Jump to content

Woodleigh 250 gr / 338 Winmag


seawolf

Recommended Posts

Har nå veid de to kulene jeg fant igjen etter turen til Sør Afrika.

Ladningen var med Woodleigh 250 gr RN i 338 Winmag, kronografert til 808 mps en kald vårdag.

 

Kulen til venstre er fra Nyala, entret i bakerste venstre ribbein, skrådde framover og fant den igjen foran høyre framfot. Tok bein på vei inn og ut.

Restvekt er 175 gr. Skyteavstand ca 150 m

 

Kulen til høyre er fra Waterbuck, skutt rett forfra, fant kulen igjen ved levra.

Tok brystbeinet på vei inn.

Restvekt er 236 gr. Avstand her er også ca 150 m

 

På de øvrige dyr ble det full gjennomskyting, (warthog, baboon, bushbuck og duiker), men zebra på tvers skulle gi en del motstand.

Imidlertid plystret denne kula rett igjennom på ca 50 m.

Dette er vel pr definisjon ingen superkule, men både presisjon og effekt i min rifle var upåklagelig.

 

Forrige tur til RSA benyttet jeg 375 H&H og 270 gr A-frame.

Her fant jeg også igjen to kuler, en fra Blue Wildebeest og en fra Warthog.

Uten å hevde noe statistisk med bakgrunn i dette, opplevde jeg at det ble mer knall og fall med 375 H&H.

Fluktstrekningen med 338 Winmag var lengre, selv med perfekt høye hjerte / lungeskudd.

Uansett...full gjennomskyting gir meget gode blodspor, og det er alltid en lettelse å komme til skuddplass og finne det lysrøde lungeblodet.

Lengste fluktstrekning var bushbuck på ca 50 meter.

 

kuler003.jpg

 

kuler002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er et lite utvalg av 250 gr. PP

 

IMG_0982_%28Small%29.JPG

 

Kulene er skutt i div. afrikadyr og noen elg.

 

Våpenet er en ombygd BRNO i 338-06 og utg. hastigheten er ca. 750 m/s.

 

De fleste sideskudd gir imidlertid gjennomskyting. Jeg har skutt mellom 20 og 30 dyr med denne kula og jeg har ingen planer om å bytte.

 

Ei av kulene er plukket ut av en impala som ble skutt rett forfra i "stikkhullet". Kula gikk igjennom hele dyret på langs og ble funnet i låret hvor den hadde slått av lårbenet. Skuddavstanden var 140 m.

 

Jeg har tidligere jaktet med 338 wm. men synes jeg får bedre penetrasjon og like god skuddvikning med litt lavere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Her er et lite utvalg av 250 gr. PP

 

IMG_0982_%28Small%29.JPG

 

Kulene er skutt i div. afrikadyr og noen elg.

 

Våpenet er en ombygd BRNO i 338-06 og utg. hastigheten er ca. 750 m/s.

 

De fleste sideskudd gir imidlertid gjennomskyting. Jeg har skutt mellom 20 og 30 dyr med denne kula og jeg har ingen planer om å bytte.

 

Ei av kulene er plukket ut av en impala som ble skutt rett forfra i "stikkhullet". Kula gikk igjennom hele dyret på langs og ble funnet i låret hvor den hadde slått av lårbenet. Skuddavstanden var 140 m.

 

Jeg har tidligere jaktet med 338 wm. men synes jeg får bedre penetrasjon og like god skuddvikning med litt lavere hastighet.

Jepp, det er ikke nødvendig å tyne maks hastighet ut av kaliberet med myke kuler. Det er også mulig å lade ned 338 WM til lavere hastighet med raskere krutt, dersom en bruker disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

jeg har også planer om å bruke 250gr pp i min 338 wm i år, har forsøkt og lade opp kulene til 800 m/s, men nå ser jeg at det ikke har noe for seg da kulene ser ut til og ekspandere veldig mye. tenker å bruke norma 19 å lade meg til rundt 760 - 780 m/s. ellers har jeg en nødløsning, 225gr accubond i 865-870 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Disse 250 gr RN fikk jeg tak i billig, derfor ble de de som ble valgt denne gangen.

Presisjonen var/er utmerket i min rifle, og så ser jo en RN unektelig veldig "Afrika" ut da :D

Mulig PP utgaven ville gitt mindre ekspansjon, men dødt er dødt og her holdt det med en kule på hvert av dyrene. I min bok er dette meget godt resultat.

 

800mps er ikke spesiellt hurtig i 338 Winmag, syns jeg, og jeg har absolutt ingen betenkeligheter med å fortsette å benytte samme ladning .

Jeg vil heller ikke kalle dette for overekspansjon, da det kun ble funnet igjen to kuler av total ti vilt skutt.

( i tillegg til mine åtte, lånte min PH rifla for å avlive en warthog som plaget kveget hans på en foringsplass, og en amerikansk buejeger lånte den for å ta livet av en bushbuck med pil i hodet i nærheten av campen).

 

Fullstendig gjennomskyting på smellfeit zebra på ca 60 meter inkl leggbein og ribbebein inn, og ribbebein ut tyder ikke på at dette er kule som ikke tåler hard behandling.

Og inspisering av sårkanal i viltet viste ikke mere blodslått kjøtt enn med feks 270 gr A-frame / 375 H&H som ble benyttet forrige gang, (og mindre en feks 150 gr Fusion i 270 Win på hjort).

 

At en smule reduksjon i hastighet ikke nødvendigvis er negativt for hvor dypt kula går, er vel en kjent sak, men for min del var denne ladningen en perfekt kombinasjon av ypperlig presisjon og tydeligvis plenty "killing power".

Med 10 skudd og 10 vilt under langt fra lette jaktforhold gir ihvertfall jeg denne ladningen 10 poeng :wink:

 

I den grad denne rifla vil bli brukt på hjort / elg her hjemme (den er fortsatt til salgs :wink: ), så vil jeg fortsette å bruke denne Woodleig kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...