Jump to content

Olje for skaft


LimpMidget

Recommended Posts

Jeg ser det er en del tråder om stokkolje, og det er veldig mange meninger der ute.

Gjelder stort sett det samme for knivskaft eller bør er det andre resepter som er bedre?

Ser at de fleste sverger til linolje/terpentinblanding. Er det anbefalt med kokt eller rå linolje?

Hva er forskjellen på herdetiden? Hva er den beste terpentinen for denne bruken?

Ser at det er et mangfold av varianter. Er det noe annet lurium man bør tilsette oljen?

Bør skaftet stå i olje eller bør man påføre med klut over tid?

 

Det var ikke rent få spørsmål det =)

Link to comment
Share on other sites

hei

 

jeg følger oppskriften som linken -jjensen., som regel, begynner med å riste boksen godt, river en fille av gamle klær og så litt olje på filla og stryker over treverket/skaftet, passer på at det er godt med olje på filla og jobber/stryker over treverk ett par minutter, venter så en time og gjør det på nytt, så kan du vente et døgn å gi et nytt strøk, men om du jobber godt og stryker inn de to første gangene er det ikke alltid like viktig med 3 gang, avhengig av hvor mye treverket trekker inn, men jeg lar aldri skaftet ligge i olje(neddykket), bare stryker det inn med olja..NB kan være greit med engangshansker når du gjør dette..Og husk at filler kan selvantenne om de bare blir liggende etterpå, Danish oil er fin for den kan brukes på barnemøbler og rimelig ufarlig på skaft når du bruker den til mat osv, den er tygge sikker :wink:

 

herdetiden er litt lengre enn hva som sies, vil si best etter 2 døgn

Link to comment
Share on other sites

Danish Oil er ok. Sameleis Benarolje, Owatrol, kinesisk Treolje ju neim itt. Personleg tykkjer eg det beste er kokt linolje og terpentin 50/50, enkelt og ein gamal tradisjon. Slip med våtslipepapir etter kvar oljing, tørk av, elles tørkar det ei klissen hinne på skaftet.

 

Gamal regel: Oljing ein gong for dagen i ei veke, ein gong for veka i ein månad, ein gong for månaden i eit år.

 

Som Øystein Sunde syng: "Satt'n inn med olje å terpentin slik alle skuter skal for det sa faren min" http://www.youtube.com/watch?v=IqU8pleVrdQ" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjentar dette gjerne, helt til de slutter å markedsføre på så okkult vis:

 

Danish oil og en hel haug av "oljer" med fiffig navn er en blanding av herdende olje (tung-olje, linolje, modifisert soya eller en blanding av disse) og kunstharpiks (Alkyd, akryl, polyuretan eller en blanding av disse) løst i masse white-spirit. Noen av dem inneholder ikke olje i det hele tatt, bare veldig fortynnet lakk.

For all del, danish oil funker, og jeg bruker den ofte til ymse pyntegjenstander, sveip osv.

Men kunstharpiksen (lakken, om du vil) gjør påføring til et klissete og ubehagelig arbeid. Kanskje dypping er en tanke, for dette produktet kan umulig trenge like dypt ved vanlig påføring som rene oljer, siden det tørker så fort.

 

Hva er du ute etter i en finish? Det begynner etter hvert å gå opp for meg at det egentlig er svært få finisher som gjør en brukbar jobb utendørs, og tokomponent epoksy eller tokomponent polyuretan er uaktuelt på kniv for meg. Bivoks er en av mine favoritter fordi den er så god å ta på, og jeg satte nylig inn en kniv med det. Bivoks tåler dessverre ikke fuktighet i det hele tatt. Derfor er nok en olje som kan vedlikeholdes veien å gå for meg, enten en mykherdende som linolje, eller en ikkeherdende som tran :| eller kanskje jeg skal prøve neverolje.

Link to comment
Share on other sites

En oppskrift på skjeftolje for våpen jeg har brukt i mange år er kanskje noe jeg da får vurdere å bruke på mine kniver . Oppskriften ble brukt i England av kjente skjeftemakere .

 

65 % Linolje

30% Kinesisk balsamterpentin ( lukter nydelig )

5% Bivoks .

