Jump to content

Hva slags munnlader?


Kallek

Recommended Posts

Ok.. Jeg har ikke peiling, så ta dette deretter:

 

APX er noe jeg assosierer med Frankrike når det gjelder våpen

 

Merkingen på kolben får meg til å tro at det er ett militært våpen, og lengden en arteleri karabin kanskje... Men den ser ikke ut som noen franske militærvåpen fra begynnelsen av 1800 tallet.

Det er ser ut som om det er messingdeler på låsen.. Da tenker jeg (billig) eksport eller sivil modell

 

Den er perkusjon, og ser ikke konvertert ut.. Noe som tillsier at den er fra mellom 1830 til 1870 en gang... Intuitivt kanskje 1858 ?

 

Den minner litt om en Britisk P-1858 Artillery Karbine

 

http://www.collegehillarsenal.com/shop/product.php?productid=447

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg ute på litt glatt is og godt utenfor mitt kompetanseområde, men jeg synes at den minner mye om en Enfield fra 1850-årene, rent bortsett fra at det avgjort ikke er en slik. Den har alt, alt for mye "land" rundt låsen, låsen avviker også litt fra Enfieldlåsen - tror jeg. Det ble laget en haug med Enfieldkopier helt på slutten av 1800-tallet, de såkalte Khyber pass variantene. De fleste av disse hadde kappet treverk under bakerste bånd. Kan det være en slik?

Link to comment
Share on other sites

Treverket er ikke kappet under bakerste bånd.

 

Jeg fikk den av min nå døde onkel for 30 år

siden. Jeg vet derfor ikke hvor han fikk tak i den eller historien til børsa.

 

Jeg skal ikke selge den, men det hadde vært morro å vite hva det er og om den har

noe verdi ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...