Jump to content

Nok en tulling begynner på en komposittstokk


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg har så smått begynt å spikke på en plate med XPS som med litt velvilje fra Vårherre vil bli kledd med glassfiber og ende opp som riflestokk. Hovedgrunnen til at jeg velger å lage selv fremfor å kjøpe er at jeg har ukurant lengde på aktuelle ekstremiteter, kombinert med ukurante våpen.

 

Den ene børsa er en salongrifle, Marlin 925. Stokken på denne er et ukjent antall favner under enhver kritikk. Med et lett trykk om forskjefte og løp har du et rytmeinstrument. Stokken er tydelig beregnet på små mennesker, noe jeg ikke har blitt beskyldt for å være siden barneskolen. Det er bare Boyds som jeg har funnet som har stokker til denne børsa, men da jeg tafset på den "fancy" stokken med tommelhull helt bak til skuldra var det soleklart at den også var for kort både mot skuldra og i pistolgrepet. For noen andre ville det være en helt kurant løsning, men jeg tør bare ikke vise meg med ti centimeter rekylkappe på en salongrifle. Det får være måte på. Særlig om det blir lyddemper.

 

Den andre børsa er en russisk gris, Molot Vepr Super i 308. Den var også i overkant stutt, med den har jeg valget mellom null skulderkontakt eller idiotmerke fra kikkerten. Her er også grepet litt i korteste laget, og palm swell havner på helt feil plass. Jeg har til gode å finne noen som lager regulerbare stokker til denne, og jeg har ikke ønske om å brenne flere tusen på postordre fra USA på noe som viser seg å ikke passe.

 

Derfor tenkte jeg at det kunne da gå an å prøve seg på en stokk, XPS'en fikk jeg gratis på den lokale byggvaresjappa (en liten snei som sto og støvet ned) så enn så lenge er prosjektet fryktelig billig.

 

Hittil har jeg skåret ut en grov form, og gått på med kniv for å redusere tykkelsen litt fra 80mm. So far so good. Nå lurer jeg på om det er lurest å begynne i en av endene, eller på midten. På den ene siden virker det lurt å begynne med det ergonomiske, på den andre siden virker det fornuftig å gå løs på hullet for mekanikken så jeg har noe å gå ut fra.

 

Og trenger man egentlig løpskanal?

 

For de som vil ha bilder, er det bare en blokk med blå isopor som er skåret litt i, så det er ikke det helt store. Enda.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt! Når du nå skal lage denne etter dine egne krav, kan du vel bestemme selv? En løpskanal har sikkert mange funksjoner og fordeler, men om ingen har sagt at du må hå løpskanal, velger du vel dette selv? :)

 

Håper at du ender opp med noe helt annet enn en tradisjonell stokk.

Med XPS som utgangspunkt regner jeg med at du har tenkt å holde vekta nede?

Link to comment
Share on other sites

DIY prosjekter liker vi. her er hvordan jeg ville gjort det.Tegn opp hvordan du ønsker børsa skal se ut. grovsag så denne. ta ut for låsekasse og løp. Du må ikke ha løpskanal. men det ser penere ut når løpet ligger "oppi" stokken.når dette er gjort ville jeg begynt med utforing av kolbe og grepsområde. før du avslutter med fremre del av stokken. kun hvordan jeg ville gjort det. forøvrig ville jeg byttet ut xpsen med divinycell..men dette er kun hva jeg ville gjort..

Link to comment
Share on other sites

Utseende er i stor grad sekundært på dette, så jeg må i tilfelle finne en form med vitale mål som er akseptable. Jeg har grovskåret en form, så det ser slik ut nå:

20130127_150257.jpg

20130127_150229.jpg

 

Jeg lurer på om jeg skal selge hele marlinen og kjøpe en cz i stedet, da jeg ikke er helt fornøyd med noen detaljer på børsa ellers. Jeg venter på svar fra en kar på finn, så vi får se. Jeg må antagelig lage stokk uansett, da GRS er den eneste stokken jeg har prøvd som passet meg og da med alt stilt helt ut. Desverre er 5000 for en stokk litt vel mye å legge frem for Generalsekretæren for Indre Anliggender enn så lenge.

 

Om jeg skiter i hele løpskanalen blir det jo betydelig enklere å lage den delen. Med mine fingerferdigheter er det ikke sikker det er så dumt.

 

Om jeg skal lage en stokk til til Vepr'n skal jeg se på divinycell, men det er et stykke frem i tid enda. Jeg kan akkurat bruke den med åpne sikter, med kikkert er det ikke så greitt.

 

Vekta får vi se hva blir, jeg regner ikke med at det blir lettere enn den stokken som sitter på marlinen, men for å oppnå det må jeg til med vakuum og karbon. Så lenge salongen ikke blir tyngre enn Vepr'n er det greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...