Jump to content

jack russel, positivt og negativt?


joakim88

Recommended Posts

Lurer veldig på en jack russel. Men det er ikke 100% sikkert det blir denne rasen...har lest en del, og en gjenganger er at de er krevende hunder. Jeg har ikke noe i mot en krevende hund, for jeg har tid til det da jeg ikke har barn o.l...

En av grunnene til at denne raser frister er at den tåler en trøkk og er en tøffing, men den har en fin størrelse med tanke på bur i bilen osv osv...Jeg kommer selvfølgelig også til å snakke med en oppdretter som vet hva de driver med, og har registrert/vaksinert valpene og alt det som følger med ett skikkelig salg.

 

-den vil bli gått masse turer med.

-den vil få en kammerat i den hunden vi allerede har. (Som er veldig rolig av seg)

-trening på blodspor o.l vil bli gjort.

-jeg har ett mål med tomt som er gjerdet inne, der vil den kunne løpe fritt til alle døgnets tider.

+++

 

Er det noen som har argumenter på hvorfor man burde skaffe en jack russel, og hvorfor man burde la være?

Eller kanskje det er andre raser som vil passe inn, jeg er hvertfall åpen for det også. Så lenge det er snakk om en hund som kan være med på en del og være en glad liten rakker;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil følge denne tråden for å lære mer om rasen selv.

 

Jeg har en venn som har en slik terrier, og det er den hunden jeg har truffet på mine 32 år jeg har likt best.

Den er bestandig klar for å leke, respekterer det om man ikke vil og er kosete om man vil det heller.

Hunden er ekstremt barneglad, og er generelt i godt humør.

Eneste med den er at den ikke liker å bli påkledd om det er meget kaldt ute. Ifølge eieren skjemmes den og vil helst gjemme seg når den får klær på :mrgreen:

 

Jeg er stramt allergisk mot det meste av hunder, men har enda tilgode å reagere på denne rasen.

Hadde gått for en selv om jeg hadde turt mtp allergi.

Link to comment
Share on other sites

Har du hatt terrier før? Er en litt egen type som trenger forskjellig tilnærming enn andre raser.

 

Generelt er de altfor populære og det bedrives avl på individer som aldri skulle vært avlet på. Stamtavle er helt essensielt.

Men det er en utrolig morsom hund med mye personlighet hvis du finner den rette! Hvis ikke er de et h......

Link to comment
Share on other sites

Av småhunder er det den eneste rasen jeg virkelig har sansen for :wink:

Jeg og "junior" pleide å treffe en slik, som luftet seg selv, når vi gikk tur i skogen. Morsom og utrolig fin hund som ville være med på tur. Synd han hadde late forskrudde eiere som slapp han ut på egen hånd. Det gikk som det måtte i en 80sone :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Parson Russel Terrier, mye av det samme og synes dette er en utrolig fin hund å ha i huset.

Glad i å være i skogen, løpe og herje, leke, lukte og løse utfordringer.

Min hund har aldrig vist tegn til aggressivitet mot barn, har en nevø på 3 år som har tyna bikkja myyye uten at det har gjort noe.

Dersom du er syk noen dager og har behov for ro og fred har denne typen hund også evnen til å roe ned.

Og det mest utrolige er at kroppen på 8,5 kilo gir meg mye drahjelp tur/retur mariholtet på ski(1,2 mil) og jeg veier 90 kilo.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir nok en jrt, virker som en utrolig god hund:) har vært i kontakt med norsk terrier klubb osv for å få en liten inføring, så nå må jeg nok bare finne noen som driver skikkelig oppdrett og komme i god dialog.

Nå er tispa vi allerede har to år, så kanskje vi må vente litt til...? Men to bikkjer er det ikke tvil om at det skal bli i hus:)

 

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger:)

Link to comment
Share on other sites

Har du hatt terrier før? Er en litt egen type som trenger forskjellig tilnærming enn andre raser.

