Jump to content

Riktig gamle patroner


Veidinn

Recommended Posts

Patronene på det øverste bildet er det vanskelig å mene noe om (europeiske?).

På det nederste bildet foreslår jeg følgende (fra v):

- 18 lødig kobberhylsepatron med rundkule (kontroversiell)

- 18 lødig kobberhylsepatron med spisskule (for 18 lød Lund og Landmark geværer)

- 12 mm kobberhylse skarp patron for Lunds karabin

- 12 mm kobberhylse ekserserpatron for Lunds karabin

- 12 mm kobberhylse løspatron for Lunds karabin

- 12mm løspatron for Remington gevær

Til slutt tre stk skarpe 12 mm randtenningspatroner for Lund/Remington gevær

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg.

Første bilde viser en 18 lødig papirpatron med spisskule for kammerlader (samme type papirpatroner ble også benyttet for tappstussere), deretter en 4 linjer papirpatron (svært sjelden) for 4 linjers kammerladningsgevær M/1860. De to "tændhat" som er vist har kanskje merking fra Hovedarsenalet, mange har det ikke.

Neste bilde viser patroner for 11 mm Lefaucheux revolver, de tre til venstre trolig framstilt ved Hovedarsenalet hvis de er norske (en liten "A" eller en liten "løve" i bunnen", den ene som ligger nede har en "A"). De neste tre er to skarpe og en løspatron, trolig framstilt av Gevelot i Frankrike (en liten "G" eller en "GG" i bunnen).

Neste bilde viser en 9mm Nagant patron (for 9mm Nagant revolver M/1883), deretter en 7,5mm Nagant patron (for 7,5mm Nagant revolver M/1893) med mantlet prosjektil (først brukt av Marinen, senere tatt i bruk av Armeen), deretter en 8mm Sunngaard, to skarpe 6,5mm Sunngaard (forskjellig hylse), en 6,5mm Sunngaard løs, til slutt en 11,25mm Raufoss løs (for 11,25mm Aut Pistol M/1914, dvs "Kongsberg-Colten").

Patronene på neste bilde vet jeg intet om.

Siste bilde viser en 10,15mm Jarmann ekserserpatron, deretter to patroner som muligens er kortholdspatroner (usikkert) for Jarmann, deretter en 8mm RD ekserserpatron (for 8mm Remington karabin). Til slutt en patron som jeg ikke vet hva er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...