Jump to content

Råd om lading av messing haglepatroner kal.12 til jakt


Bugge68

Recommended Posts

Jeg har et ønske om å gi jaktopplevelsen et litt mer nostalgisk preg.

Har derfor lyst til å prøve meg på hjemmelading av messing hylser.

Er det noen som har erfaring med lading av messing hylser kal.12 til rype og skogsfugl jakt?

Jeg har en 20 år gammel Browning o/u i god stand som skal huse ladningene. Liker også at det er litt trykk i ladningen.

bruker i dag ofte 42g firer/femmer. Enkelte syntes sikker dette er litt å ta i, men...

Hilsen Bugge68

Link to comment
Share on other sites

Re. lading messing hylser:

1. Hylsene er tynne ... trenger større wads

2. Kammeret i moderne hagler er beregnet på enten papp... eller plast hylser.... messing hylsene kan revne ... trykket kan splitte stokken.

3. Krymp.. før i tiden fantes det krympeverktøy for messing hylser ... noe må holde igjen på ladningen.

 

Perfekte hagler er gamle hanehagler med damask piper ... korte kammer ... beregnet for svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bugge68,

Her er en fin video som viser lading av hagle-messingpatroner:

" target="_blank

 

I videoen lades det med svartkrutt, som vanligvis benyttes i messinghylser. Vil anbefale dette.

 

Jeg er forøvrig ikke enig med proud her:

Kammeret i moderne hagler er beregnet på enten papp... eller plast hylser.... messing hylsene kan revne ... trykket kan splitte stokken.

Etter min mening er det helt ufarlig å benytte messingpatroner i moderne hagler. Nye hagler er trykktestet til høyere trykk enn eldre. At stokken kan splittes er ikke riktig.

 

Jeg kjøper ladekomponentene hos Hjemmelading.no .Svartkrutt hos Christiania Fyrverkericompagne. Vannglass i fargehandelen. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg henviser til mulige konsekvenser av sprukkene messing hylser ...

Dette har ikke noe med selve trykket på ladningen å gjøre, heller i hvilken retning det kan gå... i verste fall...

Får du hylse separasjon i hagle... kan gassen strømme inn tennhullet... har sjøl hagle hvor dette har skjedd...

Gamle hagler, beregnet for messingpatroner ... hadde trangere kammer, nesten uten overgangs konus.

Ingen grunn til å male fanden på veggen.. messinghylser ble bla. brukt under Vietnamkrigen... de sveller ikke i fuktig vær...

Bruker forøvrig kal. 24 messing hylser, ladd med svartkrutt i .577 Snider .... går utmerket.. men... igjen.. revner noe .. kan vi bli skadd!!

Link to comment
Share on other sites

:) Tusen takk for mange god innspill!

Står litt usikker tilbake, men lysten på å ta dette videre er der fremdeles.

Så, dreagle, om du har ladedata ville jeg satt stor pris på slik info.

 

Er det noen som har førstehånds erfaring med nye hagler og messinghylser tar jeg imot visdomsord med et smil.

 

Lover å holde alle oppdatert på progresjonen.... om jeg ikke blir frarådet av fler.

 

Å,ja noen som kjenner til hvor man får kjøpt aluhylser.. om dette er bedre?

 

Ha et supert jaktår !

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har ladet endel til moderne hagler med svartkrutt i messinghylser. Brukte litt blank silikon i enden for å holde shillingen på plass( kan jo også bruke voks) samme mengde (volum) krutt som haggel . Funket greit med utgangshastighet på snaue 300 m/s men er noe skikkelig kliss med hele svartkruttet synes jeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...