Jump to content

0.429 eller 0.430 kulediameter til Ruger Super Blackhawk?


Doubletap

Recommended Posts

Hei

 

Har noen erfaringer med hvilken kulediameter som passer best her? Ønsker best mulig presisjon med 240gr. kule.

 

Eventuelle andre tips og erfaringer med lading til dette våpenet tas også imot med takknemlighet :) Erfaringer med spesifikke kuler bly/mantel av spesiell interesse :)

 

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

.430 kan fort bli litt lite.

Bruk .431 eller .432 om du skal bruke støpte blykuler.

Jeg brukte Clarry Haglund sine 250-grainere da jeg hadde SBH.

Den kula leveres både med og uten gascheck, så du kan trene billig med kuler uten GC og skyte konkurranser med GC.

Det endte i grunnen med at jeg brukte kun de med GC siden jeg skyter såpass lite magnum at det ikke gjør noe innhogg i budsjettet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om GC gir bedre presisjon i seg selv, men det holder blyingen på et relativt lavt og konstant nivå ved å skrape noenlunde rent for hvert skudd, og det regner jeg med er bra for presisjonen.

Når det er sagt, bruker jeg kuler uten GC i Mag 1, og presisjonen er god.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på dia på tønna hva slags kuler du kan bruke. Bare du bruker kuler så du får tilstrekkelig tettning så du ikke får lekasje av kruttgasser forbi kula så får du ikke blying uten gas check. Det anbefales 001"" over diameter på tønna for å sikre dette. Kulefettet på kula hjelper også til med denne jobben. Det sikreste er å banke ei kule gjennom alle 6 kamrene i tønna og gå en tusendels tomme over på den mest romslige om det er noen forskjell. Om du ikke gidder dette så skulle det forbause meg om ikke 431 fungerer i de fleste moderne våpen. Hvis dette mot formodelig ikke skulle fungere så gjør nok 432 det. Om det ikke er snakk om vanvittige magnumladninger så fungerer det som regel bra med blykuler uten GS. Vår venn Elmer Kith som er 44 magnumen sin far var ikke noe glad i GS til sine ladninger og så ikke behovet for dette, om man har riktig dimensjonerte kuler til våpenet......og jeg misstenker han for å ha rett :winke1: Han og kompisene skjøt "hard cast" på rundt 10-12 BHN så hardheta på kulene er nok ikke så viktig som at de passer i tønne og løp.

 

Med bly hadde jeg ikke giddet å prøve noe mindre dia enn .430""

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...