 

Hei. Jeg driver å leser meg opp på potensielle hi hunder. Jeg har ikke noen erfaring med andre hunder enn fuglehunder. Kunne du sagt noe om forskjellen på å dressere/tilnærme seg en terrier og feks irsk setter. Er det forøvrig noen som har noen tips til litteratur før en skaffer seg terrier/hi hund tar jeg i mot tips med åpne armer.

 

Jeg har lyst på Border eller Parson, Men, øk har ytret ønske om jeg kunne finne ut om ikke en jack russel kunne egne seg som fremtidig sprenger.

Link to comment
Share on other sites

Jack russel er den av "jaktterrierne" der det er desidert vanskligst å finne en som fungerer tilfredstillende.

Blandt Foxterrier,border,tysk og parson er det derimot mye enklere.

Skal hunden benyttes i f.eks steinhi så stiller jack russel med ett stort handicap.

Jackene er gøyale og trivelige (noe de andre rasene nevnt over også er) men er mitt sistevalg om jeg

skulle valgt meg en terrier til hijakt. Sjansen for at den ikke har nok rovviltskarphet og dårligere fremkomlighet i

steinhi er mye større om man kjøper en JRT!

Link to comment
Share on other sites

Gå for en jack du!!har jaktet masse med disse herlige bikkjene i Afrika og de er super gode på blodspor og tøffe nok til å ta kampen mot feks ett vortesvin!! så her kommer en rev her til kort.

Broderen kjøpte sin i sverige(svenskene bruker dem nok mer på jakt enn her på berget)og bikkja hans funker meget bra.....lykke till :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det STOR forskjell på de blandings-Jack russlene som er i Afrika og hvem sier at de fungerer i ett hi?

Dårlig sammenligning rett og slett.

Mange av de jackene man ser på bilder fra Afrika er tønnerunde og vil slite i trange naturhi.

Slutt å sammenlign blandingshunder fra den andre siden av jordkloden som jakter oppå bakken og de som skal jobbe i trang hi

her i Norge midt på vinter!

 

Og selv om de fra Afrika skulle fungere i hi så er det vel ekstremt lite trolig at trådstarter importerer en blandingshund derfra? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jack russel er den av "jaktterrierne" der det er desidert vanskligst å finne en som fungerer tilfredstillende.

Blandt Foxterrier,border,tysk og parson er det derimot mye enklere.

Skal hunden benyttes i f.eks steinhi så stiller jack russel med ett stort handicap.

Jackene er gøyale og trivelige (noe de andre rasene nevnt over også er) men er mitt sistevalg om jeg

skulle valgt meg en terrier til hijakt. Sjansen for at den ikke har nok rovviltskarphet og dårligere fremkomlighet i

steinhi er mye større om man kjøper en JRT!

 

Som om jeg skulle skrevet det selv :)

 

Kompisen hadde en JCT på for en stund , men den slet skikkelig ikke bare i steinhi men i kupert terreng generelt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det STOR forskjell på de blandings-Jack russlene som er i Afrika og hvem sier at de fungerer i ett hi?

Dårlig sammenligning rett og slett.

Mange av de jackene man ser på bilder fra Afrika er tønnerunde og vil slite i trange naturhi.

Slutt å sammenlign blandingshunder fra den andre siden av jordkloden som jakter oppå bakken og de som skal jobbe i trang hi

her i Norge midt på vinter!

 

Og selv om de fra Afrika skulle fungere i hi så er det vel ekstremt lite trolig at trådstarter importerer en blandingshund derfra? :roll:

 

Du må ikke terge EJ med dette Donner.... Har allerede gjort det i en annen tråd...

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problem med å diskutere dette,men når folk uten kunskap skal anbefale noen å kjøpe en rase til 12 000 kr og som blir ett

kjært familiemedlem så blir det feil for meg ;)

Utrolig dumt å anbefale noe som etter all sansynlighet maks blir en relativt dårlig jakhund da vel?

Bede med en rase som hele familen elsker og som far i huset kan ta med ut på jakt og kose seg med :)

Link to comment
Share on other sites

Ja da du har rett i det, men trådstarter har lyst på en Jack og han indikerte ikke at hijakt var førsteprioritet, derimot nevnte han blodspor... Nå er det jo bare å gå for et kull fra jaktende foreldre, selv om det finnes mange "ikke jegere" ute der. Jacken min er fortsatt for ung til at jeg kan vurdere jaktegenskapene, men det er ei trivelig glad lita bikkje!

