Jump to content

tips til varm og rimelig posteringsdress?


Lucy

Recommended Posts

Jeg trenger en jaktdress til elgjakta til høsten og har lurt på hva jeg bør kjøpe. Nå har jeg straks bursdag og vet hva jeg ønsker meg... Budsjettet er så-som-så, jeg vil gjerne ha en god dress til en fornuftig pris med smarte løsninger... så får jeg legge i litt penger selv, om det blir litt dyrt.

Normal lett bekledning å gå med har jeg forsåvidt, det jeg trenger mest er noe som holder meg varm når jeg har gått i oppoverbakker i en time og skal sitte i ro i mange timer uten å skifte alt av tøy. Jeg liker ikke å styre med for mye når jeg er på post. Ull innerst er en selvfølge, men det er de sure kalde dagene og regnvær som er en utfordring. I fjor lånte jeg en litt stor swedteam dress som jeg dro utenpå resten av klærne når det var surt og kaldt. Den var god og varm, vet ikke modellbetegnelsen på den eller hva den koster.

Er interessert i tips til noe sånt eller noe enda smartere.

 

Dressen må være varm, tåle langvarig regnvær og være relativt lydsvak. Radiolomme er et must.

 

Kanskje med uttagbart innerfor? Gjerne en damemodell men det er vel nokså begrenset utvalg...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Den Fimbul dressen så jo skikkelig god ut, men tror jeg har lyst på en todelt i første omgang.

Noen som har erfaring med Veidemann Elgfall, er den varm nok til postering senhøstes? Den så ut til å ha mange smarte løsninger.

Og JahtiJakt Premium, hva med den... dog ser det ut til at Veidemann sin har smartere løsninger og er en del rimeligere synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha bekledning ja, ikke en pose eller duk. Jeg har ikke noen skikkelige jaktklær overhode, har brukt det jeg har funnet i skapet som har fungert helt greit på godværsdager. Men nå vil jeg investere i noe skikkelig bekledning til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner.

 

Når du bekrev den bekledningen du hadde i første innlegg så tolket jeg det dit hen at du hadde jaktklær, men trengte isolasjon.

 

Etter min mening er varme jaktdresser dårlig egnet til bevegelig jakt og "transportetapper", men det koker jo ned til jaktform og preferanser, samt budsjett, hva en vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei såkalt jaktjakke fra Stormberg, er vel egentlig en grønn anorakk... ei friluftsbukse også fra Stormberg med den egenskapen at den er lett, lydsvak og tørker fort og lett isolerende så den er grei nok på tørre dager, men hindrer hverken vind eller vann/regn og sklir lett oppover leggen og ikke god nok under litt mer krevende omstendigheter. Med ull under har dette fungert helt fint i de fleste tilfeller, men jeg har hatt noen skikkelig kalde dager og.

 

Ja jeg vet det er en utfordring å kombinere aktiv utmarsj med postering i varierende vær.

Jeg må ta et valg her og det jeg trenger mest i første omgang er isolasjon.

En god og lett og mer sofistikert jaktbekledning er litt lengre ned på ønskelista enn noe som holder meg varm på kalde dager og når jeg sitter i ro :)

 

Grunnen til at jeg vil ha todelt dress er fordi den er muligens litt mer funksjonell enn heldress, og litt mer isolerende enn duk. Den fra Veidemann så smart ut i og med den har avtagbart innerfor. Da har jeg alt i ett dersom den duger, noen som vet?

 

Dessuten er den heldressen dere tipset om ikke så dyr, jeg kan jo investere i den senere om jeg har behov for noe som er såpass varmt for de ekstra kalde dagene.

Link to comment
Share on other sites

...litt mer isolerende enn duk...

 

 

Med den beskrivelsen av det du har ville jeg kjøpt duk/pose samt kanskje, en billig poncho og lårings for de virkelig ruskete dagene. Min opplevelse er at posteringspose er varmere enn klær. Med mindre vi snakker om såpass tykke klær at Michelinmannen, eller kanskje Michelinkvinnen i ditt tilfelle, blir en relevant sammenligning.

 

Uansett, som jeg skrev tidligere, så dreier dette seg mye om smak og behag. Og rett og slett hva en har troa på funker.

 

Jeg er sikkert ikke så rent lite farget av at jeg her godt utvalg av funksjonelle jakt- og friluftsklær av ganske god kvalitet som jeg kan kombinere på forskjellige måter for å fylle forskjellige behov :wink:

Link to comment
Share on other sites

Elgfall dressen vil helt sikkert dekke dine behov.Innerforet i fleece som du kan ta ut er tykt og varmt.

Litt av Cluet med bekledning på jakt er å vite hvordan man skal kle seg når man er i bevegelse,og hvordan man kler seg når man skal være i lite bevegelse.

 

Elgfall dressen er jo vindtett og vanntett,da er det opptil deg hva du putter under dressen som har mye å bety for hvor varm du holder deg.Fryser du lett så velger du en litt stor dress slik at du kan ha godt med kler under uten at det blir trangt.

 

Man må også ha noe bra å ha på føttene og hodet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...