Jump to content

Valg av kikkertsikte


Flunt

Recommended Posts

Har kjøpt ei salongrifle (ZASTAVA SALONGRIFLE CZ 99. KAL. 22LR), og trenger et rimelig, og noenlunde brukbart kikkertsikte. Har ikke tenkt å bruke mer enn kr. 1500. Hva kan man anbefale innenfor den prisklassen. Har sett litt på Hawke Sport HD 3-9x40 og Hawke Sport HD 3 - 9 x 50 IR AO. Ei 50 linse blir kanskje for stor til nevnte salongrifle? Rifla skal brukes til rypejakt. Jeg har liten erfaring/kunnskap når det gjelder kikkertsikter og kvalitet. Håper derfor på svar slik at jeg "lander støtt." :D

 

Geir Tore

Link to comment
Share on other sites

Denne tror jeg at jeg ville sett svært nøye på: http://www.jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-crossfire-ii/crossfire-ii-4-12x40-ao-v-plex-1-inch-tube

 

Men regn ikke med at du får så voldsom kvalitet til den prisen. Det er jo en grunn til at noe koster lite og noe koster mye i optikkens verden. Vortex har et greit rykte i billigsegmentet, og den jeg har linket til har også justerbar prallakse. Fordel om du skal skyte på fra svært korte til lange hold med salongrifle.

 

Ellers trenger du jo egentlig ikke noe med så stor forstørrelse heller da. Et nett lite sikte ala dette: http://www.jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/kikkertsikter/sightron-si/sightron-si-3-9x32-rf, kan også være gull. Enkelt og rimelig sikte med kurant optisk kvalitet. Har et slik på salongrifla til jentungen. Og som står til salgs nå...

 

Skal du langt til fjells på lange turer, kan et lite og lett sikte være litt mer ålreit å ha på rifla. Oftest skyter man ikke på rypa på særlig over 70 meter. Da holder det lenge med 9x forstørrelse. Til kortere turer og bane er det kjekt med større sikte. Jeg skal selge jentungen sitt sikte og sette på noe større selv. Null behov, men kjekt å ha til kongleskyting og plinking på andre artige mål... :oops:

 

Med andre ord: Det holder fint med et lite og nett sikte ala 3-9x32/2-7x33, men det er kjekt med noe større!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...