 

dsc00083zk.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjenner ganske mange oppdrettere av jack via hitreninger og mange av de går blodspor med de :)

Der er de jaggu ikke noe dårligere enn de andre "jaktterrierne".

Så er blodspor hovedtingen hunden skal brukes til så ser jeg ingen grunn til ikke å kjøpe en jack fra en bra oppdretter

som tenker bruksegenskaper og gemytt :)

Link to comment
Share on other sites

E.J hva mener du med at det er blandingshunder og ikke renrasa jacks i afrika!!fortell fortell!! tror nok at de kan litt mer om jack russel enn deg de folka jeg jakter hos ...de oppdretter jacks og stiller på utstillinger rundt hele verden ja selv i sveriga og at ja en del jcker i afrika er feite ja det har pinadø ikke noe med rase men, hvor mye folk forer...hijakt!!tja nå er det kun warthogs og noen andre dyr som graver huler i afrika så hi jakt finnes ikke...vil gjerne at du beviser litt om detta at jack russel fra afrika er blandings hunder kom igjen kom med bevisene dine....og ja det glemte jeg en god kompis og kollega av meg har skutt ca 1500 rever med jacks i Danmark ...han oppdretter også jacks for nettop hijakt og hans funker meget godt ...12000 for en jack hehe oppdretterne i sverige og danmark med jakt jacks tar 7000-9000 kr og disse hundene funker på driv,blodspor og ja hijakt uten problemer!ja jeg er ingen ekspert på jacks men jeg har snakka med og jakta med masse eiere av jacks og oppdrettere igjennom noen år nå og det du sier er noe javla oppgulp.At de norske jacks ikke er gode veit jeg ingenting om men de svenske og danske fumker utmerket......

Link to comment
Share on other sites

Er jackene du skriver om registrert i FCI og stilles på utstillinger i Sverige? Med den drøye karantenetiden på bikkjer som kommer derfra så er det jaggu rått! Er vel 6mnd karantene inn til skandinavia. Derfor folk som importerer Boerboel lar de stå der som mellomstasjon.

1500 rev siden 2001? Hvor i Danmark er dette?

Er litt kjent med himiljøet i Danmark så hadde vært artig å hørt med de jeg kjenner der nede som jakter mye og trener/dømmer hihunder der nede.

Har han så bra hunder så må jo endel av JRT oppdretterne jeg kjenner dra og parre der.

Har du ett navn/kennelnavn til vedkommende så hadde det vært helt suverent.

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

jeg er ingen ekspert på jacks men jeg har snakka med og jakta med masse eiere av jacks og oppdrettere igjennom noen år nå og det du sier er noe javla oppgulp.

Nå har jeg trent og dømt JRTs på hi siden rasen ble registrert i 2001 og de andre terrierne siden 1993.

Mener vel med det at jeg har en relativt grei bakgrunn for å si hvilke raser som fungerer best,dårligst samt plusser og minuser på alle hiterrierne.

Jeg har ikke sett 3-4 JRTs,men heller over 100 (og da tar jeg ikke i)

Når man snakker om en hunderase så tar man IKKE å trekker frem 3-4 hunder av kansje mange hundre og lager en fasitt ut av det.Det hjelper folk som ikke har tilgang til de linjene jævli lite for å si det rett ut!!

 

Har du møtt en oppdretter som ikke mener at bikkjene de avler er bra?

De siste jeg hører på når jeg skal kjøpe meg valp er oppdrettern. Jeg ser på linjer,jaktprøveresultater og folk som har jakta med foreldrene!

Ett eksempel: På midt 90 tall så jakta vi med en foxterrier i Småland som var en legende. Var skutt over 300 grevling for hunden.

Fy f.... så skuffa vi ble når vi måtte gjøre 3-4 nedslag pr. grevling vi skøyt for den når vi var der.

Så jeg har opplevd nok superhunder som bare er dritt,så når folk kommer med store tall og gudehistorier så tviler jeg rimelig kjapt!

