Jump to content

Weihrauch HW30


GLarsen

Recommended Posts

Jeg var iveien i går å kikket på en brukt Weihrauch HW30 med serienummer 1201xxx. Børsa så bra ut, men tenkte at jeg får nå prøve den før jeg kjøper. Knekte den og la i ei kule, knekte den opp igjen, prøvde først sikringen, ok. Slo av den, og dro i avtrekkeren, fint avtrekk tenkte jeg, men lite slag/lyd. Knakk den opp igjen, og svart i løpet, kula hadde flyttet seg ca 1mm. Prøvde igjen med samme kula, det blir litt trykk i "kammeret" men ikke noe mere. Fikk lett vippet ut kula, så regner med at det bare er noen tetninger som har blitt harde iløpet av årene. Så jeg kjøpte børsa og tok den med meg hjem. Så nå skal jeg bare finne litt deler på nett og bestille :) Noen som har noen tips å komme med ang hva jeg bør bytte? Børsa er påtenkt 6åringen i huset, så bør ikke bli for hard :)

 

 

Edti:

Får vel legge til at det er en 4,5mm/.177 og ut ifra hva jeg har funnet ut på nett, så er den produsert i 1990/91

Link to comment
Share on other sites

Bør vell ringe dit først da :)

 

Jeg har kikket litt her: http://www.gunspares.co.uk/shopdisplayp ... 0&cat=HW30

 

BS040, Breech seal, £3.31

MS054, Airgun Standard Mainspring - 7.5 Joules, £9.39

MS081, Airgun Standard Mainspring - UK Specification, £9.39

PW080, Piston seal - 25mm Mk2, £10.74

 

Jeg tror det er dette jeg trenger, og da er jeg jo på omtrent 250kr + frakt og staten her.Så blir fort 500 med tollgebyr og moms.

Men noen som vet hvor sterk den UK fjæra er?

Link to comment
Share on other sites

Børsa er vel ikke så heftig fra før, så det finnes vel bare en standardfjær og da kommer den inn under makskravet i UK uansett. Grensa er 12 fpe mener jeg å huske?

Det pleier stå export eller tilsvarende dersom det finnes en kraftigere fjær.

Chambers er raske med å sende, så må du vente noen uker på Landrø får du vurdere...

 

Sjekket siden nå og MS081 er pinglefjæra for UK, du skal da ha MS054 og altså ikke begge to såklart....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er vel på tide å komme med litt mere info her også :)

 

Når jeg kjøpte luftbørsa, så klarte den å flytte kula ca 1mm inn i løpet, så tydelig at noe måtte gjøres. Tok kontakt med produsent, og fikk tilsendt denne deletegningen. Den viste seg selvfølgelig å være for ny:

HW30_zpscd703ccc.jpeg:original

 

Utgangspunktet:

2013-03-28-167_zps2e518657.jpg

 

Delene jeg bestilte meg:

2013-03-28-166_zps2447a112.jpg

 

Først må bøyla og to skruver fjernes:

2013-03-28-168_zps4307dedf.jpg

 

Da blir det slik:

2013-03-28-172_zpsb9aaee6d.jpg

 

Også er den en skruve foran på skjeftet:

2013-03-28-171_zps112ff604.jpg

 

Slik:

2013-03-28-173_zpsb52d501c.jpg

 

Delt:

2013-03-28-174_zps605f5810.jpg

 

Så må du ta av løpet, glemte å ta bilde av skruven montert, men her ligger alle delene i rekkefølge. Løpet skal da mellom de to skivene. Det er også en pinbolt som må slås ut, deretter er det bare å dra løpet litt bakover, og ta armen ut ifra plassen sin:

2013-03-28-175_zpsaab9c4a6.jpg

 

Avtrekkeren er festet med to pinbolter som må slås ut:

2013-03-28-176_zps42d82092.jpg

 

Det er også en liten skruve som må ut, denne er med på å holde fjæra inne, sammen med pinboltene til avtrekkeren:

2013-03-28-179_zps66eca902.jpg

 

Avtrekkermekanismen tatt ut:

2013-03-28-177_zpsb6219284.jpg

 

For å få ut stemplet og fjæra, så måtte jeg sette tilbake løpet, og bruke det for å få dyttet ut stempelet, fjæra og resten:

2013-03-28-180_zps5f15796e.jpg

 

Her er selve maknismen i deler. Ifra venstre, ”hylsa”, stempelet, fjæra og et feste til fjæra og avtrekkermekanismen:

2013-03-28-181_zps410f9ae5.jpg

 

Det var et hardt gult fett på alle delene, samt litt rust på noen av de innvendige delene. Så rengjorde alt sammen, og sprayet det med en PTFE-spray. Sprayet med bremserens i avtrekkeren for å få bort det meste, før den også fikk en runde med smøresprayen. Jeg demonterte ikke avtrekkeren, men satser på at dette blir bra nok. Glemte dessverre å ta et par bilder her.

 

Nye og gamle fjæra, de har like mange runder. Bestilte en std fjær, siden tanken er at guttungene skal bruke den:

2013-03-28-182_zps6d7caa9a.jpg

 

Også hadde jeg selvsagt bestilt feil deler til stempelet. Jeg hadde bestilt til for ny luftbørse, så jeg borret et hull i den nye tetningen slik at jeg fikk satt inn den. Tetningen sitter nå feil vei, men det holder for påsken:

2013-03-28-183_zpsf26a2897.jpg

 

Da ble det slik:

2013-03-28-184_zps3c000311.jpg

 

Ifra enden:

2013-03-28-185_zps8de7a618.jpg

 

O-ringen på løpet ble ikke skiftet, siden den nye var mere skadet enn den gamle. Men den skal være å bare vippe ut den gamle, og dytte inn den nye:

2013-03-28-187_zps670fe01f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se der du! :D Den skal jeg bestille!

 

Jeg vet at den tetter dårlig nå ja, den er jo designet for å sitte andre veien. Men kula kommer ut av løpet og går greit nok, det viktigste er at guttungen får brukt børsa nå i påsken, og det går jo nå :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...