Jump to content

Nøyaktighet ved oppmåling av krutt


d-sle

Recommended Posts

Hei!

Har nettopp anskaffet meg utstyr for hjemmelading av patroner i cal223. Har Norma 201 krutt og V-max 53 grain.

Er fryktelig frustrert over vanskeligheten med å få nøyaktig lik vekt hver gang med bruk av volum-mål, dvs krutt-skje.

Gjør pluss minus 0,2 grain stort utslag i hastiget, treffpunkt?

Norma har ingen differanse mellom min og makslading ved bruk av 55 grain og Norma 201, 25,1 grain. Kan noen si meg hvorfor?

Takknemlig for svar og tips.

mvh

Dag

Link to comment
Share on other sites

0.2 gr er ikke noe å bry seg om til vanlig skyting med 223. Om det skulle være farlig må du ligge helt oppunder maksladning og det bør du ikke gjøre uansett. Så tett oppunder maks har temperatur og mye annet å si også. Om man ikke bedriver benkeskyting på høyt nivå så merker man ikke dette på presisjonen, selv i en så liten patron som 223.

 

Finn en trygg ladning og still inn kruttmålet ditt, kontrollvei etter noen fyllinger og lad i vei!

 

Edit: Så at du øser med skje.....Riktig? Kjøp deg ett ordentlig kruttmål, det er mye enklere.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til at en sånn gul plastøse fra Lee skal gi dårligere jevnhet enn et kruttmål, prinsippet er det samme. Øsen er ørti ganger enklere enn et kruttmål-ingen justeringer osv som kan endre seg.

 

Richard Lee beskriver denne måten i sin bok;

Dytt øsen ned i kruttet med bunnen først og la den fylles, løft den opp og stryk av med et visittkort ell.

 

Og det funker, da jeg var ung og fattig og skulle mate en 1/2auto med stort magain ladet jeg mengder med 308 med denne metoden. Billig, kjapt og like jevnt som et kruttmål.

Bakdelen er selvfølgelig at skal det være effektivt må en finne en øse som passer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Godt å vite att utslagene ikke blir de store ved disse avvikene.

Blir nok videre investeringer framover skjønner jeg. Turret-pressa håndterer nok lading for 223 men jeg har også 30-06 rifla mi så en enkeltstasjons-presse er nært forestående.

Dumt jeg ikke kjøpte det i utgangs-punktet.

Man må lære å krype før man kan gå så jeg får suge lærdom så godt jeg kan.

mvh

Dag fra skogene-))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...