 

Edit.

Etter en kjapp runde til de svenske hitrenerne og dommerne jeg kjenner og en kjapp sjekk på SKK dogbase så fungerer IKKE så veldig mange JRTs i Sverige heller! Eller starter ingen av de beste hundene i Sverige på jaktprøver slik eierne av de andre hiterrierne gjør??

Link to comment
Share on other sites

Har diskutert dette før, men nå er det slik at jack russel klubbene i england, usa og sør afrika ikke godkjenner rasestandarden som er satt av FCI. Regner med at det er bakgrunnen for at EJ kaller jackene i Afrika for blandingshunder. Årsaken til dette er at høydekravene til FCI begrenser utvalget av jacken som working dog.

Det er vel et tankekors at klubben i rasens hjemland ikke godkjenner standarden, som for øvrig ble utarbeidet i Australia, gjerne basert på utstillingshunder. Det er vel derfor EJ påpeker at en god del jacker i norge har tynt med jaktblod, særlig mhp. hijakt.

Men det betyr ikke at hundene i RSA er blandingshunder og jeg kan skrive under på at jaktinstinktene er helt på topp.

Link to comment
Share on other sites

Men det betyr ikke at hundene i RSA er blandingshunder og jeg kan skrive under på at jaktinstinktene er helt på topp.

Nei,dette betviler jeg på ingen måte!

Nå har England godtatt rasestandarden for endel år siden,men iflg rasestandarden så har JRTn Australia som hjemland som du skriver.

Grunnen er manglende jamnhet i England og mye sykdommer dessverre. Australierne har avlet knallhardt for å få frem en sunn JRT uten

altfor store forskjeller. Jaktbiten har dessverre blitt utelatt,men det finnes i endel av de som kommer derfra som fungerer litt ihverfall :)

Man kan like/ikke like det,men FCI er den eneste verdensomspennende hundeorganisasjon som stort sett alle nasjoner er knyttet til.

 

I USA så er det 2 store kennelklubber der den ene godkjenner FCI mens den andre ikke gjør det.

Den som ikke godkjenner FCIs standard godtar heller ikke FCIs standard på parson

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye jakt den var tiltenkt er vel heller lite:) men blodspor er noe jeg vil bruke for stimuli og litt for min egen del. Men bor 100m fra sjøen, og mulogheten for at minken kan få seg litt motstand er tilstedet:)

 

Nå har det seg sånn at bikkja vi har nå, sover ute og er ute hele dagen når vi er på jobb. Pga dette fikk jeg høre at å ha en hund ute, og en hund nr.2 som skal sove inne var meningsløst, og vil gjøre hundeholdet vanskelgere?!?! Hvorfor det om jeg tør spørre? Over 2år gammel tispe som sover ute skal være ett problem for en valp som skal være inne?

Link to comment
Share on other sites

Bikkja som sover ute er inne med oss når vi er hjemme, og skal få like mye oppmerksomhet. Kun når vi ikke er tilstedet den er ute, og da vil den nye bikkja også få ett eget rom å være på, så det skal ikke være noe problem :)

 

Har vært i kontakt med Jack Russel Norge, og holder ett øye med valpekull.

Så er godt i gang, og håper det kommer en ny en hus snart :)

Link to comment
Share on other sites

Har du hatt terrier før? Er en litt egen type som trenger forskjellig tilnærming enn andre raser.

 

Hei. Jeg driver å leser meg opp på potensielle hi hunder. Jeg har ikke noen erfaring med andre hunder enn fuglehunder. Kunne du sagt noe om forskjellen på å dressere/tilnærme seg en terrier og feks irsk setter. Er det forøvrig noen som har noen tips til litteratur før en skaffer seg terrier/hi hund tar jeg i mot tips med åpne armer.

 

Jeg har lyst på Border eller Parson, Men, øk har ytret ønske om jeg kunne finne ut om ikke en jack russel kunne egne seg som fremtidig sprenger.

