Jump to content

Lett og hurtig prosjektil, eller tung og treg? (30-06)


mbjerkenaas

Recommended Posts

First thing first: Jeg har aldri skutt noe vilt med rifle, så jeg har ingen erfaring eller referanser på feltet.

 

Det jeg derimot planlegger er å lade min egen ammunisjon som en hobby, og så sitter jeg og prøver å finne ut hva slags ladning jeg skal bruke som jaktammunisjon.

Denne posten handler mer om valg av vekt og utgangshastighet enn valg av type prosjektil.

 

Min teori er den at et tungt, saktegående prosjektil vil ha mindre kjøtt-ødeleggelse, og at et lett, hurtiggående prosjektil med samme anslagsenergi vil ødelegge mer kjøtt og ha en mer eksplosiv effekt. Am I right?

 

Så si jeg lader Hornady SST 165gr (som er prosjektilet jeg holder en finger på) i min 30-06 med en utgangshast på 2400fps (731.52 m/s). En kjapp kalkulering på Hornady sine hjemmesiden anslår at prosjektilet vil ha en anslagsenergi på 2400joule etter 100m.

Altså en patron jeg fint kan bruke på elgen, men vil det være en patron det er lurt å bruke på rådyr også?

 

Hva mener dere? Hva slags vekt og utgangshastighet bruker dere i deres ammunisjon?

 

Mvh

mbjerkenaas

 

EDIT: Tenkte første tittel var noe misvisende, så jeg endret den.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Jeg har ikke erfaring med kula du nevner, men har skutt elg, hjort og rådyr med 165gr accubond i 30-06. Det funker helt ypperlig.

 

Når det gjelder kjøttødeleggelse så har jeg slutta å tenke på det. Har oppgjennom åra funnet ut at skuddplasseringen er like viktig med tanke på dette. Treffer du bak bog unngår du stort sett altfor mye søl. Treffer du på bogfjøl/knoke blir det litt kjøttdeig. Skuddavstand har også litt å si i denne sammenheng. Skyter du feks et rådyr på 30 mtr med lett/myk kule i høy hastighet, blir resultatet spektakulært. Digre utgangshull og mye søl, men dyret dør oppreist. Det samme for hjort. På lengre avstand blir denne effekten mindre.

 

En gammel tommelfingerregel for jegere som er opptatt av kjøttødeleggelse; Bruk ei solid/tung kule i moderat hastighet og som er i stand til å tåle en elg. Bruk denne kula på de mindre artene også. Dette gir pene slakt.

Min erfaring er at de mindre dyra løper mye lengre ved bruk av slike kuler/ladninger. Ikke at det er noe stort poeng om dyra løper 50 eller 100 mtr etter at de er påskutt. Elgen er det somregel enkelt å finne igjen, men et rådyr eller en hjort som ruser ivei innover i bushen og blir borte er verre.. Derfor har jeg begynt å drite i om det må skjæres bort noen gram kjøtt. Plasserer kula konsekvent midt i/høyt i bog (såfremt jeg har mulighet til det) Dyra går sjelden langt ifra skuddplassen. Som oftest blir det knall og fall på hjort/rådyr. Av og til på elg også.

 

Bruker du ei bonda 165 kule og får denne ut i 800-850 m/s så er det ypperlig medisin på hjort og den er fullt ut brukbar på elg også.I de elgene jeg har skutt med denne kombinasjonen så har kula sitti mot skinnet på motsatt side når holda har vært moderate og noen ganger gitt gjennomskudd. Rådyra dør oppreist. Skal du bare jakte elg og har storokser/ku på kvoten ville jeg gått for 180gr kule i samme hastighetsområde.

 

Finn deg ei kule som er anerkjent og bruk denne til alt. 165-180 gr premiumkuler finnes det mange typer av. Den såkalte "kjøttødeleggelsen" alle er så opptatt av er stort sett bare litt blodslåtte hinner. Blir litt mere jobb under slaktinga å få drenert/fjerna blodet imellom hinnene, men du ødelegger ikke så mye kjøtt som det kan se ut som.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for et flott svar, hewi!

 

Jeg skal lade meg noen patroner med 165grainer når jeg kommer meg igang og se om ikke jeg finner noe jeg teste den på. Finner jeg én patron jeg kan bruke på alt så gjør jo det saken mye lettere i første omgang. I alle fall for en fersking som meg ;)

 

Ønsker deg en fortreffelig helg!

 

Mvh

mbjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilhenger av to alternativer.

Enten en tung, treg og ganske myk kule. F.eks 200 grain Lapua Mega.

Eller en lettere, rask og hardere kule. F.eks 150 eller 168 grains Barnes TTSX

 

Begge alternativer fungerer fint.

I 6.5x55 bruker jeg 155 grain Lapua Mega, og er godt fornøyd med den.

I 6.5-06 og 375 Ruger bruker jeg lette Barnes TTSX kuler med god skuddeffekt og liten kjøttødelegelse.

Selv når jeg setter kula midt på bladet er det overaskende lite kjøttødelegelse fra en Barnes TTSX kule som har ca 950 m/s i utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

180 grain har vært mye brukt. Det er fordi den er midt i mellom de to beste kulevektene for 30-06: 165 gr og 200 gr.

Det går egentlig ikke an å gi et helt perfekt svar på dette, det kommer an på hva du skal jakte.

 

Dersom jeg skulle bruke en 30-06 til reinsjakt eller hjort på bøen og litt lange hold ville jeg gått for 165 gr.

Elgjakt på østlandet i dype skoger, 200 gr.

Har brukt 165 gr Balistic Tip på rådyr med gode resultat. Femkronestort utgangshull, selv på kort hold. Rådyra falt rett ned. Ikke mange nok til noe skikkelig statistikk, men det jeg så var overbevisende.

Har også brukt 220 grain til elg og villsvin, like fornøyd der. Holdene her blir skjelden over 50 meter, så kulebane skaper ingen bekymring.

 

165 gr er alt i alt en grei kulevekt, dersom du ikke skal jakte utelukkende grov elg eller bjørn. Den "legendariske" ladninga i en 7 mm Rem Mag er med ei 160 gr kule, med 165 gr i 30-06-en ligger du bittelitt under i hastighet. Jeg ville tenkt at jeg fikk litt av alle goder, og gått for ei god kule i 165 gr.

Men det er sånn jeg tenker.

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...