Jump to content

Hvor slappe .32S&W long wc ladinger


Ken Adams

Recommended Posts

Tenkte finne noen slappe ladinger for banebruk, men blir litt usikkert på hvor lavt ned jeg kan gå i kruttmengden før det kan hende ulykkelige saker.

Som jeg ser på diverse ladetabeller er det sånn ca 1,4grains med VV310 som er startvekta.

Bruker S&B 100grn HBWC kule.

 

Kronograferingen med 1,5grn gir 715-740ft/sek der de aller fleste av de 25 skuddene er innom spredning av ca 20ft/sek.

 

Med 1,15grn gir det 654-703ft/sek. Tiden strakk ikke til, så der ble detkun 5 skudd.

Magtech fabrikkammo er noe langsommere enn denne ladingen.

 

Skal finne frem kalkulatorn i morra og se snittmålingen. Nå er jeg nybegynner på lading og ikke minst kronografering.

Er mine målinger/ladinger unormale, dumme eller rent av iditiske, gi meg beskjed. Jeg tar mere enn gjerne konstruktiv kritikk, tips og ideér.

 

Dags for senga, må vare i form for feltløypa i morgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte finne noen slappe ladinger for banebruk, men blir litt usikkert på hvor lavt ned jeg kan gå i kruttmengden før det kan hende ulykkelige saker.

:

 

Hvorfor slappest mulig ladning :?:

 

Hvorfor ikke heller finne den ladningen som gir best mulig pressisjon :shock:

 

Det mest ulykksalige som han hende er at pistolen din ikke funker lengre, men det virker som om du er klar for det,

- bare det ikke smeller for meget :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Slappest mulig, med funksjonering og precision da, høres det bedre ut Brassy :wink:

 

Hvorfor slappest mulig? Med mindre rekyl skyter jeg raskere, vilket er en fordel ved hurtigstevner :wink: Der skal kula gå 25m og så kun gjenom en pappskive :D

 

Ved lading med N110 til 357-magnumladinger ble jeg fortalt at det er en fare med for lite krutt, men dette er kansje ikke tilfelde med N310?

Link to comment
Share on other sites

Eeh, jeg prøver å unngå å lade så lett, til å begynne med så brukte jeg 1.2 gr Norma R1, men nå bruker jeg 1.5 gr. Da jeg av og til glemte å kaste de 10 første kruttdosene fra autodisken så skjedde det at jeg fikk for lette ladninger, men du kjenner det på våpenet når kula ikke forlater løpet så jeg har aldri fått to kuler i løpet, derimot var det en på NM felt grov som kom ned til Børselars med to kuler i løpet. Men når jeg tenker meg om så var det endel kruttrester rundt omkring i diverse mekanismer og en gang som jeg husker ble avtrekket sabla tregt, men en kjapp rens ordnet det.

 

Jeg kaster de 10 første dosene krutt og sjekker om det er noe krutt som henger pga statisk elektrisitet i røret og på munningen av røret før jeg lader opp de patronene jeg skal. 1.2 gr R1 er ganske slapt, opplevde tumling av kuler på 50 meter, men ikke skutt på avstander mellom 25 og 50.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor slappest mulig? Med mindre rekyl skyter jeg raskere, vilket er en fordel ved hurtigstevner :wink: Der skal kula gå 25m og så kun gjenom en pappskive :D

 

På 32 er det liten forskjel på følt rekyl om du lader 1,2 eller 1,5 med N310.

 

At du skyter raskere tror jeg er en inbilt følelse.

 

Når du har litt kvassere ladning får du på en måte "opp tempoet" pga skuddtaken (sleidebevegelsen-omladningen) er raskere.

De fleste vil da skyte raskere enn med en slapp ladning :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

"låner" tråden litt...

 

Slappe ladninger og "nøkkelhull"

Har en Gsp expert og lader 98Gr lapua kuler med 1,4Gr N310, i Magtech hylser(nye). Dette gav antydning til "nøkkelhull" i skiva...

Hadde dette våre ei rifle... så hadde litt meir krutt muligens løst problemet med å stabilisere kula. Økte ladninga til 1,5Gr n310... fik fortsatt samme antydning til "nøkkelhull". Lurer derfor på om andre har "nøkkelhull" når det skytes .32 i pistol? og om det eventuelt har stort utslag på presisjonen på 25m? Har prøvd lettere kule fra lapua...83Gr's kula, den var eg ikkje fornøgd me. Andre med samme erfaring i gsp'en?

 

Laddedata på .32 S&W long som er beregnet for "blowback pistol" og ikkje for revolver... finnest det? (tenker på data frå krutt leverandør/kuleleverandør)

Link to comment
Share on other sites

Fant til slutt en kombinasjon som passet min GSP. H&N 100grs kule HBWC og 1,5grs med N310.

Kulens kant sitter knappt 1mm under hylsekanten. Lager fine runde hull på 25m og de få skudden på 50-60m var også runde, men kula datt nok ca 20cm om ikke enda mere..

 

Rekker sjelden flere enn 3 runder på feltstevner (untatt i Moss da :D ) så dropper nok grovfelt.

De andre grenene er morsommere enn skyting med en rørtang..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...