Jump to content

Riflevalg mellom salong og 30-06, juniorvennlig?


tuppi

Recommended Posts

Jeg har begynt å tygge litt på valg av rifle nr 3.

Har storviltrifle 30-06 og salong. Skulle hatt en rifle som egner seg til formålene jaktfelt og jakt på mindre vilt. Bør også være rekylvennlig til min junior..

Kan 223 være svaret her? Pris på våpen og ammunisjon vil jeg heller ikke se bort fra.

:?:

Link to comment
Share on other sites

Skal du gjøre det enkelt, har du to muligheter - .223 eller 6,5x55. Begge disse har rimelig ammunisjon og bra utvalg og er lett å få tak i omtrent overalt. Selv ville jeg valgt .223 om poden skal skyte mest med den og ikke har lyst på rekyl. .223 har omtrent ikke-eksisterende rekyl, presis og går til alt til og med rådyr. Smell på en lyddemper og en snasen kikkert, så har han en venn for livet. :)

 

Det finnes selvsagt et par andre alternativ og, som er bra, men da blir det plutselig litt dyrere med ammunisjon, samt at det kanskje ikke er så lett å få tak i det man vil ha når man vil ha det. .222, .22-250, .243, .25-06 og .260 er kurante saker, men .223 og 6,5x55 er og blir det mest populære, mye pga tilgjengelighet og pris på ammunisjon. Med lille .223 (og .222) kan man også finne våpen som er tilpasset kaliberet, som feks CZ527. Da blir ikke bare kaliberet lite, men også rifla, med liten låskasse og sluttstykke noe som resulterer i lettere og nettere våpen. Dersom junior ikke er av store dimensjoner eller alder, kan noe slik være greia å se etter. Browning X-bolt ser også skikkelig snasen ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...