Jump to content

Identifisering av kule


Mastodon

Recommended Posts

Hei

 

Jeg kjøpte noen hundre av denne på impuls for en tid tilbake.

 

De er i kaliber .264 og veier 93grs/6gram.

 

Her er noen bilder av den:

 

Her sammen med 107grs Sierra MK HPBT (Venstre) og 140grs Sierra MK HPBT (Høyre)

25fnmkj.jpg

 

Et par til av kulen alene:

nf0eaf.jpg

fyke44.jpg

 

Tanken er å bruke den til toppjakt/småviltjakt, ruslende ut i 800-850m/s. Bør være bra medisin med tanke på kulens utforming.

 

Hvis noen har erfaring med denne i noen sammenheng vennligst del det i denne tråden.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bidrag!

 

Jeg gjorde ett kjapt søk etter "Rano Rekrutt" og denne tråden var første treff:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic. ... 18&start=0

 

Det må være samme kule ut i fra bilder og vekten som er oppgitt.

I og med dette da er en match kule bør den samle bra i mitt korte R93 løp.

 

Jeg takker og bukker for hjelpen:)

Link to comment
Share on other sites

Ligner veldig på Rano Rekrutt kula som ble brukt på slutten av 80 tallet.

Det er nok den nest eldste helmantlede rekruttkula, ja. Overtok etter den eldre rundnesede som var med fra 60-tallet, som vanligvis var ladet i (vel)brukte "silver" hylser av blandet årgang (i brune og hvite 50-pakninger).

I og med dette da er en match kule bør den samle bra i mitt korte R93 løp.

Match og match...denne kula ble erstattet med en ny og bedre for rekruttene.

Link to comment
Share on other sites

Ligner veldig på Rano Rekrutt kula som ble brukt på slutten av 80 tallet.

Det er nok den nest eldste helmantlede rekruttkula, ja. Overtok etter den eldre rundnesede som var med fra 60-tallet, som vanligvis var ladet i (vel)brukte "silver" hylser av blandet årgang (i brune og hvite 50-pakninger).

 

Den rundnesa 5,2 grams kula ble avløst av en 5,7 grams kule som ellers ligna på 6 grams kula (men som benevnelsen sier var litt lettere). Så kom 6 grams kula i bruk. 6 grams kula var i bruk fram til ca 1991 å var sådan den nyeste helmantlede rekruttkula som var i bruk i DFS. Så om kula er 6 gram er den ikke den nest eldste typen ;) (jada det er flisespikking.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Takk til dere som har bidratt med identifiseringen av denne kulen.

 

Jeg hadde en halvfull boks RP-11 krutt stående og jeg ladet 38-39-40 grs som en test her før jakta..

Samlet så tett som et trekløver med 38 og 39 grs, på 40 startet den å spre. Kronografen var ikke på talefot så hastigheten fikk jeg ikke.

Soter litt fra skulder og opp, men ikke mye.

 

Jeg har ikke før nå, ett år etter siste innlegg, hatt mulighet til å teste denne kulen ute i felten.

satte opp kronografen og fikk ikke all verdens ES (+/- 5ms) men snitt hastigheten var 762ms

 

Med fyr på bålet og kaffe i Thermosen gikk jeg ut på myra utenfor hytta og målte opp 200M med avstandsmåleren til Skytebenken.

Tipper det var alt i fra 0-~10 ms kastevind fra retning 9 til 12 utover myra så jeg hadde ikke store forhåpninger. Temperaturen var -1

 

Siktet på ett punkt til venstre på skiven, skjøt 3 skudd og de satt 22-23 cm ned og 17-18 cm ut til høyre.. 3-4 cm samling

Ok. Greit fornøyd.

 

La dataene inn i SAKO sin Ballistic app til telefonen, den sa 11 klikk ut til 200m.

 

Kneppet opp 11 klikk og skjøt 3 nye skudd.

 

Da jeg kom frem til skiven ble jeg meget fornøyd. Et nett liten samling på 13mm!

Personlig beste på 200m... (Gruppen lå 17-18 cm til høyre da jeg ikke hadde korrigert for vinden)

 

Ble ivrig, flyttet skiven til maksimale 300 m som myren tillater og siden jeg lå 17-18 cm til siden på 200 lette jeg meg frem til ca 15 knepp sidelengs på 300m

Høyden ble kalkulert til 29 klikk.

 

Skjøt 3 nye skudd, to av de uten side spredning, Nr tre 5 cm til høyre. Høydespredningen var ca 8-9cm.

Men gruppen lå 10-15 cm under siktepunktet. Så en feil har jeg gjort et sted.

 

I og med at jeg vet hastigheten, bekreftet treffpunkt på 100m og 200m, så må BC være feil. Eller? Den tippet jeg var ca 0,2

Kanskje den skal være enda lavere?

 

Kanskje det er fornuftig og lade 39 grs for å komme litt nermere 800ms og bedre kulebanen litt?

 

Hvis jeg får en slik mulighet igjen og hvor værgudene er med meg, skal jeg prøve dette en gang til.

(Fikk 500 stk 100grs A-Max i hende her for litt siden, de skal lades til 800-850ms og brukes ut mot 500 m..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...