Jump to content

Båndsag


Kaill

Recommended Posts

Hei!

 

Håper det går greit å legge denne tråden hit...

 

Har i lengre tid drevet med litt trearbeid av ymse slag, kopper og sånne ting. Og har aller senest nå såvidt begynt med litt beskjeden knivmaking, noe som er fryktelig moro. Og har innsett at ei båndsag hadde vært til fryktelig stor hjelp med mangt! Lurer på om det er noen her inne som har erfaringer med ulike båndsager og som kanskje kan anbefale noe?? Er litt på hobbybudsjett, så i prisklassen 1500-3000,- er vel kanskje mest aktuelt. :) Det viktigste for meg er egentlig at saga virker som tiltenkt, og at den har ei brukbar saghøyde..kanskje rundt 12cm? Har sett noen modeller hos clas ohlson og biltema etc..men er usikker på kvaliteten..:S

Link to comment
Share on other sites

Hei Kaill.

 

Jeg kjøpte meg nylig ei kontursag, vurderte først båndsag, men pga. plassmangel måtte jeg gå for noe mindre. Modellen jeg kjøpte var en "Hegner multicut 1" og den ligger nok litt høyere i pris enn det du har budsjettert, ca. 5-6000,-

 

Den er litt vanskeligere å håndtere enn ei båndsag, spesielt når det kommer til å skjære lange rette linjer.

Dette har jeg en båndsliper som hjelper meg å korrigere, (blir sjelden mye pussing.)

MEN den er suveren på å skjære kurver.

Saghøyde er 5-6 cm, og dette er stort sett nok i forbindelse med knivlaging.

 

Ellers kjøper jeg kun proff verktøy,det koster litt mer, men av erfaring lønner det seg på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kaill, ville ikke kjøpt ei båndsag til en to tre tusen. Det blir for dårlig. Har prøvd det sjøl og vet hva jeg snakker om. Ihvertfal om du skal bruke den til litt ymse, som og skjøre til emner fra noe større virke. Det blir rett og slett for spinkelt. Men, ta kontakt med WWW verktøy i Stavanger tel. 51886800 . De har bra utvalg i både små og store sager samt også kontursager.

Link to comment
Share on other sites

Eg har kjøpt meg ei billig båndsag til 1500 kroner. Billigt merke, billig sak, det såg eg med ein gong. Til å skjere figur ut av eit skaftemne fungerer den heilt ok men 12 cm vil ta laaaaaaang tid. Den strevar veldig med å skjere små hornbitar men det går. Den har eit smalt blad som er veldig godt til boger.

 

Til knivskaft så fungerer den absolutt, til større biter er den håplaus. Men til min bruk, absolutt verdt 1500 kroner.

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Enig med Graahund her.

 

Ei sånn billig sag kommer du bare til å ergre deg over. Jeg har ei slik Clas O. sag til rundt 3000,-. Den har jeg brukt i ca 10-12 år og er helt grei til små og tynne emner. På større ting som Aslak sier, håpløs.

 

For 2 år siden kjøpte jeg meg ei større kvalitetssag fra www. verktøy. Det har jeg ikke angret på.

Jeg har denne:

 

http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cf ... _id=751091

Link to comment
Share on other sites

Eg har kjøpt meg ei billig båndsag til 1500 kroner. Billigt merke, billig sak, det såg eg med ein gong. Til å skjere figur ut av eit skaftemne fungerer den heilt ok men 12 cm vil ta laaaaaaang tid. Den strevar veldig med å skjere små hornbitar men det går. Den har eit smalt blad som er veldig godt til boger.

 

Til knivskaft så fungerer den absolutt, til større biter er den håplaus. Men til min bruk, absolutt verdt 1500 kroner.

 

- Aslak

 

Hei Aslak!

 

Ja, selvfølgelig, man får nok det man betaler for her som ellers vil jeg tro. Har sett litt på denne sagen : http://www.clasohlson.com/no/Cotech-10%22-b%C3%A5ndsag/Pr407894000 .

Regner ikke med den er proff, men det som den må klare er vel i hovedsak knivemner...går jo alltids an å grovpartere litt større emner med motorsag/håndsag på forhånd kanskje. Mon tro om den klarer mer hvis man bruker et fintannet sagblad? Så at det fantes noen andre blader på CO også...Hvordan funker saga di når du legger to knivemner (ca 6-8cm tykt? ) oppå hverandre da?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Graahund her.