 

Kunne pratet en hel kveld om det. De er stae og knallharde i hodet. Mye, mye høyere intensitet enn ei fuglebikkje. Kan beskrives som manisk. Har et helt annet forhold til fører og er generelt svært mye mer førerorientert. Veldig mye smartere er de og.

Straff fungerer ikke i det hele tatt, de blir forferdelig av det. Positiv forsterkning og frivillighet er nøkkelord her. Går du i konflikt taper du. Er essensielt å være konsekvent med de.

Dressere setter blir som å sykle trehjulssykkel mens å dressere terrier blir som å kjøre formel 1. Man må treffe på timeing og vite hva man driver med. Men man kommer langt bare man har forstått konseptet med å unngå konflikt når det kommer til terriere.

Terriere har et veldig utviklet språk og det er viktig at eier forstår og kan lese hunden. Så hvis jeg skulle anbefalt noen bøker må det i så fall være noen som omhandler hundens språk og positiv forsterkning generelt.

 

Elsker rasen :)

Link to comment
Share on other sites

Straff fungerer ikke i det hele tatt, de blir forferdelig av det. Positiv forsterkning og frivillighet er nøkkelord her. Går du i konflikt taper du. Er essensielt å være konsekvent med de.

Dressere setter blir som å sykle trehjulssykkel mens å dressere terrier blir som å kjøre formel 1. Man må treffe på timeing og vite hva man driver med. Men man kommer langt bare man har forstått konseptet med å unngå konflikt når det kommer til terriere.

Terriere har et veldig utviklet språk og det er viktig at eier forstår og kan lese hunden. Så hvis jeg skulle anbefalt noen bøker må det i så fall være noen som omhandler hundens språk og positiv forsterkning generelt.

For noe tull. Det du skriver her er en av de største grunnene til at det omplasseres terriere som her litt egne meninger!

JRTn er mildere enn både fox.lakeland og tyskere og er en rase som det er null problem å gå i konflikt med!

Terriere trenger en rettferdig og klar leder som den ser opp til og respekterer! Ikke en vandrende fôringsmaskin!

Har man en terrier med jaktlyst og kamplyst så kan man vifte så mye man vil med go`biter!

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være redd for å skaffe deg terrier , følg noen enkle retningslinjer så går det bare godt. Vær forsiktig med å la terriere stå ubevoktet sammen med andre hunder i samme hundegård uansett kjønn. Introduser den for andre hunder med jevne mellomrom fra dag 1 slik at den blir vant til å omgås andre hunder enn dine egne. Gi de trim slik at de får brukt hodet og utfolde seg i naturen. Husk en terrier ser ikke størrelsen sin som et handikap :wink:

 

Er ikke uten grunn at de forskellige terrier raser er så populære som familie og kosehunder , de elsker å være rundt mennesker og har ingen problemer med å ligge å late seg en hel dag eller mer ...men er klar på no time om det skulle by seg en anledning til lek eller jakt :)

Link to comment
Share on other sites

100% enig med Foxhound. Som alle andre hunder så må de selvfølgelig aktiviseres og miljøtrenes med andre hunder!

Jackene er lettlærte og kvikke,men på langt nær maniske og stresset. Er de det så er det en stor feil på hunden man har fått. Dagens JRT skal være harmoniske,snille og enkle å ha (til jaktterriere å være)

Altså en grei rase som familiehund :)

Link to comment
Share on other sites

Straff fungerer ikke i det hele tatt, de blir forferdelig av det. Positiv forsterkning og frivillighet er nøkkelord her. Går du i konflikt taper du. Er essensielt å være konsekvent med de.

Dressere setter blir som å sykle trehjulssykkel mens å dressere terrier blir som å kjøre formel 1. Man må treffe på timeing og vite hva man driver med. Men man kommer langt bare man har forstått konseptet med å unngå konflikt når det kommer til terriere.

Terriere har et veldig utviklet språk og det er viktig at eier forstår og kan lese hunden. Så hvis jeg skulle anbefalt noen bøker må det i så fall være noen som omhandler hundens språk og positiv forsterkning generelt.

For noe tull. Det du skriver her er en av de største grunnene til at det omplasseres terriere som her litt egne meninger!

