Jump to content

Plassering av revebås


MrControl

Recommended Posts

Noen her som kan gi noen generelle tips og erfaringer på hvor en bør legge ut revebås for best/mest mulig fangst? Driver med sau og har da innmark og beiteområder. Er det triks og legge fellene nære disse? eller bør en legge ut på myrer o.l som er åpne? I kantene til jordene mine? Er klar over at snø er en fin måte å se sporene til reven på og legge ut utifra det, men med en stor revebås er det oppe på heia her av og til litt begrensninger til hvor en kommer til med en revebås på en traktor:)

Link to comment
Share on other sites

Den beste plassen for en bås er sannsynligvis rett bak sauefjøset ditt, ved siden av møkkahaugen. Er ikke sikkert reven er der like ofte som borte i skogkanten, men når reven er bak låven er den på næringssøk. I tillegg vil ikke en bås virke like fremmed nær bebyggelse som borte i skogen. Slakteavfall av sau er et naturlig åte i en bås plassert slik.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informative svar. At den ikke plasseres midt på jordet er jeg enig i, jeg har bare en skogkant i den ene enden mot jordet som jeg tenkte kanskje kunne være interessant ca 150m i fra huset her. Ser ikke helt at å plasssere den helt inn til fjøset er best. Har aldri sett noen spor etter Rev på snøen iallfall. Hvor har du/dere plassert båsen(e)`?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Støtter plassering ved fjøset. Største utfordring er fremmede lukter av båsen. Bl.a. menneskelukt. Ser ut til at den går lettere i båsen der det fra før er menneske lukt. Om du har en skogsrekke eller lignende inn mot plasseringen er ett pluss.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nettopp det jeg ikke har. Gården står midt på 2 beiteområder som er uten noe særlig med trær, bare sauegjerde, så ser ikke for meg at Mikkel synes det er veldig interessant. Har heller ikke sett mye spor rundt husveggen av det fremtidige offeret. Trodde det var vanlig og sette båsen litt uti skogen jeg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...