Jump to content

6,5x57R til rein og hjort


seb 45

Recommended Posts

sitter å ser på sabatti skl 98 som enten fåes i 6,5x57R og 7x57R men siden jeg har 6,5x55 tenker jeg litt på 6,5x57R men har hørt vise rykter om den ammo selges over disk har får liten annslagenerig til rein og hjort må man ladde får få ammo som har nok puns til legge til rein og hjort

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har kaliberet selv, men med begrenset erfaring, har hatt en zoli kombi i ca 1 år, med denne har jeg skutt kunn 1 hjort og denne fikk gjennomskudd og gikk ikke mer enn 5m etter skuddet, så at kaliberet er godt nok er jeg ikke i tvil, men dersom du baserer deg på kjøpe ammo, hadde jeg ikke engang vurdert denne mot 7x57R det finnes lite ferdig ladet ammo, og jeg vet faktisk ikke om det i det hele tatt finnes ammo med så tunge kuler som 140 grain som er minimum på storvilt. men dersom du hjemmelader mener jeg dette er meget et godt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en drilling kamret for 6,5x57R, og må si at jeg aldri har angret. Tror RWS fortsatt leverer 9,1 grams DK. Se her: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31152

 

Drillingen er stort sett et småvilt-/rådyrvåpen for meg, men har da skutt et par rein uten problem. Riktignok bare ei simle og en 2 1/2-års bukk. Brukte da 140 grains Sierra Gameking. Hadde gjennomskyting på bukken på 150 m (skudd like bak bogen). På simla fant jeg faktisk kula i skinnet på motsatt side. Avstanden var kun 30-40 m, men vinkelen var ganske skrå og kula passerte nok endel bein på veien.

 

Hvis du skal ha den til småvilt/rådyr, med mulighet for rein/hjort/elg nå og da, er 6,5x57R super, etter min erfaring. Skal du bruke den mye på sistnevnte vilt, ville jeg personlig vurdert å gå for 7x57R eller kanskje 7x65R.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt drilling i 6,5x57R, men byttet den i en 7x57R da ryktene begynte å gå om blyforbud og vanskeligheter med homogene kuler/ storviltjakt i 6,5x55/57R.

Jeg synes 6,5x57R var mye mer anvendelig til mitt bruk, større utvalg i lettere kuler og ikke minst helmantel. Jeg ladet med 140 gr partetition til storvilt pga regelverket, men 125 gr varianten hadde nok passet best på elg/ rein. Min mening er at 6,5x57R er et bedre drillingkaliber, men regelverk og overtro gjør at de fleste velger 7x57R.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei krieghoff trumpf i 6,5x57r i 15 år, den har 1-8 stigning og stabiliserer alle relevante kulevekter.

Gitt at du har en fornuftig riflestignng, yter den i praksis akkurat det samme som 55'en. Fullt brukbart til elg, nærmest perfekt til mindre storvilt.

 

Rws lader en 9,1 grams DK kule, men som alltid med litt uvanlige kalibere, er det både bedre og billigere å lade selv.

 

Det er absolutt et kaliber som fortjener større oppmerksomhet, men av en eller annen grunn ser det ut til at gleden ved å ha noe litt uvanlig ikke gjelder når det kommer til brekkvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...