Jump to content

.444 Marlin


Litago

Recommended Posts

Jeg valgte 444 Marlin fordi jeg hadde mange kuletenger til min 44mag

Jeg bruker 444marlin først og fremst som et blykule kaliber der jeg støper kulene selv.Har kjøpt Hornady 265gr blyspiss til elgen.Bruker 265gr Saeco kuletang:Dette gir identisk treffpunkt med disse to kulene.Lader med vitavouri N120 krutt.Rifla er en Marlin med ballard rifling.

Link to comment
Share on other sites

.444 Marlin er i prinsippet billigere å lade om man allerede har hylsene, det går et par grain mindre krutt i hylsa så da kan man lade 3-4 patroner mer pr. kilo krutt. :lol:

 

Det er ikke noe problemer med .444 Marlin, men tilgangen på ladekomponenter (særlig hylser) er større i .45-70.

Største fordelen med .444 Marlin er at man har god tilgang på billige kuler til .44 Magnum, men det er ikke like lett å finne kuler som er tunge og solide nok til elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 444 Marlin.det er heltsykt bra presisjon,tro det eller ei men har skutt 5 skudds sammlinger på under en 5 kroner på 100 metern.jeg har skutt sikkert 10 dåhjorter med den, min erfaring er at hornady kula på 265 grains e best til jakt.det blir tildels store kjøttødlegelser,men de detter i skuddet.kan tryggt anbefales:-)

Link to comment
Share on other sites

Min #1 rifle til hjortejakt er en Marlin 444. Bruker 46gr VV N120 bak en Hornady 265 fp kule. Valgte 444 over 45-70 pga flatere kulebane. Ikke noe problem å skyte hjort ut til 200m med denne ladningen. Kan lade hardere, VV sin lademanual viser 48.1 grain som maks i 6 ed og 50.2 grain i ed. 9. Har skutt med 48 grain og syns dette virket i overkant heftig, men har forhørt meg med flere andre som bruker 48.1 ladningen og rapporterer at det er godt innenfor hva som er trygt. En svenske som har testet ut en rekke ulike ladninger for .444 med kronograph, trykktester etc sier 48.1 grain VV N120 tilsvarer Hornady 444 Magnum Light (eller hva det het) som nå ikke produseres lengre.

 

Har en Winchester 94 BB i 444 og men denne har jeg ikke fått brukt noe særlig. Ble overflødig når jeg fikk Marlinen i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
For det første så er hylsene ikke så dyre og for det andre så varer de for evig.

Ang kule til elg så finnes det ikke en elg i verden som overlever en 265gr Hornady FTX i 700 m/sek.

Der er vel flere kuler på 240 og 265gr som er brukendes på elg.

 

Bruker du da vanlige .444 hylser eller de litt kortere Hornady hylsene som brukes i Lever Evolution?

 

 

Lurer også på om noen har et litt mild rådyr lading til .265 gr kuler?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har skutt med 44 mag i 444 kammer?

 

Det går ikke, du får patronen i ,men du risikerer å skade våpnet, Marlin advarer i mot dette.

 

Derimot er det noen som skyter 44-40.

 

One of the neat things I found out about the 444 rifles and carbines...is if you have 44-40 ammo, and the bullets are sized 428 or more, they will shoot with good accuracy out of the 444s. At the Shootist Holiday 1999...with Winchester 44-40 ammo my Win 444 B’ Shadow would put them into three inches at 100 yards.

 

Du må trolig rense våpnet etterpå om du skal skyte 444 patroner for det vil bygge seg opp en krutt rand foran løpet, som om du skyter .22 short i en .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...