Jump to content

7,5 mm Nagant & .32 S&W


Hovde

Recommended Posts

Undertegnede er blitt en lykkelig eier av en Nagant-revolver i pen stand, samt en liten revolver fra Harrington&Richardson.

Sistnevnte våpen er i .32-kaliberet, ".32 S&W" for å være eksakt, og tar ikke "lange" hylser som f.eks. vanlig wad cutter.

 

Jeg har hørt rykter om at Fiocchi produserer 7,5 mm Nagant innimellom, samt at det også skal være mulig å oppdrive .32 S&W.

Spørsmålet er: Er det noen som vet om forhandlere som selger dette?

 

Jeg har dessverre ikke kommet så langt at jeg har begynt å lade selv ennå.

 

På forhånd takk for eventuell hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at Fiocchi produserer en batch av diverse rare kaliber av og til, men det kan gå år mellom hver batch i ett gitt kaliber. Min beste kilde for 7.62x38R Nagant har vært syttitalls russisk konkurranseammo, men jeg tviler på at noe av det fant veien til Norge. Den skandinaviske versjonen av Nagant har jeg lite peiling på, bortsett i fra at jeg tviler på at 0.325" kuler er hyllevare. Jeg regner med at RCBS har dier for patronen.

 

Jeg anbefaler å bestille hylser og lade .32 S&W selv. Vanlig diesett for .32 S&W Long kan benyttes, jeg tipper dedikerte S&W diesett er identiske. Får du ikke tak i hylser går det an å kutte og trimme .32 S&W Long hylser. Begge bruker 0.312" kule. En enstasjonspresse er ideell for å lade litt ammo for koseskyting og å lade litt lavtrykkspatroner for revolver er en flott måte å lære seg lading. Jeg går ut i fra at H&R revolveren din er så "ny" at den er merket for røyksvakt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Fioochi lager 7,5 Swiss Ordnance, hylsene til denne er lik 7,5mm norsk/svensk Nagant og de er trygge å skyte i disse. Men de som har prøvd melder om fraværende presisjon.

 

Svein Solli hadde en fin artikkel om lading av 7,5mm Nagannt i VJ en gang rundt midten av 1990-tallet; men det er vel ikke helt OK å scanne og legge ut den her?

Han fikk gode resultater med hulbase wadcuttere og en liten Lee-kule på rundt 98grains (fritt etter hukomelsen).

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk til dere alle for innspill.

 

Jeg setter stor pris på all hjelp. Til Naganten har jeg allerede benyttet meg av .32 WC. Hylsene blir ikke helt som før etterpå, nei, og presisjonen er heller ikke noe å skryte av. :)

 

Mvh,

Hovde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...