 

Ei sånn billig sag kommer du bare til å ergre deg over. Jeg har ei slik Clas O. sag til rundt 3000,-. Den har jeg brukt i ca 10-12 år og er helt grei til små og tynne emner. På større ting som Aslak sier, håpløs.

 

For 2 år siden kjøpte jeg meg ei større kvalitetssag

 

Heisann Haretex!

 

Ja, er stygt redd for det. Men så er det det med hvor mye man faktisk kommer til å bruke "trøskverket" da...Er liksom litt i startgropa med knivlagingen, men har sett en del flotte kniver innpå her til stor inspirasjon, blant annet av deg :D , og ser båndsaga er mye brukt for å lage sammensatte skaft. Redd det blir noe vanskeligere å sage buer med håndsaga (men alt er sikkert mulig!). Uansett, det er vel et spørsmål om hvor mye man bruker den. Brukthandel er jo selvfølgelig et alternativ. Noen tips til hva man bør se etter på saga (om den er i orden eller ikke) dersom man skulle komme over et objekt da?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar til dere andre også :)

 

Er nok skjønt enig i at man skal betale litt mer, og få en bedre kvalitet man er fornøyd med på sikt. Men er litt usikker på hvor mye jeg bør legge i. Budsjettet og tida som er disponibel til denne flotte hobbyen er dessverre litt begrenset. Så jeg tror jeg må prøve å ta et skritt av gangen. begynne i det små, så får man kanskje "rå på seg" noe bedre med tiden. Men for all del si ifra hvis dere vet om ei OK bruktsag til salgs. :P

Link to comment
Share on other sites

Brukthandel er jo selvfølgelig et alternativ. Noen tips til hva man bør se etter på saga (om den er i orden eller ikke) dersom man skulle komme over et objekt da?

 

Nei jeg aner ikke. Kanskje Graahund har noen tips til deg, han har mer erfaring med båndsager enn meg.

Link to comment
Share on other sites

...

Mon tro om den klarer mer hvis man bruker et fintannet sagblad? ...

Nå skal jeg ikke påstå noe men vi har ei båndsag på jobb som vi har skåret trapper, vinduer og dører på siden 1917 og har havnet på 4 tenner på tommen og moderat fart. Prøv selv å sage tre med baufil...

Ja, de kjøpte brukt dangang også , saga har nok passert de 100 :mrgreen:

Denne er nok litt stor for hobbybruk men duverden for et uvurderlig stykke verktøy en bandsag er!

200911031713304af056aa9de42.jpg

Her skjærer undertegnede 8'' valnøtt

Link to comment
Share on other sites

Hvis du finner ei DeWalt båndsag, er det ei god sag til sitt bruk. Jeg har 4 forskjellige sager. Fra ett knøtt (elektra beckum), Luna og ei tysk diger kvalitetsag jeg ikke husker navnet på. DeWalten er den jeg bruker mest. Uansett hvilken du velger er det blader i alle bredder og tanninger å få kjøpt. Det du skal være klar over, er at styringene på slike småsager kan være vriene å få justert riktig. Med litt googlefoo finner du alltids artikler som viser deg hvordan. Den største feilen mange gjør, er å stramme bladet for mye, og at anlegget er justert for høyt i forhold til materialtykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Brukthandel er jo selvfølgelig et alternativ. Noen tips til hva man bør se etter på saga (om den er i orden eller ikke) dersom man skulle komme over et objekt da?

 

Nei jeg aner ikke. Kanskje Graahund har noen tips til deg, han har mer erfaring med båndsager enn meg.

 

Det du først og fremst må passe på er at det ikke er kast i bladet. Da blir den umulig og bruke (omtrent). Dvs at det har blitt kast i en aksel eller i en av hjulene som fører bladet. Hadde ei sånn ei som jeg kasta på dynga. Ville ikke gi den bort da jeg ikke ville skyve problemene over på andre. Når det gjelder merkene så er nok det som er nevnt her bra, Devalt og Luna. Men, de er dyre. WWW verktøy a/s har ei bra sag til rundt 10 000. Mern det er vel langt over ditt budsjett desverre. Lykke til. Ps, du får veldig smale blader til disse. Tror det er 4 eller 5 mm. De kan du bruke til enklere kontursagejng. Jeg har et sånn blad og har prøvd det, Funker bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...