JRTn er mildere enn både fox.lakeland og tyskere og er en rase som det er null problem å gå i konflikt med!

Terriere trenger en rettferdig og klar leder som den ser opp til og respekterer! Ikke en vandrende fôringsmaskin!

Har man en terrier med jaktlyst og kamplyst så kan man vifte så mye man vil med go`biter!

 

Du høres ut som en av de eierne jeg har hjulpet med "problem"JRT.

Måten du ordlegger deg (godbiter, foringsmaskin) tolker jeg som tegn på at du innehar null faktisk kunnskap. Mine hunder kan jeg i ENHVER situasjon kontrollere med bruk av stemmebånd. Noe premiehylla også reflekterer.

Link to comment
Share on other sites

Fjomp1 :

 

Nå skriver du mye tull ! Jeg har hatt både settere og terriere og det er ingen prinsipiell forskjell , det kommer an på individet. Jeg er en av de som ikke har tro på at godbiter løser alt , om jeg forstod deg rett. Jeg har ikke hatt JCT , men min erfaring er at terrier er terrier.

 

Og som med ALLE hunder begynner man fra dag 1 å forme de slik man vil ha de. Og det finnes ingen fast oppskrift , det er her cluet ligger....jeg trener / dresserer alle hundene individuelt alt etter individet og fremgangen hunden viser. Og min mening er at dette ikke er unikt for terrier , det gjelder ALLE raser. Noen trenger mer trening på enkelte områder og andre trenger mer trening på andre områder , det er jo det som er så interessant , ingen hunder er lik selv innenfor samme rase

Link to comment
Share on other sites

Straff fungerer ikke i det hele tatt, de blir forferdelig av det. Positiv forsterkning og frivillighet er nøkkelord her. Går du i konflikt taper du. Er essensielt å være konsekvent med de.

Dressere setter blir som å sykle trehjulssykkel mens å dressere terrier blir som å kjøre formel 1. Man må treffe på timeing og vite hva man driver med. Men man kommer langt bare man har forstått konseptet med å unngå konflikt når det kommer til terriere.

Terriere har et veldig utviklet språk og det er viktig at eier forstår og kan lese hunden. Så hvis jeg skulle anbefalt noen bøker må det i så fall være noen som omhandler hundens språk og positiv forsterkning generelt.

 

 

 

Skulle gjerne sett den som nådde inn til min TJT-valp med positiv forsterkning og frivillighet når han har bestemt seg for at gårdskatta må dø, koste hva det koste vil :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du høres ut som en av de eierne jeg har hjulpet med "problem"JRT.

Måten du ordlegger deg (godbiter, foringsmaskin) tolker jeg som tegn på at du innehar null faktisk kunnskap. Mine hunder kan jeg i ENHVER situasjon kontrollere med bruk av stemmebånd. Noe premiehylla også reflekterer.

Har over 20 år med terriere,15 av de som trener og 12 år som jaktprøvedommer!

Har vel vunnet fler jaktprøver med terrier enn de fleste og har kun hatt mentalt bra og lydige og lyklige hunder!

 

Din bakgrunn med hund og utdannelse er?

 

Slike som deg har jeg møtt mange nok av gjennom årene og det er ofte mest snakk og lite dokumenterte bevis på

kunskap. Men er du så stor i JRT miljøet så har vi sikkert mange kjente. Får vel forhøre meg litt ri\undt om dine superkunskaper ang. rasen!

Hatt rasen lenge?

 

Edit:

Komentaren din: "De er stae og knallharde i hodet. Mye, mye høyere intensitet enn ei fuglebikkje. Kan beskrives som manisk. Har et helt annet forhold til fører og er generelt svært mye mer førerorientert. Veldig mye smartere er de og." forteller meg at din erfaring med rasen og hund generelt ikke er mye å hoppe høyt av ;)

Og er din erfaring med JRT at de er harde,hyper og nesten maniske så har du dessverre fått ett dårlig individ.

Slik er ingen stabile hunder som er riktig oppdratt ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sett den som nådde inn til min TJT-valp med positiv forsterkning og frivillighet når han har bestemt seg for at gårdskatta må dø, koste hva det koste vil :lol:

Det er faktisk folk som tror at de ville klare det med en hund proppfull av jaktlyst og skarphet.

