Jump to content

Prisnivå sabelbajonett M1851?


Vargen

Recommended Posts

Jeg har kommet over en sabelbajonett M1851 som jeg kan tenke meg å kjøpe, hvis jeg får overtalt eieren da. Spørsmålet er hva som er realistisk prisnivå for en slik i gjennomsnittlig småherpet stand.

 

Bajonetten er uten balg. Klingen har for det meste urørt patina og er aldri slipt, men en eller annen idiot har lekt med den så det er en liten skade og noen små rustgroper helt ytterst på spissen. Ytterste halve centimeteren omtrent er litt skjev/bøyd. Parerplata er lealøs, men det ser for meg ut som om denne bare er festet ved hjelp av tregrepet. Da er det naturlig at plata blir litt løs når treverket blir gammelt og tørt så det krymper litt. Stålsiden av grepet er brunt av lett overflaterust, antar at dette skyldes svette fra folk som har holdt i grepet opp gjennom årene. Treverket har noen små merker og slitasje her og der, som normalt for såpass gamle ting som ikke har hengt på en vegg hele tiden.

Serienummer er så vidt jeg husker på litt over 2000, men det betyr vel lite ettersom disse var nummerert til de enkelte riflene?

 

Bajonetten er som dere skjønner langt fra noen fabrikkny museumsgjenstand, men den er tross alt ganske gammel og det ble ikke lagd så voldsomt mange av dem. Hvor mye bør jeg by sånn omtrentlig, og hvor mye er for mye?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett halvslitne varianter av denne gå for godt over USD 2000, hvilket er en klar tullepris. Men, som du skriver, dette er en litt sjelden bajonett, det er den lengste "moderne" bajonetten produsert på Kongsberg og den er veldig spesiell i og med at det bare er treverk på den ene siden av grepet etc.

 

En verdi på mellom kr 4-5000 er antagelig fornuftig på den du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...