Jump to content

Magebelte/kjørestrikk og seler


Skauer'n

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter ett brukende magebelte system som kan brukes med 2-3 bikkjer i 20-25 kilos klassen.

Skal brukes til alt i fra turer, jogging og ski. Er det noen som vil dele sine erfaringer med de forskjellige?

 

Også er jeg på jakt etter en sele som kan justeres såppas mye at den kan passe valpen fram til den er ferdig utvokst? Hu er 6mnd nå.

 

Skauern :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har belte + strikk + bånd fra Gudbrandsdal fuglehundsenter.

http://www.gaupa.no/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=7&virtuemart_category_id=1&Itemid=3

 

Jeg har kjørt med våre to GS i det, og det fungerte. Ellers bruker vi vanligvis bare en og en.

Seler har vi kjøpt fra http://www.seleverkstedet.no/

 

Angående justerbar sele, kan jeg ikke hjelpe deg. Har ingen erfaring med slikt.

Forøvrig vil jeg advare litt om å begynne å la hunden trekke for tidlig. De skal visst være utvokst (1,5 - 2 år) før man begynner å la de trekke har jeg alltid hørt. Imidlertid ser man jo at trekkhund miljøene begynner tilvenning og forsiktig trekk fra 6-8 måneders alder, så det er kanskje oppkonstruert...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har sjøl en Baggen belte som jeg bruker til mine to hunder. http://www.baggen.no/

 

Jeg bruker sjøl en sele fra seleverkstedet, men skulle jeg hatt en som jeg kunne regulrert mer - fra 6mnd valp til voksen hund, ville jeg tatt en titt på Free Motion sele fra Non-Stop - http://www.non-stopdogwear.no/index.php/Produkter/Trekkseler/Free-Motion-trekksele#. Jeg tror man kan regulrere selen noe mer på den. En hund vokser jo ikke voldsomt i størrelse fra 6mnd, så det burde gå bra.

 

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar begge to :-)

 

I hvilken pris klasse ligger Baggen beltene i?

 

Dagl: ja vet man ikke skal belaste dem før de er voksene. Tanken er at hu skal få være med når vi jogger og slike ting. Og da syns jeg det er greit å ha sele på alle 3. Jeg tilater sjelden hundene dra noe større. De får lov til å holde stram line og det er det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "Jægerens kjørebelte" fra Jæger og Hund. Dette beltet har ei lita lomme til nøkler, hansker etc., og holder for drikkeflaske - dermed slipper en flere belter/holdere på treningsturer.

 

Vær obs på at når ivrige hunder trekker hofta di framover, mens skosålene står fast i bakken, må påkjenninga utlignes et eller annet sted. Oftest blir det mot korsbånda i kneet - det er lett å få vondt i knærne, og/eller raklete knær, hvis man løper med trekkhunder. Mine hunder får ikke trekke annet enn i motbakkene når vi er på treningsturer.

 

Min hundevenninne lar valpene løpe med tilpassede seler fra 3 måneders alder - dermed forbinder de sela med tur og moro, og blir glade straks seletøyet hentes fram.

 

Regulerbare seler har jeg ingen erfaring med, men jeg er litt skeptisk. Som på andre felt - unødvendig leamikk lager ofte krøll. Ei pent brukt kvalitetssele får du byttet i ei i riktig størrelse hos enhver hundekjører.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt strikk og comfort trekkbelte fra non stop både til ski og jogging. Funker meget bra, trekkbeltet er laget av nettingmesh og er, lett,luftig og fint i bruk. justerbar sele - skeptisk - kjøp evt en du kan bruke midlertidig og kjøp en skikkelig sele når hunden skal begynne å trekke skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene alle sammen :)

 

Har endt med at svigermor kom med selvlaget belte til meg her som sitter veldig godt. Prøve kjørt med 3 hunder ett par ganger denne uka :)

 

endte opp med å kjøpe tur sele til valpen... da det i hovedsak er det den skal være med på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...