Jump to content

Problem med hylseaktivert kruttmål Hornady LnL AP


solumen64

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt inn ny presse, Hornady LNL AP. Pressa og utstyret jeg har kjøpt virker fint, MEN, jeg har store problemer med kruttsøl. Når hylsa har fått krutt og er på veg til neste stasjon kommer det ofte en del krutt ned fra krutt dien. Det er ingen tegn til at det henger krutt fast noe sted. Jeg har sjekket at det ikke kleber krutt i noen del av kruttmålet Har avfettet, rengjort og smurt etter Hornady`s anbefalinger med Hornady One Shot Gun Cleaner and Dry Lube. Har også montert/justert etter Hornady`s anvisninger uten særlig bedring. Noen patroner går fint, så er problemet plutselig tilbake ! Har foreløpig bare ladet 6.5x55 med Vihtavuori N-160 og N-150. Bruker minste diameter bevegelig "krutttrakt" siden 6.5 hylsa glir oppi str større, ved litt motstand som feks "klipping" av kruttkorn i kruttmålet. Er det noen som har erfaringer / råd vedrørende dette, er jeg takknemlig for innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har vært innom samme problem som deg. For min del var dette 6.5x55 med N160. Problemet var, slik jeg så det, at med den lille trakten, så hender det at kruttet stopper opp. Når du så jobber deg litt videre, kommer det en liten vibrasjon som fører til at resten av kruttet faller ut. Min løsning ble å bruke den store trakten og heller hjelpe til dersom det er fare for klipping, slik at hylsa ikke glir opp.

 

Muligens noe dårlig forklart, og ikke akkurat en god løsning. Vil heller si at det er en forklaring hvordan jeg unngår problemet.

 

Edit: I denne videoen lader jeg med nevnte oppsett, og du ser hvordan jeg enkelte ganger hjelper til.

Link to comment
Share on other sites

Heia

Høres akkurat ut som det som skjer i min presse.

Har skrevet te Hornady og spørt om dom har en annen " trakt" , kanskje en med samme lengde men størrre innvendige diameter. Ikke fått svar enda. Har vurdert å få dreid en med større dia også, vil først høre hva Hornady har av utstyr. Har sett på diverse utenlandske forum at det er mange som opplever det samme, så det er vel å håpe at Hornady har funnet en løsning på dette.

 

Har sett på video linken din og ser du " hjelper " te i blant ja. Ser ut te å fungere fint pressa di :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med en trivelig kar hos Holstad Våpen i dag, og han kunne fortelle at de har tatt opp problemet med Hornady. De leverer heretter en egen "trakt" som egner seg for bla. anna 6.5. Det er også på veg løse "trakter" så vi kan få tak i etterhvert, men litt usikkert når de ankommer Holstad. Siden je lader mye 6.5 om dagen, valgte je å borre opp den minste " trakta" te 6.6 mm i dag. Så langt ser det ut te at problemet er løst med N-150 krutt, har ikke ladet med N-160 enda. Kommer tebake med beskjed når det er gjort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...