Jump to content

Alternativer for rehabilitering hakemontasje/drilling


birgerdammen

Recommended Posts

Hei og godt nyttår til alle kammerater som øser av sin kunnskap til alle oss moderat kunnskapsrike jegere:-)

 

Vurderer kjøp av Sauer 30s drilling 12/12-6,5x57r med hakemontert, Diatal-D 4x32 kikkert av eldre type, med slark i kikkertdelen av hakemontasjen, 2 avtrekkere og snellertavtrekk. Hva er rimeligste løsning hvis man går litt på akkord med estetikken, (kanskje også etikken) for å få på plass en stabil kikkertløsning? og ca.pris på denne operasjonen (utelukker gaffatape:-). Jeg har en meopta 3-9x42 som kanskje kan brukes. Erfaringer med denne type drilling/kaliber er selvfølgelig hjertelig velkommen også

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen virkelig billig løsning. Nye ringer til eksisterende baser koster sist gang jeg gjorde det, 4500,-

 

EAW har en løsning hvor man konverterer gamle hakemontasjer til sving på en relativ enkel måte, men det blir neppe vesentlig billigere enn nye ringer, men da kan du velge mer fritt i hvilket kikkertsikte du kan montere.

http://www.eaw.de/assets/files/EAW%20SEM-SM%20E.pdf

Det vil overraske meg om delene alene koster mindre en ca 3000,- Da kommer arbeid i tillegg.

 

 

Personlig ville jeg ha funnet et sikte med passe lengde/øyeavstand slik at du kan bruke de eksisterende basene, og fått laget nye ringer. Jeg har gjordt dette på egne og andres våpen, en håndfull ganger, og har til nå alltid greid å finne passende sikter. Jeg ville ha valgt et 1-4 sikte, da de er lettest å finne tilstrekkelig korte, da det siktet som sto der, ikke er med enn ca 25cm langt.

 

Er du fornøyd med øyeavstanden slik den er i dag? Legg gjerne ut et bilde.

Link to comment
Share on other sites

Takker for respons igjen. Dette er en drilling som jeg har tenkt å kjøpe for en billig penge. Det er ikke på noen som helst måte et smykke og det er tatt ut litt på stokken bl.a. men våpen er jo til for å brukes og funksjonalitet går foran estetikk for tiden når økonomien spiller inn. Kikkertdelen av hakemontasjen er visstnok ikke helt stabil og kikkerten er heller ikke i top notch stand, Jeg vurderer derfor ulike alternativer bl.a. å flytte over Meopta kikkerten min til drillingen. Aner ikke om det er kurant å få tak i brukt kikkert med hakemont. som passer rett på heller. Derfor gull verdt for oss med begrenset kunnskap å få input her på kammeret. :P

 

Fikk forøvrig raskt svar fra Vaagsland som kan ordne svingmontasje, men det koster jo en del tusen

 

normal_Drilling.jpg

Link to comment
Share on other sites

Importerte en drilling i 16-16-7x57R med kun hake basene på fra Tyskland. Hadde ikke ringene.

 

4500,- så tilpasset Vågsland nye ringer, og i dag står det en S&B 1,25-4 på den. Det var så bra tilpassning at det går -smoodere enn hånd i hanske!

 

Hvor basene dine er plassert på drillingen, avgjør hviken kikkert du kan ha på. Dette med tanke på at ta av og på kikkerten. Du får høre med Vågsland hva som passer til.

Link to comment
Share on other sites

Et annet alternativ kan være å kontakte Tommy Petersson i Ålem - Småland på 070-5174347 . Han tilpasser ei skinne til de eksisterende basene og du monterer siktet oppå skinna med weaver ringer . Fant anonsen i Vapen tidningen nr 8 side 11 . Prisen var også rimelig 3500kr inklusiv tilpasning :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...