Jump to content

Pipenøkkel for løpsskift?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Noen som har en smart og elegant løsning på dette? Har funnet ut at håndmakt blir litt for usikkert på min Vixen, så jeg vil ha en verktøy-løsning. Låskassenøkkel er grei skuring, men hvordan gjør jeg det med pipa? Vil maskinere minst mulig på den, vurderer et 5mm hull, kanskje 2-3 mm dypt og en ringnøkkel med en pinne som skrues inn. Noen bedre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva med moment på låskassenøkkelen, og/eller to korresponderende merker på kasse/pipe? Edit. En rørtang med tilpassede kjefter + bakker av et passende materiale bør funke.

Link to comment
Share on other sites

Et mobilt sett ja. På min rifle ville jeg helst ikke maskinert på våpenet i det hele tatt. Dobbeltsidig teip på pipa for å øke friksjon utan merker m.m. Ser kansje senere hva du finner ut av.

Link to comment
Share on other sites

Jamez: Har allerede laget en slik låskassenøkkel, bare litt enklere. Hakenøkkel er grunnideen min, men da i egen overdimensjonert versjon. Har veldig dårlig erfaring med hakenøkler, de glipper alltid så jeg vil ha full støtte rundt pipa.

 

Disse skruetvingene fungerer helt sikkert bra, men jeg vil ha noe enkelt og mobilt.

Link to comment
Share on other sites

Utformingen på haken gjør mye, og hvis den er riktig i forhold til sporet så skal det en del til at de glipper.

 

Men, hvis du er avhengig av full støtte rundt pipa, så er en ringnøkkel med en skrue en god løsning.

 

Evt så kan du maskinere flater på pipa, og lage deg en hendig fastnøkkel.

Link to comment
Share on other sites

En pipestikke er jo førstevalget, men hvis dette ikke er mobilt nok, kan forslaget til Slurry, ev. sammen med dobbeltsidig teip, og korresponderende merker fungere for å overstige ren håndmakt.. Siden dette er en Vixen, og ikke en AI type rifle syns jeg det er grenser for spesialtilpassning som passer seg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede prøvd en slik oljefiltertang, den røde med gummibånd, og den holdt ikke. Mulig at pipa er for glatt og at det blir bedre etter blånering, eller at jeg får bedre "røsk" med låskassenøkkelen, men jeg ble ikke imponert.

 

Jeg tror nok jeg har vært ute etter å bli pratet bort fra å maskinere i pipa, jeg liker egentlig ikke tanken på det. Ender vel på et design ala SirKandal, om jeg ikke blir fornøyd får jeg heller se på spor i pipa da.

Link to comment
Share on other sites

Den vanlige oljefiltertanga fra feiltema griper på et lite område. Hvis du fester gummibåndet på et 40cm langt firkantrør i stål og surrer det rundt løpet sånn at det griper over 10cm løp så får du en selvstrammende effekt i tillegg. Ellers går det fint å lage ei relativt nett pipestikke av to klosser tre.

Link to comment
Share on other sites

Kan tenkes at gjengepartiet ditt blir bøyd av stridige piper

 

Det vil ikke gjøre stort, skaftet vil bli presset fast i kroppen og all stramming blir på mutteren. En evt bøying vil da ikke påvirke gjengene nevneverdig. Og det er uansett ikke ment for ekstreme belastninger, da kan evt hele greia spennes i en grov skrustikke. Men jeg skal nok prøve den biltema-tangen en gang til med noen forbedringer først...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...