Jump to content

Tips og råd for tynning/skoging av trær på jaktområde


PerOTTO

Recommended Posts

Hei

 

Jeg jakter på Sunnmøre.

Jaktterrenget strekker seg fra sjøen-->fjellside--> og ender oppe på fjellet.

Jaktterrenger har i fjellsiden vokst ganske mye igjen.

Hjorten blir i hovedsak skutt på toppen av jaktområdet,på vidda/myra.

Men mye hjort trekker utover/innover langs fjellsiden.

Fjellsiden er ikke så veldig bratt, men har god stigning.

 

Det består nå av veldig mye store einebusker og tett bestand av bjørk og anna løv trær som hindrer fri sikt.

Typisk skog som har vært nedbeitet av sau og nå har det ikke vært beitedyr der på 30 år og det vokser så igjen....

 

Det er også veldig vanskelig å bevege seg utenom råser da det er så tett med skog og busker.

 

Jeg har fått lov av grunneier til å tynne ut skogen, jeg kan egentlig gjøre det slik jeg vil ha det.

 

Jeg har tenkt å lage noen plasser i skogen der det er helt åpent og hvor en kan lage det til slik at en kan sitte på post og følge med i det området.

Andre plasser har jeg tenkt å tynne ut så det er bedre sikt til å skyte, og for å komme seg frem lydløst.

Planen er å generelt tynne ut i skogen så det går an å jakte der igjen, men samtidig ikke tynne så mykje at hjorten ikke vil være i skogen.

 

Jeg har aldri vært med på dette før og vet egentlig ikke hvordan jeg skal gå frem...

 

Så spm er da:

 

Hvordan bør en gjøre dette?

 

Hvor mye skog bør en ta ut i et område?

 

Hvordan har andre gjort dette??

 

TIPS?? :)

 

Jeg har bare planer om å felle trærne/einebusker, så legger jeg det i hauger da det er ingen mulighet til å frakte det ut fra skogen.

 

Heidå :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet med "vanlig" skogtynning/ungskogpleie. Det er litt å tenke gjennom dersom planen er å senere drifte skogen, anbefaler å lese denne http://www.skogkurs.no/Resyme/Ny_ungskogpleie_2_nett.pdf og få grunneier til å sette seg litt inn i skogfondet.

 

Men i ditt tilfelle høres det mer ut som tynning av skog p.g.a fremtidig jakt. Da vet jeg egentlig ikke hva som er best, men man oppnår en del av den samme effekten ved å tynne skogen på vanlig vis. F.eks er det vanlig å la beite løvtrær og furu stå igjen.

Link to comment
Share on other sites

Begynte såvidt i går på jobben. Har bært opp et lager med bensin og olje+ en motorsag:) så nå tar jeg litt og litt.

 

Mange gode tips her, jeg blir ihvertfall å tynne ut medt mulig og å fjærne en god del einer som nesten er høyere enn mann :)

 

Er vel sånn at fjerner en mye trær som har skygget for solen ned på bakken, så vil gress og andre busker og lignende skyte til værs?

Link to comment
Share on other sites

Vi har ryddet skog flere ganger på vårt hjortevald, og vi har oppdaget at når vi flaterydder så gror det bare kratt opp. Så fikk vi råd av bonden vår om å la noe stå og vokse seg stort. Det stjelere både lys og næring , slik at ikke svartor og einer tar over. Ser det godt i storvokst bjørkeskog, der vokser det ikke noe annet. Men kappes de ned kommer det 4-5 småtrær opp for hver stor som felles. Ellers så har vi brukt roundup på stubbene. Vi sager ett godt hakk i stubben med motorsaga og sprøyter en skvett roundup opp i hvert hakk. Da skyter de ikke skudd igjen til våren. Ser at de vi kappet for 2 år siden ikke har vist tendenser til å begynne å spire igjen.

Link to comment
Share on other sites

Brukte ryddesag i dag, veldig effektivt i forhold til motorsag og veldig deilig mtp å ikke ha vondt i ryggen.

 

Jeg har i dag spart store trær, der det er trær i klynger har jeg spart et og et slik at de kan vokse seg større og skygge for sol.

 

Jeg tok alle einer jeg kom over.

 

Ser at det åpner seg veldig opp, mye bedre sikt i terrenget. Ser at det gjør seg med en slik rydding av og til siden det ikke er dyr som beiter i området.

Men har mye igjen da :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...