Mange i fuglehundmiljøet i Sverige har samlet sammen 30 000 kr til den som kommer med en bra fuglehund som fungerer med klikker.

Merkelig at ingen av "ekspertene" som hele tiden forteller hvor gode de er har innkassert de pengene!

 

Har vært trener på ganske mange rasetreffer for hihunder og møtt mange som trener lydighet i både klasse 3 og i Elite.

Felles for de alle med untak av en er at ingen av de har klart å rope hunden ut av ett kunsthi :lol:

Så er ikke veldig imponert over kunkuranselydighetshunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påsto noen stor erfaring med rasen, men har en liggende på stuegulvet foran meg, og ei venninne som har to. Hannhunder alle tre.

 

Dette er min erfaring, og ikke nødvendigvis representativt for rasen!

 

Alle tre er noen slosskjemper, som gjerne tar en kamp med en rottweiler om muligheten skulle by seg. Kanskje ikke så smart, men motet er ihvertfall stort nok :lol:

De to hannhundene som bor sammen, kan heller ikke være i samme rom når mor er på jobb - for da kan det hende at dyrlegeregningen er stor når hun kommer hjem...

 

Den jeg har, er vokst opp på klikker, godis og positiv forsterkning, men måtte omplasserers da den tok kontroll i stua - og beit eier til blods ukentlig. Han er fortsatt noe tøff, men absolutt på bedringens vei. Denne tøffingen er bare 13mnd!

 

Poenget er; disse tre jeg kjenner til (3 av 3) er en håndfull hund, som krever en fast og erfaren eier. Jeg har hatt 12 hunder, og 7 vorsthere (stort sett hannhunder). De har alle vært ''enklere'' enn 8.2 kg JRT....

 

Jeg kan ikke si at det gjelder ''alle'', men kun mitt begrensede utvalg.

 

Ellers så er det kvikke, aktive og utholdene hunder - som alltid er ''med på det som skjer''. De absolutt elsker å leke, aller helst drakamp - men tennisball er også morro. Snille mot unger er de også.

Ikke prøvd i hi ennå, men ''stakkars'' rev :lol: , og generelt lite sporlyst/jaktlyst på rådyr, elg, rev (og egentlig alt vi har kommer over).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en jrt på 5 året nå. Min erfaring er: Sta, krever en bestemt leder. Familievennlig, elsker å leke med unge og voksne. Elsker folk, kan ikke få hilset nok på folk vi møter. Sier ikke nei takk til en kamp mot andre hunder, spesielt hanner. Smart, skjønner når det er ut på tur eller når vi skal på butikk eller jobb. Lat, elsker å ligge lenge, gjerne under dyna til en av ungene. Midtpunkt, elsker oppmerksomhet når vi har besøk, gjør masse triks for besøkende.

 

Og han elsker sportrening.

 

Lykke til.

 

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ja, så var det de negative sidene.. Er det hunden som er problemet eller er det eieren? Jeg har som sagt en hund fra før av typen husky, og hun er veldig rolig og snill. Håper en hund nr.2 vil ta litt lærdom, å være like grei :) Jeg er forberedt på en del arb.... Men.. time will show...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner endel av de kjente JRT oppdretterne her i Norge og de jentene har både 3,4 og 6 JRTs ruslende hjemme :)

Noen individer går vel ikke så godt sammen med samme kjønn,men det gjelder jo alle raser.

Kjøp fra oppdrettere som er seriøse og du kommer til å få en herlig,gøyal og grei hund og ha i hverdagen!

Terrierne krever en konskvent fører som ikke diller livet avhunden. Fortell hunden allerede fra den er liten hvem som er sjefen og ha nulltoleranse når det kommer til krangling. (Dette betyr ikke at man grisebanker bikkja som endel go`bittilhengere innbiller seg at jeg mener!)

JRT er ingen vanskelig rase å ha om man kjøper fra gode linjer og legger litt grunnarbeid i hunden fra den er valp. Enkelt og greit :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...