Jump to content

Lade 6.5x55 Rano


Batman123

Recommended Posts

Skal lade 6.5x55 til min gamle M67 DFS Mauser.

 

Har noen pakker 6.5 Rano D-spiss 9,3 gram Tambak mantel, Kjerne av antimonologert bly.

 

Så da spør jeg dere: Hvilket krutt og hvem selger berdan tennhetter?

 

 

Edit: Ser nå at jeg hadde ikke så mange kuler som jeg trodde, kommer ikke langt med noen få pakker. Noen som vet hvilken kule som erstatter denne ? Eller er det noen som selger slikt lenger? Trodde den var gått ut.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes et lass med 9g kuler i 6.5mm

 

- 9g Lapua Scenar, Landrø, J&F, Kommer også i Lapuas skytterlagsammunisjon

- 8.8g Lapua Scenar L, Landrø, J&F

- 8.4g Norma DL/GT, Norma-Skytterlag, J&F, kommer også i Normas skytterlags, og Frankonia/TopShot ammunisjon

- 9.1g Hornady A-max, Holstad våpen

- 9.1g Barnes Match Burner, J&F

- 9.3g Sierra Match King, denne sitter vel i 9.3g Raufoss?

- 9.1g Nosler CC, XXL

 

- Berger sine 9 og 8.4g VLD

- sikkert flere

 

Alle disse kulene er "likeverdige" til mye skyting, og alle kan gå det berømte "hull i hull" om en finner "tune" i ei god rifle. Noen har bedre BC og noen er billige, noen er steindyre... Ingen av de er "feil", og ingen er "riktigere" enn andre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en drøss med 6,5x55 rano hysler med berdan som jeg arvet etter min bestefar. Når jeg nå hadde bruk for berdanhetter så tok jeg kontakt med gamlegutta i skytterlaget og spurte om de hadde noen liggende og om de var intressert i å bytte mot boxer. Første jeg spurt hadde liggende, så jeg ble hjulpet i denne omgang..

 

Å lade berdan er helt kurant det, men det minker på mine hylser og de jag har igjen kommer jeg til å bruke på feltstevner når jeg ikke gidder ligge på kne å lete etter hylsene :-)

Link to comment
Share on other sites

Haha, er helt enig, men har lassevis med disse hylsene på "lager", mesteparten nye eller engangs-skutte.

 

Var litt synd å kaste de, men det er noe drit ja. No skikkelig møkk å ta ut tennhettene ifra faktisk kontra boxer :lol:

 

Men har noen tusen som er rene og klare, mangler bare tennhette. De er det ihvertfall synd å kaste syns jeg.

 

Tja , får vel bli litt "dumpster diving" på banen i framtiden :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Må kjøpe en sånn pinne å finne fram mig-apparatet

Bare for å kunne bruke noen gamle hylser som det går 7000 av på dusinet? Hvor mange hylser trenger du? Send meg porto så skal jeg sende deg engangsskutte Normahylser.

 

men det er vanlig pianotråd og er likelett å bytte som utstøterstiften i en die for boxer...

Hehe, javisst :wink: Nå har jeg på 20 år ikke knekt en boxer-utstøterstift (mye pga at bardanhylser omtrent ikke fins lenger), men synes å erindre et visst forbruk av pianotråd i berdan-tiden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...