Jump to content

Missfarging på Hylser i Ultralydbad


jarex

Recommended Posts

Etter som eg har lest her på Kammeret så vil syra i sitronen forårsaka denne missfarginga. Det du må gjere er å nøytralisere syra etterpå med bakepulver for att messinga ikkje skal få denne reaksjonen. Det kan være eg bommar litt her, det er tatt utifrå hukommelsen frå kva eg har lese.

mvh: christer

Link to comment
Share on other sites

Jeg er akkurat ferdig å vaske 500+ Norma hylser i UL og jeg bruker Zalo og sitronsyre kjøpt på apotek. En spiseskje med sitronsyre og en god dært med zalo i et 2,5 liters bad. Vasker de i 30 min og innen de er ferdig er vannet nådd å bli rundt 40-45 grader uten oppvarming ellers. UL elementet genererer tydeligvis mye varme!

Da er hylsene blanke og fine. Prøvde også uten sitronsyre men da ble ikke hylsene like blanke. Med sitronsyre i badet får de den rette fine gullfargen.

IMAG0645.jpg

Jeg bruker en Eumax UD100SH-2.8LQ 40KHz

http://www.ultralydvasker.no/index.php? ... &Itemid=55

 

Etter vask skyller jeg de bare godt under vannkrana i noen minutter og så blåser jeg de tørr med trykkluft. Bytter væske etter to omganger fordi da er gjerne det blitt så møkkete at det ikke funker like godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker sitronsyre kjøpt i butikk og 2-3 dråper zalo. Raufoss hylsene mine blir ikke misfarget. Da har det hendt jeg har kjørt dem i badet i opptill 16 minutter. Men ser at mine 222 hylsene fra Remington blir fort misfarget om man ikke skyller godt/vasker for lenge. Mulig det er forskjell i legeringen på hylsene?

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Hei, tror det er sitronsyra som reagerer med svartkruttslammet.

Ta en titt på denne og denne tråden på et svartkruttforum.

Klippet fra det ene innlegget:

"Funker aldeles utmerket, Men du MÅ ha et rensemiddel i tanken som ta å løser opp Kruttrestene problemet er at det ikke kan være alkalisk da blir messingen din blå flammete og det ser ikke pent ut.

 

siden vi hadde dette i tankene brukte vi samme metode som når jeg har skutt

med grønnsåpe og salmiakk, med varme og ultralyd ble det reint og fint i hylsene, de så sogar nye ut etter en runde i hylsetrommelen."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...