Jump to content

Skogsfugl på nyttårsaften.


Kristoffersen

Recommended Posts

Lager en lite tråd om hvordan jeg tilbereder skogsfugl. Jeg kommer med flere bilder etter middagen som skal skje på nyttårsaften :)

 

Jeg fryser ALTID fuglen hel i fryseren! begynner med å ta opp fuglen 2 dager før jeg skal bruke den.

 

1 Orrhøne

2 Orrhaner

1 Røy

 

Dette skal holde til 7 personer " regner 1 brystfilet per persjon" etter som at vi skal ha skogsopp suppe til foret som er ganske kraftig og mettende. Ellers så regner jeg en fugl per persjon hvis vi ikke skal ha foret.

 

 

083.JPG Her er et bilde fra fuglene :)

 

001.JPG Fine bryst-stykker orrhanen har :)

 

002.JPG Her blir røya filitert :)

 

003.JPG Jeg bruker brystbeinet, lår og hjerte av fuglene til å lage kraft av :)

 

004~0.JPG Ble fine stykker og jeg tok ut lårene av røya for å steke de å se om det blir nå bra :)

 

001~0.JPG Etter at brystbeinet, lår og hjerte har blitt stekt ca 1 time i ovnen la vi det i en kjele og kokte det med div grønsaker enda en time :) ble en knall go saus tilslutt :)

 

002~0.JPG Ferdig produkt!! Ble en knallgod middag :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjør på med fremgamgsmåte. Jeg slumper til og skyter en fugl eller tre stort sett hver høst i forbindelse med annen jakt. Har prøvd å steike hel tiur i ovnen to-tre ganger men det har smakt( og ikke minst lukta) rompe. Begge/alle gangene frøys jeg de hele, tok de opp, flådde og tok ut av de da de var halvtint og lot resten tine helt. Rompelukta innbiller jeg meg kommer av at det må ha ligget litt guffe igjen inni skroget. En annen gang skar jeg ut bryststykkene, svei i panne og så i ovnen. Det var tildels nydelig. Har gitt vekk de fleste fugla jeg har skutt de siste åra, men har lyst til å prøve meg på nytt. Har både tiur, røy, orrhane og orrhøne i frysen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg flår fuglen halvtint i lonka vann,skjærer så ut bryst og eventuelt lår.resten går til ett oppkok for å lage god viltsaus. Bryst og lår skal etter min mening krydres med salt og pepper og dette lar jeg ligge i ca 1 time. Når jeg steker kjøttet så er det kun snakk om hurtigsteking på sterk varme,jeg bruker maks 2 min på hver side,husk at dette er magert kjøtt. Sausen lager jeg som sagt på skroget,koker ut kraften og tilsetter div som brunost,fløte,einerbær,tyting altså tyttebær og ellers alt etter smak og behag. Ha gjerne i litt mørkt øl eller rødvin i sausen og la det dampe ut. Tilbehør er alt etter smak og behag men jeg bruker potet i alle varianter,rømme,en god salat og hvitløksbaguetter. Men det finnes vel like mange meninger som det er jegere så det er bare å finne sin egen oppskrift. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjør på med fremgamgsmåte. Jeg slumper til og skyter en fugl eller tre stort sett hver høst i forbindelse med annen jakt. Har prøvd å steike hel tiur i ovnen to-tre ganger men det har smakt( og ikke minst lukta) rompe. Begge/alle gangene frøys jeg de hele, tok de opp, flådde

og tok ut av de da de var halvtint og lot resten tine helt. Rompelukta innbiller jeg meg kommer av at det må ha ligget litt guffe igjen inni skroget. En annen gang skar jeg ut bryststykkene, svei i panne og så i ovnen. Det var tildels nydelig. Har gitt vekk de fleste fugla jeg har skutt de siste åra, men har lyst til å prøve meg på nytt. Har både tiur, røy, orrhane og orrhøne i frysen.

 

Tiurbryst med en duft av rompe må vel være en slager under feiringen av finalen i melodi grand prix :mrgreen:

 

Sorry OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...