 

Kinesisk balsamterpentin slet jeg med å få kjøpt men fant det i en spesialforetning for kunstmalere .

Link to comment
Share on other sites

Skaftet kan gjerne stå i oljebad, men om du feks har horn eller bein i skaftet vil detta misfarge hornet, noko som blir veldig stygt. I desse tilfella anbefalast å maskere horn/bein og påføre med fille eller dopapir. Om du lager kniver med innlegg/holker burde du bruke mellomlegg som vulkanfiber eller metaller.

Utan dette kan oljen trekke frå treet og inn få hornet og du vil alikevel få misfarging. Å få misfarging på kniven er i mine auge stygt og veldig, veldig kjedelig.

 

Mvh Aslak

Link to comment
Share on other sites

vil tro man kan bruke av Raudnakkes stokkolje - triks? Bygge opp en god oljefinish , for så å herde denne med sikkativ...?

Veldig enig her, men jeg har også god erfaring med Liberon olje.

Start med og puss skaftet med papir 400, så kan du starte mettingen med 50% terpentin og 50% kokt linolje. Mett til oljen ikke trenger inn lenger men etterlater våte flekker på skaftet. Dette tar litt tid. Tørk av og la skaftet hvile til det som er igjen trekker inn i skaftet.

Påfør så Liberon og la dette trekke inn/tørke. Når det er tørt tar du en dråpe eller to med Liberon og påfører skaftet. Slip så med 600 papir. Slimet som nå kommer lar du være og lar tørke på skaftet. Når det er tørt sliper du forsiktig. Nye to dråper Liberon påføres, og du sliper opp slam med 800 papir. La dette tørke og slip forsiktig med 800 papir. Nye to dråper Liberon og sliping med 1000 papir til slim kommer. Tørke og forsiktig sliping med 1000 papir. Du kan gjerne fortsette til 1200 papir osv., men nå har du porefylt overflaten på skaftet og den ser ut som den er lakkert. Videre vedlikehold er en dråpe eller to med Liberon som du påfører og arbeider inn med fingrene. Garantert flotte skaft, men som du må ha tålmodighet for godt resultat.

Liberon innholder sikkativ/tørrestoff.

Link to comment
Share on other sites

En oppskrift på skjeftolje for våpen jeg har brukt i mange år er kanskje noe jeg da får vurdere å bruke på mine kniver . Oppskriften ble brukt i England av kjente skjeftemakere .

 

65 % Linolje

30% Kinesisk balsamterpentin ( lukter nydelig )

5% Bivoks .

 

Kinesisk balsamterpentin slet jeg med å få kjøpt men fant det i en spesialforetning for kunstmalere .

Fant du denne forhandlere på nett?

Løser bivoksen seg opp i blandingen? Koker du linoljen?

 

Er fortsatt litt på søken etter informasjon om terpentin. Ser det er et uttall varianter fransk, kanadisk og nå kinesisk balsamterpentin.

Hva er forskjellen på disse og vanlig terpentin bortsett fra opprinnelsesland?

Link to comment
Share on other sites

Forhandleren som solgte kinesisk balsamterpentin fant jeg i Ålesund (spesialforretning for kunstmalere).Jeg ser at det finnes mange forhandlere som selger balsamterpentin . Forskjellen vet jeg ikke , det er vel noe med hva det er laget av . Tror nok også at kvaliteten er forskjellig . Jeg var opptatt av å få tak i kinesisk siden det var nevnt i oppskriften .

Denne oppskriften som står over er toppfinish på kolber . Om treverket er tørt kan en nok godt tilsette mer balsamterpentin 50/50 og uten bivoks .

Linoljen skulle vere kokt .

Metoden med å blande inn bivoks var å varme blandingen linolje/balsamterpentin i vannbad og røre inn bivoksen .

Blandingen tilsatt bivoks ble nokså tyktflytende så det krevde at det ble massert godt inn i skjeftet .

Tror nok jeg kommer til å lage en blanding 50/50 på ubehandla skaft og uten bivoks , for så å ta toppfinishen med den blandingen som står i oppskriften over.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...