Jump to content

kule til villrein?


Wolverine67

Recommended Posts

Kikker på ny kule til reinsjakta. Skyter en 7mmRM med 154 grains oryx nå. Lurer på å prøve en annen kule til høsten. Kikker på Hornady interbond 139 grain, Swift scirocco 150 grain og Speer deep curl 160 grain. Som man skjønner liker jeg bonded..... :mrgreen:

Er ute etter ei flattskytende solid bonded kule, som tåler litt juling uten å bli pannekake. Så er det noen med erfaring med disse kulene som kan gi råd? Eller burde jeg holde på oryxen? På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Hornady Interbound 165 gr i .308win på 8 hjort og reinsdyr med slaktevekter fra 20 kg til 120 og er så langt veldig godt fornøgd.

Men det er litt i moderate hastigheter, korleis det blir i 7mm på korte hold veit ikkje eg. Men trur den er nokså mjuk den kula.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har brukt 140 grs Accubond i min 7 mmRM i en sesong, med mange fellinger. Reinsdyr med slaktevekter fra 20-85 kg, småelg fra 65-150 kg og skuddhold fra 40-340 meter. (340 meter var en skadeskutt reinsbukk på ca 85 kg).

 

Skudd i mange vinkler og lite ensartet plassering av skudd. Noen hals, noen bog og noen med mye vinkel forfra. Gjennomskudd på alle, veldig korte fluktstrekninger (0-15 m) selvsagt noe blodslått, men betraktelig mye mindre enn forventet. Dette er sagt med utgangspunkt i mange års bruk av Swift A-F. 200grs i 8x68 S og 165 grs i 3006. (Kronograferte hastigheter på hhv 890 og 855 m/s)

 

Lader selv med 64 grs N-160, F 215 hetter i Normahylser og dette gir en hastighet målt på 15 meter på 936 m/s. Veldig bra presisjon ( 3 skuddsgrupper rundt 40-45 mm på 200 meter) . Får også en rimelig flat kulebane og en adskillig mildere rekyl enn med feks 160 grs kule.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har brukt ferdigrulla fusion selv til både elg og antilope (elanden i avataren min er skutt med fusion). Skal lade opp 175 gr. deep curl som vel er nesten samme kula til elg. Men tenkte å prøve å lade noe lettere til rein. Kan selvfølgelig lade opp både 160 og 175 grain deep curl. Brukte grand slam i mange år jeg har vel generelt gode erfaringer med Speer.

Link to comment
Share on other sites

Accubond er ei fin kule til Rein, passer på alle avstander og gir etter min mening penere slakt en Fusion.

 

Er den noe mer tungekspandert, slik at den tåler høyere hastigheter? Innbiller meg at fusion/deep curl passer bedre i høyere kulevekter og lavere hastighet?

Tror det blir forsøk med accubond til reinen i høst.

:D

Er det forresten noen med erfaring med interbond?

edit: ser du har brukt interbond hjort'n. Mulig du har rett i at den er litt mjuk, ligner vel mye på oryxen da kanskje? Fin til mer moderate hastigheter?

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv 7mmRM og brukte inntil ifjor 140 & 160grs Accubond.

140grs er brukt på bever, rådyr, hjort

160grs er brukt på rådyr, hjort og svartbjørn

 

140grs har hatt hastighet på 950-960ms

160grs har hatt hastighet på 900ms +/-

 

Se også trådene til Knut Erik som har skutt mengder med hjort og brukt Accubond i høy hastighet. Anbefaler Accubond, og ser ikke bort ifra at jeg går tilbake til Accubond!

Ifjor og fremover så har jeg gått over til A-max, da jeg er svak for den kula :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...