andre ting relatert til jakt i året? :winke1:

Tviler på at en pakke eller to med Barnes vor-tx utgjør noen særlig stor prosent av det budsjettet :)

 

Jeg lader selv, men jeg sparer egentlig ikke særlig mye penger på å lade jaktpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Ladd noen for meg, så skal jeg prøve de på jakta til høsten ;)

 

Då må du hente dei i Oslo :mrgreen:

 

Jeg lader selv, men jeg sparer egentlig ikke særlig mye penger på å lade jaktpatroner.

 

Ikkje i .30-06, nei. Eg fekk meg ladeutstyr fordi eg starta å skyte .260 Remington og det som var å få av fabrikkammunisjon på seint nittital var skrale greier. Og det er jeskla greit å kunne trykke ut eit par hundre gode treningspatronar med Sierrakule til ein "billeg" penge. Eigentleg er det berre ein variant over det gamle syklistslagordet "det blir aldri lettare, du syklar berre raskare" - "det blir aldri billegare, du berre skyt meir." :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ladd noen for meg, så skal jeg prøve de på jakta til høsten ;)

 

Då må du hente dei i Oslo :mrgreen:

 

Jeg lader selv, men jeg sparer egentlig ikke særlig mye penger på å lade jaktpatroner.

 

Ikkje i .30-06, nei. Eg fekk meg ladeutstyr fordi eg starta å skyte .260 Remington og det som var å få av fabrikkammunisjon på seint nittital var skrale greier. Og det er jeskla greit å kunne trykke ut eit par hundre gode treningspatronar med Sierrakule til ein "billeg" penge. Eigentleg er det berre ein variant over det gamle syklistslagordet "det blir aldri lettare, du syklar berre raskare" - "det blir aldri billegare, du berre skyt meir." :shock:

 

Jeg sparer mye penger på å lade til min 375Ruger, og jeg er nødt til å lade til min 6.5-06.

Jeg gidder ikke å lade til min 223, og det varierer veldig om jeg gidder det til min 6.5x55 og min 308.

Og du har helt rett når det gjelder treningsammo, du sparer ikke så mye penger ved å lade selv, du skyter bare mye mer. Som selvsagt ikke er en ulempe :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...