Jump to content

Ladedata 7mmRM, 175 grains deep curl


Wolverine67

Recommended Posts

Nå har jeg søkt på nettet mange ganger og alt jeg får opp er de sære amerikanske kruttene som oppgis av Speer selv.

Finnes det noen som har kommet fram til en bra/trygg ladning for 175 grains deep curl i 7 mmRM? Fortrinnsvis med Norma eller Vithavuori krutt.

Tenker på å bruke ladedata for tilsvarende kulevekt og starte et par grain lavere, vil det være trygt?

Link to comment
Share on other sites

Mas36, Er ikke skeptisk til Vht. sine data, men Sierra kule er ikke Speer selv om vekta er den samme... Normalt sett ville jeg tatt utgangspunkt i disse dataene, men Speer selv advarer mot dette pga, den spesielle produksjonsteknikken man bruker på deep curl kulene. Selv oppgir de data for noen sære amerikanske krutt, og sier de er i ferd med å utvikle data for flere kruttyper, men det har stått det i et år på hjemmesida deres nå... Men kulene har jo vært på markedet i 4 år nå, så det er jo rart om ikke noen har utviklet ladadata for dem. Men jeg får ta tak i det selv hvis ingen har prøvd.

Rakken, takk for bildet. Har Speer sin ladebok selv, men det gjelder det samme med Speer sine andre 175 grainskuler som for andre fabrikat. Men regner med at det er greit å starte en par-tre grain under og jobbe meg opp.

:?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg på denne kula selv. Jeg ble vettskremt og stoppet før det kunne gå galt.

Ladninger som ikke bør tas til følge som ga overtrykk og tungt hevarmsløft:

Partizan hylse. Hette fed.#215. Kule: Speer 175 grain Deep Curle. Friflukt: 4,68mm.

Løpslende:26" C.O.L 82mm. (Speer anbefaler 81mm. hvis jeg husker rett)

 

MRP-2 =63 grain. Hastighet. 799m/s.

MRP-2 =59,0 grain. Hastighet 906m/s. Dette får jeg ikke til å rime!!

Norma-15 =58 grain. Hastighet 833m/s.

 

IKKE PRØV OVERNEVNTE LADNINGER!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Hettene flatet ut og hylsehodet fikk tydelig avtrykk. Det er målt et til to skudd hver av overnevnte ladninger, men jeg forsto raskt at noe var galt og kanselerte prosjektet med Deep Curle. Jeg har ladet til mye rart, men aldri møtt veggen som her.

 

Esken med Deep Curle står i hylla mi og venter på ladedata for nordisk produsent av krutt.

Jeg har et inntrykk av at kula er en steinhard plugg med laaaaang kontaktflate mot løpet.

Glad for kloke svar... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fint, da skaffer jeg meg en boks IMR! Det er morsomt å prøve litt nytt krutt, men jeg liker å vite at jeg er på trygg grunn. Den gangen for et år siden når jeg holdt på med å finne en ladning til Deep Curl hadde jeg en boks med Vv.N-570. Det er lite data og finne på dette kruttet også. Jeg følte meg litt frem med N-570 med "myke" kuler som Remington 175 grain Core Lock for å danne meg et inntrykk av kruttet. Det ble mye munningsflamme, uansett så gikk dette uten problemer med overtrykkstegn, men følte meg såpass usikker uansett at jeg ga bort boksen med N-570. (Ute av laderommet faller man ikke for fristelsen......)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...