Jump to content

Forskjell på kolber.


Kurt65

Recommended Posts

Hei godtfolk, og godt nytt år alle sammen.

 

Har søkt litt både her på kammeret og på nettet generelt, uten å finne svar egentlig.

Så da håper jeg noen her inne kan gi meg en liten innføring i temaet :D .

Enkelt og greit (?), lurer jeg på hva som er forskjellen på kolbene på trap-, sporting- og skeethagler?

Tenker forskjell på høyde i kolbekam etc.

Og siden mange konkurransevåpen har justerbare kolber, går jeg ut fra at de til en viss grad kan dekke flere grener.

Tenkte derfor generelt hva som kjennetegner kolben på f.eks en hagle brukt til trap.

 

Mvh Kurt65

Link to comment
Share on other sites

Til trap brukes det ofte kolber med nærmest parallel kolbekam ( i forhold til sikteskinne)

Sporting er vel den grenen hvor det er mest vanlig med mye fall på kolben , dette pga at variasjonen på duene er så stor.

 

Hvor mye drop som er foran eller bak på kolben, er forskjellig fra person til person, samt grenen den hovedsaklig skal brukes til.

 

Når det gjelder justerbar kolbe så er dette både bra å noe dritt....

Det flotte er jo at den kan justerer inn, å er ikke nødt till å passe deg helt 100 til og begynne med. Skal du selge den videre så er den kanskje enklere å få solgt.

 

Alt som kan justeres er egentlig noe drit... Grunnen til,dette er at det kan hende at kolbekammen ikke sitter skikkelig, eller løsner etterhvært.

En annen ting er du begynner å tvile på deg selv når du får noen dårlige serier etter hværandre, og du begynner å skru på den.

 

Håper dette var litt nyttig...

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...